Inlägg från: FrejaMariah |Visa alla inlägg
  • FrejaMariah

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Poloc skrev 2010-01-07 21:47:55 följande:
    Hudvård för bebisar:(Kan dock tänka mig att lite större barn med mycket hår kan behöva något mer än vatten för att rengöra håret ifall de kladdat in mat eller så.)
    (Klippte lite i ditt inlägg, så de inte blev så långt..)
    Ja tvättar för de mesta min två-åriga dotters hår me enbart vatten.. Inga problem att få de rent.. Kanske en gång i månaden som ja tar lite, lite honung..
  • FrejaMariah
    Denebola skrev 2010-01-07 22:02:48 följande:
    Askorbinsyra kan man också använda.
    De har ja tänkt testa, men har inte blivit av.. Troligen därför ja glömmer att nämna de varenda gång..
  • FrejaMariah
    Denebola skrev 2010-01-07 22:08:10 följande:
    I morgon ska jag göra någon form av ansiktsskrubb, troligtvis med askorbinsyra. Och en ordentlig OCM. Har inte gjort något på tre veckor (orkade inte ta med oljor och grejer ner till min pojkvän), så det börjar bli dags. Brukar inte göra OCM så ofta, men nu känner jag att mitt ansikte behöver lite uppmärksamhet.Skulle gjort det idag om jag hade sovit mer än fyra timmar i natt :P
    Ja skulle ha gjort en OCM i söndags, men ja har bara skjutit på de hela tiden.. Men i morron ska de göras.. Ja ska inleda helgen med att ta hand om MIG för en gångs skull..
  • FrejaMariah
    Fossa skrev 2010-01-08 00:52:31 följande:
    Hej på er! Är jättenyfiken på att testa no poo eftersom jag har mycket problem med seborre (och annat eksem) och har dessutom lockigt hår med en miljard supertunna strån som bara blir friss. Plattar alltid håret om jag vill vara fin men det skulle vara kul att se om jag kan få fina lockar. Jag är allergisk mot produkter med parfym. Jag använder inte tvål pga mina eksem så att sluta med schampo också känns inte så konstigt.Tänkte nu prova Oliv naturell sensitive schampo som sista schampo och Oliv naturell sensitive balsam. Vad tror ni om det? Måste man ha både tvättbalsam och vårdande balsam eller kan jag enbart använda Oliv naturell sensitive balsam? Någon som har tips på parfymfri stylingprodukt för att definiera lockarna? Tips på andra parfymfria produkter?
    lockig.se anser de att man ska ha ett tvättbalsam och ett vårdande, men ja vet inte om de e så nödvändigt egentligen.. Gör man en inpackning med jämna mellanrum, så vårdas juh håret på de sättet..
  • FrejaMariah
    Denebola skrev 2010-01-08 20:38:27 följande:
    En utvärdering nu då.Jag tog 1 msk citron (på flaska) och hade i 2 tsk BS. Det blev väldigt rinnigt och för mycket citron, 50/50 hade nog varit bättre, men med mindre citron då.Det bubblade och fräste, men det hade bubblat klart innan jag fick på det på ansiktet, så det bubblade inte i ansiktet (som det stod i bloggen). Jag tog i hela ansiktet.När det hade torkat var det jättestelt, kändes helkonstigt och jätteroligt =) Som om ansiktet satt fast i något och man själv inte fick bestämma hur man skulle röra på det :P Men så fort jag la på en fuktig tvättlapp så löstes det upp igen.Jag vet inte om det blev så stor skillnad på pormaskarna, men jag kommer göra om den här masken och hoppas på en förbättring i längden.Jag använde bikarbonat på burk. Den är mer finfördelad än den i påse, och jag funderar på om det var därför den hann bubbla klart innan jag fick på den på ansiktet. Så jag ska köpa BS på påse och se om det funkar bättre då.Jag tyckte inte att ansiktet blev torrt av det alls, men så hade jag också precis gjort en OCM.Nu efter alla behandlingar är mitt ansikte jättemjukt och lent, skinande rent =)Testar Klick i håret också, så det är många test på gång här i kväll :D
    Stod de inte bakpulver i bloggen?? Om de e anledningen till att de slutade bubla innan du fick den i ansiktet..
  • FrejaMariah
    Magrat skrev 2010-01-08 21:38:29 följande:
    Bikarbonat måste ha surt för att reagera i degar, bakpulver behöver det inte. Kan det vara så att det bubblar extra mycket med bikarbonat? Själv sitter jag med en stelnande mask i ansiktet.
    Så e de nog! Måste köpa hem citron, saå ja kan testa.. Bakpulver finns alltid i skafferiet, ifall andan faller på att baka..
  • FrejaMariah
    Schnauser skrev 2010-01-08 22:06:45 följande:
    Hjälp! Min hårbotten har blivit lite torr och flagig av bikarbonat/ÄCV. Lite som mjäll... vilket jag aldrig haft förut.  Vad göra? Själva håret känns och ser bra ut, men tydligen gillar inte hårbotten bikarbonaten. What to do?
    Liknande blev det för mig också, så ja gjorde en kokosmjölksinpackning (för att återfetta hårbotten mest) och drog ner på bikarbonaten i fortsättningen..
  • FrejaMariah
    Cybele skrev 2010-01-08 23:03:35 följande:
    Så med COtvätt skall man alltid ha i det i 30 minuter? Det är kanske därför det inte funkat på mig eftersom jag bara gnuggat i 2 minuter och sedan sköljt ur?    Men BS skall väl sköljas ur efter de 2 minuterna?/konfys
    I första tråden står de att de ska sitta i 10 minuter, men de får du prova dig fram till, hur lång tid som blir bäst för dig..
  • FrejaMariah
    Denebola skrev 2010-01-08 23:40:38 följande:
    Blev sugen på att ta en bild på mitt hår. Och sen blev jag sugen på att visa er :PTvättat i kväll med Änglamark Sensibel och honung (kanske 60/40), ÄCV-skölj. Klick i innan håret torkade. Har dragit igenom det med en kam.
    Du har ättefint hår!! Trodde du hade längre hår :-P Typ till bh-banden..
  • FrejaMariah
    Schnauser skrev 2010-01-08 23:26:15 följande:
    Tvättar var 4:e var 5:e dag ungefär. ...och vid behov, om jag ska bort eller så.  
    Du kanske skulle ta och varva me t.ex co ett tag?? tills du inte behöver tvätta så ofta.. ja kör en bikarbonat i veckan och en SMT eller co..
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo