Inlägg från: Denebola |Visa alla inlägg
  • Denebola

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Jessiicaa89 skrev 2009-12-01 22:24:20 följande:
    har jag förstått det rätt? Använder ni inget schampo? är det inte lite äckligt? Får man fråga varför ni gör det?
    För det första så har vi inte slutat att tvätta håret. Vi tvättar bara med andra grejer.

Schampo är ett väldigt starkt rengöringsmedel, det innehåller inte särskilt bra ämnen, för att fatta det väldigt kort.

Många av oss kan säga att vi kan äta det vi tvättar håret med - kan du det?
  • Denebola
    Jessiicaa89 skrev 2009-12-01 22:40:05 följande:
    För det första förstår jag inte varför du svarar på ett otrevligt sätt. Kan man inte ens få fråga saker på denna sida längre när ngt skiljer sig från det "normala". Man kan la få vara nyfiken? :S
    Det var absolut inte meningen att låta otrevlig, jag ber om ursäkt för om det uppfattades så. Jag antar att det var min fråga du tyckte lät otrevlig, den var enbart menad retoriskt och inte på något sätt dömande.
  • Denebola
    Jessiicaa89 skrev 2009-12-01 22:40:36 följande:
    Sedan sa jag inte heller att ni INTE tvättar håret, utan varför ni inte använder schampo!
    Eftersom du undrade om det inte blir äckligt, så tänkte jag att du, liksom många andra som inte vet vad no 'poo innebär, tror att vi inte tvättar alls. Det var en generalisering, ber om ursäkt för detta också om du tog illa vid dig.
  • Denebola
    Jessiicaa89 skrev 2009-12-01 22:59:07 följande:
    Nej inte enbart frågar utan din "ton" om man kan säga så om en text? :P Men det är ingen fara :) Jag vet ju inte vad folk har sagt innan, det kanske har vart mycket tråkiga inlägg här så man kanske blir defensiv om det kommer in en ny. Tycker faktiskt det är intressant att göra sina egna små tips för vackrare utseende :)
    Jag reagerade nog på att du använde ordet äckligt, och sen drog jag slutsatser...

Men du är så välkommen att komma hit och lära dig =)
    Jessiicaa89 skrev 2009-12-01 23:01:11 följande:
    Poo kan ju vara bajs med på engelska :P fick den tanken först men sedan tänkte jag att ingen kan väl tvätta håret med sånt :P
    No 'poo är en förkortning av no schampoo, det är även en ordlek med ordet poo, vi vill inte ha 'skit' i håret ;) Så du hade lite rätt =)
  • Denebola
    Taggtroden skrev 2009-12-01 23:08:59 följande:
    Jag har No Pooat i snart två år. Just nu kör jag bara bikarbonat och honung samt bara vatten mellan tvättarna. Men jag har tidigare tvättat med balsam också, men känner att jag vill komma ifrån det. När jag reser har jag förut tagit med en balsamflaska (men oftast om jag är bortrest är det endast över en helg eller en vecka och då behöver jag inte tvätta det under tiden, såvida jag inte åkt buss). Men nu för tiden när jag fått in tekniker mer och mer så tar jag med en påse bikarbonat och tar i handen och masserar in i blött hår där det är fett eller smutsigt. Det går mer bikarbonat men det är ju så sällan så det är lugnt :) Med en påse bikarbonat och en liten flaska olivolja fixar man allt under resan
    Hur gör du med ÄCV-skölj när du är bortrest och tvättar med bikarbonat?

Jag har funderat på hur jag ska göra med hårtvättar under julen... Inte så kul att gå runt och lukta vinäger när man är gäst (även om det är hos min/pojkvännens familj), havretvätt blir bökigt, och vad gäller CO har mina föräldrar väldigt dåligt sprut i sin dusch, så jag är rädd att jag inte skulle få ur balsamet...

Jag har inte riktigt kommit på någon bra lösning. Någon kreativ får gärna hjälpa =)
  • Denebola
    Cybele skrev 2009-12-01 23:18:47 följande:
    Det var någon tidigare som tipsade att man kan börja med att använda utspätt schampoo (men vet inte hur svagt det skall vara) och att se till att tvätta hårbotten ordentligt - en sak som är viktig med no 'poo, jag läste i de tidigare trådarna att man skall massera/tvätta hårbotten i minst 2 min. Det finns också olika bra schampoon och balsam, tyvärr har jag ingen bra länk.
    lockig.se finns det listor över godkända produkter.
  • Denebola
    Denebola skrev 2009-11-18 09:21:58 följande:
    Hur funkar det när du gör vattentvätt? Massage och rinnande vatten, så långt är jag med. Men hur länge masserar du? Längre än om du tvättar med balsam? Hur (rent) känns håret när du är klar och slutar massera? Fortfarande oljigt, fast mindre? Hur blir resultatet när håret torkat? Andra som kör med WO får gärna också svara =)
    Någon som vill skriva en "WO for dummies"? =)
  • Meddelande borttaget
  • Denebola
    Magrat skrev 2009-12-02 07:19:07 följande:
    Jag kan: Skölj håret med vatten. Massera hårbotten några minuter under rinnande vatten. Avsluta med en riktigt iskall genomsköljning. Krama försiktigt ut och låt lufttorka. Kanske lite väl förkortat, men det är faktiskt så jag gör!
    Du får gärna svara på dessa frågor också =)

Hur länge masserar du? Längre än om du tvättar med balsam? Hur (rent) känns håret när du är klar och slutar massera? Fortfarande oljigt, fast mindre? Hur blir resultatet när håret torkat?
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo