Inlägg från: Denebola |Visa alla inlägg
  • Denebola

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Miss T skrev 2009-11-23 12:29:13 följande:
    Eldimini Har du kollat i skönhetsbloggen? Där är ju en massa recept! Länk ska finnas i en gammal TS.
    Var det denna du menade?
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979-3.html
  • Denebola

För övrigt tycker jag att det är hysteriskt roligt att man kan lägga tepåsar under ögonen för att slippa påsar under ögonen :-P

• Denebola
    Schnauser skrev 2009-11-23 13:34:28 följande:
    Idag - Tredje bikarbonattvätten på en sisådär tolv dagar. Håret känns bättre efter denna tvätt. Närmast hårbotten känns bara liiiite fett. Jag har laborerat lite med tvättmetoden för att få den att passa mig. Tar 3 tsk bikarbonat (ökade en tsk) då jag har mycket och långt hår. Sköljde bort det med vatten innan ÄCV-sköljen (kan man göra så, eller ska den "reagera" med bikarbonaten?). Gjorde en mer utspädd lösning av den. 0,5 dl till 1 liter vatten. Håret har liksom fått en stadighet i sig som jag inte fått med traditionellt schampoo och känns tjockare. Ingen tova, trassel eller flygighet.
    Skölj bort bikarbonaten med vatten! Först efter det tar du ÄCV.

I jämförelse skulle du ju inte ta i balsam i håret utan att du sköljt ut schampot.

Låter du bikarbonatet sitta i en stund innan du sköljer ur? Det kanske hjälper mot att det känns småfett.
  • Denebola
    Schnauser skrev 2009-11-23 15:47:36 följande:
    Ja, jag låter det sitta i innan sköljning. Det känns mycket bättre denna gång. Ska väl erkänna att jag gjorde fel de två första gångerna och sköljde direkt med ÄCV utan att skölja med vatten emellan. Pucko! 
    Äsch då, det är lätt hänt att gå vilse i no 'poo-djungeln innan man är van. Och misstag måste ju inte vara misslyckanden, man kan ju råka komma på något helt fantastiskt också =)
  • Denebola
    RedTopaz skrev 2009-11-23 22:20:04 följande:
    Tänkte bara meddela att det orange i mitt hår nu har lagt sig och jag har en blond gyllene ton i håret nu utan grått, jättefint! =) *glad*
    Så bra! Bild? =)
  • Denebola
    Björnmossa skrev 2009-11-24 16:18:17 följande:
    Nu har jag bokat klipptid för första gången sen jag blev allvarlig med no'poo! Ska nog göra en ordentlig grovtvätt på morgonen så hon inte vill tvätta igen. Sen gäller det bara att hålla undan från produkterna på nåt sätt...
    Det är bara att stå på dig =) Kanske kan vara en bra ide att ta "snacket" innan du ens satt dig i stolen så att hen inte har börjat greja med håret (plus att ni möts på samma nivå rent fysiskt, kan göra det lättare att argumentera om hen skulle tycka du är knäpp)
  • Denebola

Mammut och Papput skrev 2009-11-26 11:42:57 följande:

Hur ofta ska man köra OCM, har kört morgon och kväll i lite mer än en vecka och tycker eventuellt att lite finnar börjar pluppa fram nu. Det kanske räcker med en gång per dag så det inte blir för mycket?
    Jag skulle tro att två gånger/dag är lite väl mycket... Men det beror ju på ens hud också. Testa att dra ner på det och se om du märker någon skillnad. Att du får finnar kan bero på att huden gör sig av med "gammal skit", men skulle det inte bli bättre efter ett tags OCM'ande så kanske du ska experimentera med oljeblandning, hur ofta du gör det mm.
  • Denebola
    saxen2 skrev 2009-11-26 17:09:23 följande:
    Är ni medvetna om att "no poo", låter som "inget bajs"?
    Det är medvetet. Det är en ordlek, vi vill inte ha "skit" i håret =) Fast egentligen skriv det no 'poo, vilket gör det lite tydligare.
  • Denebola
    Denebola skrev 2009-11-26 17:14:18 följande:
    Det är medvetet. Det är en ordlek, vi vill inte ha "skit" i håret =) Fast egentligen skriv det no 'poo, vilket gör det lite tydligare.
    Alltså en ordlek gjord från no shampoo.
  • Denebola
    saxen2 skrev 2009-11-26 17:16:23 följande:
    Tur det. Bästa sättet att slippa schampot är att raka av allt hår. Det gör jag.
    Jag håller inte med om att det bästa sättet att slippa schampo är att raka av håret. Det finns många bra sätt att göra rent håret på, på ett skonsamt och vårdande sätt. Dessutom hade jag inte trivts i med rakad skalle, särskilt inte när det finns bra alternativ =)

Det är ju inte som att hår behöver schampo för att kunna existera.
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo