Inlägg från: FrejaMariah |Visa alla inlägg
  • FrejaMariah

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Mamma Freja skrev 2010-01-16 01:11:30 följande:
    Hum.. Ja har varit på jakt efter galltvål idag, men lyckades inte komma över någon, så ja googlade och såg att clas ohlson säljer.. Där stod även att den innehåller palmolja, vilket jag inte hade en aning om.. Det känns väl kanske inte så där jättebra, men den huvudsakliga frågan är nu om palmolja är okej ur No 'Poo-synpunkt?? Klockan e juh en del, så ja kanske blandar ihop att de inte skulle va okej, me något annat..
    Vänta nu.. Vist blandar ja ihop de hela med försåpad palmolja???

Hittade galltval.se.. där står det att produkten inte är testad på djuh, vare sig direkt eller indirekt, men däremot så tipsar de på sidan att man kan tvätta hunden och hästen med galltvål.. Då måste den väl vara testad på djur?! :o
  • FrejaMariah
    Denebola skrev 2010-01-16 01:54:52 följande:
    Ren palmolja måste ju vara okej, den är väl som vilken vegetabilisk olja som helst. Men visst, försåpad kanske är mindre bra.ICA (kvantum iaf) i närheten här har galltvål. De kanske har det på fler ställen?
    Hehe.. Jag frågade på Coop Forum var de hade galltvål (tänkte att där har de juh) men fick till svar att de inte sållde sådan, men att apoteket kanske har.. Denna unga kille verkade inte äns veta vad galltvål är för något.. :p
    Sedan hittade jag som sagt galltval.se och där har de en oändligt lång lista på försäljningsställen i sverige (orter i alfabetisk ordning) och clas ohlson har här i e-tuna, så blir att köpa där..
  • FrejaMariah
    Cybele skrev 2010-01-16 10:12:36 följande:
    Hur får du henne till att sitta still medan du gnuggar hårbotten? Min dotter vill inte sitta still i 5s, än mindre i 2 min.Var är galltvål till för?
    Det är lättare att få henne att vara still när jag badar med henne, men vist kan man få avbryta ett par gånger för att hon inte vill sitta still mer..

Jag har i huvudsak tänkt ha galltvålen till fläckar, men eftersom den även ska vara bra på finnig hy, så ska jag köra lite i ansiktet också..
  • FrejaMariah
    Christin3 skrev 2010-01-16 10:50:30 följande:
    Hej,jag tänkte först att usch va äckligt att inte använda schapoo men man kanske ska ta o testa...men balsam är ett måste för annars skriker nog både jag o dottern när vi ska borsta vårt hår! Men man kan ju bara ha i håret och inte i hårbotten kanske ? Men kroppen då ? Är det nått man missat där också eller ska man hitta på nån snäll tvål?Ni får guida mig lite
    När man tvättar utan schampo, så är det hårbotten man ska konsentrera sig på att tvätta med massage i minst två minuter..
    Jag råder dig att läsa ts i den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html
    Där står det mästa som lägger grunden till att utesluta schampo vid hårtvätt, sedan är det bara att överrösa med alla tusen frågor som uppstår!
    Utspädd ÄCV fungerar lika bra som balsam, men viktigast är att avsluta hårtvätten i kallt vatten, så fjällskickten sluts och då inte tovar ihop sig..
    Förut borstade jag alltid håret innan det var tort (efter sköljning i varmt vatten), men nu reder jag inte ut det förän det är 100% tort och har sköljt i kall ÄCV. Oj, oj, vilken skillnad..
  • FrejaMariah
    Imperialiss skrev 2010-01-16 13:38:54 följande:
    Hejsan,jag har läst litegrann i de olika trådarna men inte direkt sett något. Så med risk för att verka dum ställer jag frågan här :)Om man använder sig av den här metoden att inte tvätta håret med schampo osv, går det då aldrig att styla håret med tex plattång (för då ska man ju använda värmeskydd i håret innan) eller andra värmetänger, och hårspray för att få frisyren att hålla?Mitt hår ser ut som skräp om jag inte får använda min volumaster, och hårspray. Hur gör ni med sådant?
    Detr bästa för håret är juh att låta bli att föna och platta, men gör man det någon gång då och då (kanske ett par gånger om året) så ska det väl vara lungt.. Det man ska tänka på är att använda värmeskydd och jag vet att någon frågade om ett godkänt värmeskydd och jag hittade då ett på lockig.se
    lockig.se har de även en lista på godkända stylingprodukter som går att få bort utan schampo, men man ska alltid läsa på flaskan/burken innan man köper, så de inte har ändrat innehållet, från godkänt till icke godkänt..

lockig.se -> Forum ->Schampo, balsam, styling -> Listor på godkända sista schampo, balsam, styling och övriga produkter
  • FrejaMariah
    Imperialiss skrev 2010-01-16 15:25:56 följande:
    Ja, jo det är ju inter alls bra för håret. Ändå är det just det som får mig att tveka att börja med no'poo. Jag "måste" använda min volumaster efter varje tvätt för att få ordentlig volym. Och den vill jag inte använda utan ett ordentligt värmeskydd.Kanske skulle jag börja med no'poo ändå och fortsätta använda volumastern men med värmeskyddet som var godkänt. Så småningom kanske jag kan fasa ut mina värmetänger också :DSka genast kika på produkterna på lockig.se och se efter vad som finns.Tack så jättemycket för svaret! Åh jag vill också vara helt obevandrad inom dessa saker. Önskar jag aldrig hade upptäckt det. Det ju mer än allt annat. Ändå kan jag inte låta bli att använda dom. Ser verkligen inte klok ut med mitt platta långa hår när jag inte använder dom här tängerna osv.. Tack så mycket! :)
    Någonstans måste man juh börja. Det är juh inte meniningen att man ska sluta med allt på en gång.. Efter ett halvår använder jag hälften av alla kemikaler som innan ja började.. Då inkluderar jag även hudvård. Jag har dragit ner på duschkrämen och ska på sikt sluta helt med den, men får se när jag är redo för det..
    Balsamtvättarna (japp, har bytt några SMT mot CO (fungerar super just nu)) kommer hänga kvar hela tiden, men det kommer räcka med de kemikalierna.. :)
  • FrejaMariah
    fruganL skrev 2010-01-17 20:03:06 följande:
    ...min tvåmånaders tycks en aning tveksam dock. Han vaknade till och började skrika lite, hade tappat nappen och så här dags på kvällen är det ingen djupsömn utan napp. Gav den till honom och la mig bredvid en liten stund. Han suttade tag i nappen, vände sen huvudet mot mig, spärrade upp ögonen och började vrååååla. I mörkret ska det ju lukta mamma eller pappa när någon kommer och kramas. Inte konstiga nya starka dofter haha.Dagens tröja gjorde susen och han lugnade ganska snabbt. Tänk vad de små liven får stå ut med.
    Åh, stackars liten! :o Min dotter var nästan 2 år då jag började och reagerade på samma sätt första gången jag sköljde med ÄCV, men hon vande sig snabbt..

För egen del, så mådde jag inget vidare av lukten i början och förfrös skallen.. Jag tog svalt (men inte ljummet) vatten och spädde lite extra mycke.. När jag tyckte det fungerade, så körde jag lite kallare vatten och 1+10 delar..
    Man behöver inte ha mer än kallt, men jag vill ha iskallt, för då piggnar jag till ordentligt.. :p
  • FrejaMariah
    Hexx skrev 2010-01-17 23:32:09 följande:
    Uff, det här går inte bra alltså.... Mitt hår är fruktansvärt.... Jag kan inte tvätta det med honung, för då är mitt hår super frissigt, torrt och mystiskt efteråt. BS funkar inte heller. Samma sak, fast värre. SMT funkar, men det gör man ju inte så jätte ofta. Det enda som verkar funka ok är CO, men i förrgår råkade jag tvätta håret med schampo. Vi har just flyttat och inget är där det ska vara. Håret blev underbart och hårbottnen är fräsch för en gångs skull..... Måste nog tvätta med schampo 1 g mån eftersom jag har psoriasis.....
    SMT fungerar utmärkt som tvätt, så fungerar det, så kör på det.. :)
  • FrejaMariah
    Hexx skrev 2010-01-17 23:54:29 följande:
    Jo, men det är ju så jobbigt att ha det rinnande i ansktet och överallt i timmar....
    Min lösning e duschmössa (miljovänligare än plastpåse) och ett sminkband som "tätning".. Sen har ja aldrig en tvätt i mer än 30 min och då blir det mest bestyr inne i badrummet..
  • FrejaMariah
    Taggtroden skrev 2010-01-18 23:14:15 följande:
    Jag köper henna från Grön Gåva, bor strax utanför Örnsköldsvik där butiken ligger så jag har nära Tycker att den är jättebra! Har färgat med henna i kanske 7-8 år, minns inte riktigt när jag började, men jag färgar inte med något annat sedan dess då ingen annan färg biter på mitt hår. En vanlig permanent färg man köper på ICA sitter ett par tvättar i mitt hår. Men henna funkar bra :) Har provat flera märken men just nu är jag nöjd med den där genomskinliga påsen man kan köpa på Grön gåva... den i pappförpackning är jag inte lika förtjust i...
    Brukar du köra med Hennapulver eller Henna hårfärg?
    Jag hade inte en aning om att Grön Gåva har en hemsida och jag viste inte vart jag skulle ta vägen, eftersom jag tycker att allt är så mycke billigare där, än på andra ställen
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo