Inlägg från: Denebola |Visa alla inlägg
  • Denebola

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Hexx skrev 2009-12-12 23:14:57 följande:
    MÄH!!!!! Det går inget bra för mig. Mitt hår blir ju skitflottigt direkt. Tvättade med honung och vatten i förrgår. Sköljde massor. Idag var det så stripigt och flottigt så det var inte klokt. Nu har jag tvättat det med vatten bara. Sköljde det med kallvatten det sista jag gjorde. Jag har inte gjort någon "sista tvätt." Det har jag inte tänkt på..... Men nu vill jag ju inte göra någon, när jag kommit igång med detta. Suck.
    Du kanske ska överväga en sista-tvätt ändå. Om du gör en schampotvätt, med utspätt schampo så att det inte blir lika starkt, och avslutar med ex. SMT så borde det inte vara någon fara. Så länge du använder ett ok sista-schampo så borde det vara lugnt.
  • Denebola
    polkagris skrev 2009-12-13 01:13:00 följande:
    Ja, precis. Jag tänkte även satsa på att göra badbomber och badsalt. Det är ju så kul och pyssla! Och dessutom har jag inga pengar för tillfället = perfekta julklappar ;)
    Badbomber (Taggtrodens recept):

1 tsk olivolja
    1 tsk vatten
    2,25 dl bikarbonat
    1,1 dl citronsyra
    Torkade rosenblad
    Parfym/eterisk olja
    Små muffinsformar

Man blandar alla ingredienser, formar till bollar och lägger i muffinsformarna för att torka (kan ta ganska många dagar).
    Får man inte ihop massan så kan man testa med lite mer vatten,
    men det ska vara väldigt torrt!
  • Denebola
    Titrania skrev 2009-12-12 23:32:39 följande:
    Och det ska sitta kvar i håret, kanske jag ska tillägga. Om du borstar håret efter, så borde du ju också få borstat ur det "värsta" om man säger så. Som sagt, prova lite olika tekniker
    Jag testade potatismjöl i veckan, att ta i och sen borsta ur. Men jag blev inte alls nöjd, tycker bättre om havretvätt.
  • Denebola
    Titrania skrev 2009-12-13 13:12:53 följande:
    Har inte testat havre än, så ska låta bli att uttala mig om vad jag tycker är bäst Men gillar potatismjöl som "stylingprodukt"
    Som stylingprodukt har jag inte testat det, så där kan jag inte uttala mig. Jag hävde i en massa precis som vid havretvätt och borstade ut.
  • Denebola

Frågor om äggtvätt:

Ska man ta i det i torrt eller blött hår?
    Ska det sitta i en stund - om ja, hur länge?
    Man ska skölja ur med svalt vatten - funkar kroppstempererat eller ska det vara kallare?
    Hur länge ska man skölja? Är det som med balsam där man ska skölja typ dubbelt så länge som man tror eller är det som bikarbonat som går ur rätt lätt (enligt mina erfarenheter)?
    Till hur långt hår räcker ett ägg? Är det drygt eller odrygt?

Något annat att tänka på?

• Denebola

Åsa A skrev 2009-12-13 11:38:14 följande:

Ok, då får det bli ett sistashampo ändå och så testar jag med bikarbonaten efter det. track för all hjälp! Frågar igen om detta är ett ok innehåll för ett sista shampo: Sodium Laureth Sulfate, Sodium Cocoamphoacetate, Sodium Lauroyl Sarcosinate, Sodium Chloride, Glycereth-2 Cocoate, C12-13 Alkyl Lactate, Parfum, Citric Acid, Phenoxyethanol, Methylparaben, Ethylparaben och Caprylyl Glycol.
    Jag är lite dålig på dåliga ämnen så länge de inte slutar på -conol/-cone (silikoner), men jämför med listor på lockig.se så kanske du kan komma fram till det själv.
  • Denebola

Mamma Freja skrev 2009-12-13 15:50:20 följande:

-xane e juh ett silikon me..
    Det visste jag inte, tur du sa det =)
  • Denebola
    Bobby77 skrev 2009-12-13 18:57:13 följande:
    Åsa A skrev 2009-12-12 20:22:04 följande: Köpte det på en salong som heter Omtanke vid Odenplan i Sthlm. De sa att det även fanns på NK men visste inget annat ställe.. På andra ställen i landet vet jag inte. Har oxå köpt Veganese som jag hunnit använda ett par ggr. Verkar ok Det där Organics jag tipsade om har förutom vanliga balsamet ett leave in-balsam, det är det jag tänker använda, är lite drygare... Blev så paff när jag skulle köpa Klick på Apoteket, de tog fram ett med 100% silicon å sa att det va det man kunde ha i håret. Va? Men sen såg jag ju att det fanns ett annat
    Vet man inte att silikon är dåligt så tror man ju att det är bra :P Jovisst, håret känns mjukare av det, men det är för att silikonet maskerar skadorna... Inte för att håret verkligen är mjukt/mår bra.
  • Denebola
    Hexx skrev 2009-12-13 20:46:05 följande:
    HAHA, snyggt! Hoppas det blir bra. Nu har jag läst på lockig.se. Är det meningen att man ska bestämma sig för ett sätt att tvätta håret och sedan hålla sig till det? Antingen med bara balsam, eller bara med vatten osv?
    Det är bara att mixa och matcha hur mycket du vill =)
  • Denebola
    Taggtroden skrev 2009-12-13 21:22:06 följande:
    Haha jaa, kan ju tillägga att jag har hår långt ner till midjan så det var lååånga isbitar ;)
    Istappar? =)

Inte så konstigt att du fick ishår av kokosflott, det är ju vad man använder till ischoklad :P
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo