Inlägg från: Denebola |Visa alla inlägg
  • Denebola

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Andersson1 skrev 2010-01-02 14:43:42 följande:
    tack för alla tips, jag tänkte att jag skulle testa no poo ikväll för första gången. Ska ja skölja det lite med vatten då och sen bara lägga i lite balsam, varför ska ja ha äppelcidervinäger? e de bara för glans? kommer de inte lukta konstigt då? Några tips på bra balsam? sista frågan, hur ofta ska man tvätta håret? ja försöker tvätta 2-3ggr i veckan nu inte mer men de blir ju så fett om jag tvättar de färre gånger...
    Du måste massera hårbotten ordentligt (minst 2 minuter) och sedan låta balsamet sitta i 10-15 minuter, sen sköljer du jättenoga.

ÄCV-skölj är inget måste, men det är en bra grej att avsluta med. Det återställer pH-balansen i hårbotten samtidigt som det ger glans och mjukhet.

Det luktar inget när håret har torkat.

Du kan tvätta hur ofta eller hur sällan du vill. Många som håller på med no 'poo har som mål att glesa ut tvättarna så mycket som möjligt, men det är inget man "ska".

Godkända balsam finns listat här lockig.se/forum/viewtopic.php
  • Denebola
    Mollan85 skrev 2010-01-02 22:21:52 följande:
    Jag måste bara hoppa in här o fråga. varför alla dessa konstiga recepter o ideer på schampoo o dylikt!? det finns mängder av bra schampoo på marknaden för alla hårtyper o önskemål. //frisören
    Här finns bra skäl till varför man ska skipppa schampo och använda något som är bra för håret i stället. babyslime.livejournal.com/174054.html

För egen del kan jag säga att efter att ha slutat med schampo så mår mitt hår mycket bättre. Jag har tvättat med schampo en gång sen jag började med no 'poo, och det vill jag inte göra om. Snacka om att man känner sig lurad av att ha använt starka, uttorkande och dåliga medel i håret hela sitt liv...
  • Denebola
    idiblon skrev 2010-01-03 20:14:29 följande:
    Jag har fördomen att det skulle se flottigt ut. Men man kanske skulle testa, då... Ägg, bara ägg?
    Blanda 1-2 ägg (beroende på hårlängd) med lite honung, eventuellt även lite vatten. Vispa/skaka i en tom schampoflaska (flaskan förenklar appliceringen). Massera in noggrant i torrt hår. Massera endast hårbotten, undvik att gnugga själva håret då det sliter mycket. Låt detta sitta i minst en kvart (du kan med fördel sätta en plastpåse/duschmössa över håret så att det inte torkar under tiden). Skölj ut i svalt vatten (ljummet/varmt gör att ägget koagulerar).

Efteråt kan man använda balsam som vanligt, men det bör vara ett utan silikoner.

Honungen är inte nödvändig, men är mjukgörande för håret.

Håret blir inte flottigt bara du låter blandningen sitta i så länge som behövs (ev. mer än 15 min om håret är jätteflottigt).
  • Denebola
    idiblon skrev 2010-01-03 20:42:14 följande:
    Tack! Har ingen honung hemma, men kan ju testa ändå... Låter spännande. Men shit vad jag är skeptisk, haha. Ska strax prova, tror jag.
    Hoppas det blir en positiv erfarenhet och inte något som spär på fördomarna då =)

Kan ju gardera lite med att säga att en del hår inte klarar av proteinerna från ägg, så om det blir jättehemskt kan det bero på det och inte på avsaknaden av schampo i sig.
  • Denebola
    Mamma Freja skrev 2010-01-03 21:11:59 följande:
    Har du kvar ett sista-schampo utan silikoner och mineraloljor, så använd de till svinborsten! (Ja vill gärna ha SLS till Svinborsten, eftersom ja tycker de e knöligt att komma åt och rengöra ordentligt.) Schampo me silikoner och mineraloljor har ja gett bort till välgörande ändamål (sambon som vägrar sluta med schampo).
    Man kan väl använda det till handtvätt av kläder också, eller har jag fantiserat att jag har läst det?
  • Meddelande borttaget
  • Denebola
    Björnmossa skrev 2010-01-03 22:14:51 följande:
      Jag har haft problem med eteriska oljor som hamnat fel, tog månader för lukten att försvinna.
    Hamnat fel? Typ på mattan eller något?
  • Denebola
    Björnmossa skrev 2010-01-03 22:24:41 följande:
    Blandade till hårklet i en liten bägare som inte gick att ha till nåt annat på lääänge
    Intressant. Vad hade du för eterisk olja då? Det är klart, vissa material kan väl suga upp dem bättre än andra. Men mitt hår verkar inte vilja suga upp i alla fall :P

Fast när jag har haft 10 droppar rosmarin i balsamet har det doftat svagt efter att håret torkat. Men själva rosmarinoljan luktar starkare än blodapelsinen också (de två oljor jag har erfarenhet av).
  • Denebola
    idiblon skrev 2010-01-03 22:23:36 följande:
    Ja, det är möjligt! Vill inte ha uttorkande schampon, så funkar detta så kanske jag fortsätter...
    Om du vill börja "på riktigt" eller vad man ska säga, så ska du göra en sista tvätt med ett "godkänt" (finns listor hos lockig.se) schampo. Detta för att få bort silikon mm som sitter på hårståna. Innan man gjort denna sista tvätt kan håret upplevas lite konstigt/svårt att få rent. Och sen skippa alla produkter med silikon och mineraloljor i. Det är en djungel från början, men det går att ta sig igenom den ;)
  • Denebola
    Titrania skrev 2010-01-03 22:35:59 följande:
    Heh, jag körde ingen "sistatvätt", gick på med BS och ÄCV på en gång, funkade det med
    BS funkar också, men jag ville inte röra till det allt för mycket för idiblon på en gång =)
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo