NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo
Jag tog några droppar eterisk blodapelsin i min SMT igår, det luktade mycket gott =) Dock stannade lukten inte kvar i håret sen, lite synd.
Jag tog några droppar eterisk blodapelsin i min SMT igår, det luktade mycket gott =) Dock stannade lukten inte kvar i håret sen, lite synd.
Finns det något man kan ta i håret för att få det "parfymerat"? Eteriska oljor funkar som sagt inte (de är ju flyktiga), finns det något annat? Eller ska man göra något speciellt med de eteriska för att få dem att inte försvinna?
Villa Nordåker skrev 2009-12-21 18:36:05 följande:
Ur mitt word-dokument som jag klippt och klistrat från gamla trådar
Inte särskilt exakt, men en fingervisning åtminstone, vill någon fylla i eller lägga till oljor så är jag jättetacksam:
Generellt kan man säga att har man torr hud bör man ha en fet eller mellanfet olja, har man fet hud bör man ha en torr eller mellantorr olja. Till ansiktet behövs ofta något torrare oljor än kroppen, eftersom ansiktshuden är lite känsligare.
Mättade fetter = feta oljor = till torr hy
Fleromättade fetter = torra oljor = till fet hy
Smörj när huden är fuktig, några droppar olja räcker långt, eller blanda oljan med lite vatten eller aloeveragel för att binda mer vätska.
Avokadoolja
En av de fetaste oljorna. Innehåller mycket e-vitamin som är bra för åldrande hud.
Jojobaolja
Halvfet olja. Går in i huden extra bra (passerar barriärer), och är därför bra att blanda andra oljor med, som ?bärarolja?. Balanserar huden.
Kokosolja
Rätt torr olja, tränger snabbt in i huden och lämnar inte huden så oljig efteråt. Passar fetare hud.
Mandelolja
Går in i huden bättre än olivolja.
Neem
Återuppbygger skadad och åldrad hud. Väldigt bra i ansiktet. Luktar dock illa.
Olivolja
Fet olja.
Rapsolja
Mellanfet olja.
Ricinolja
Väldigt fet olja. Mycket bra till OCM.
Sheasmör
Bra till torr och narig/sprucken hud, särskilt torra fötter, händer, armbågar mm.
Solrosolja
Ganska torr. Bra blandolja till OCM
Tistelolja
Ungefär lika torr som solrosolja (men inte lika känslig mot solljus). Högt innehåll av linolsyra (främjar blodcirkulationen).
För att förtydliga det med varför det är bra att duscha på kvällen är att man tvättar bort det skyddande sebumlager som bildats under natten om man duschar på morgonen.
Av samma anledning ska man inte tvätta ansiktet på morgonen heller.