Inlägg från: Denebola |Visa alla inlägg
  • Denebola

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Bobby77 skrev 2010-01-04 12:57:14 följande:
    Liten rättelse, är det inte 2 delar balsam i SMT? ;)
    Nope =) forums.longhaircommunity.com/showthread.php

Fast det är klart att man kan ta proportioner som passar en själv bäst =)
  • Denebola
    Martina 76 skrev 2010-01-04 13:01:08 följande:
    Var hittar man aloe vera gel?
    På hälsokosten. Ju renare (alltså ju högre procenthalt aloe och färre andra ämnen i) desto bättre.
  • Denebola
    Bobby77 skrev 2010-01-04 13:05:43 följande:
    Jahaa där ser man. Tidigare i tråden har många skrivit 1 del och så en fjärdedel vardera av det andra. Plus att det står så i en av trådstarterna oxå :) Men men man får väl testa sig fram vad som blir bra...Jag hittade på Konsum :)
    Men det betyder ju samma sak.

1 del aloe + 1 del honung + 4 delar balsam är samma som
    1/4 aloe + 1/4 honung + 1 del balsam

Det är samma proportioner, uttryckt på olika sätt. =)
  • Denebola
    Björnmossa skrev 2010-01-04 13:11:02 följande:
    Det är samma sak fast ett besvärligt sätt att säga det på. En del betyder en hel del, dvs fyra fjärdedelar. Därtill en fjärdedel honung och en fjärdedel aloe vera, totalt sex fjärdedelar.
  • Denebola
    Bobby77 skrev 2010-01-04 13:19:38 följande:
    Jaha, jag trodde det var 2/4-delar som kallades 1 hel för att förenkla. Jag måste säga att det är ett knäppt sätt att säga det på. Då borde ju allt hela 6e-delar och inte 4-delar.. Men jag fattar hur ni menar :)
    2/4 är ju samma som 1/2.

Man kan säga sjättedelar, men det är inte alltid smidigast. Jämför med ÄCV-skölj, 1 del ÄCV + 10 delar vatten blir ju totalt 11 delar. Men det är smidigare att säga 1 del äcv än en elftedel.

När jag blandar SMT brukar jag tänka "en klutt honung, en klutt aloe och fyra kluttar balsam" och se till att kluttarna är lika stora :P

Förlåt om jag blir övertydlig eftersom du nu hänger med på hur vi menade =)
  • Denebola
    Mamma Freja skrev 2010-01-04 14:59:31 följande:
    Ja gör en större blandning SMT åt gången och använder dl.. De tycker ja blir smidigast..
    Använder du allt eller sparar du? För man behöver ju olika mycket beroende på hur mycket hår man har.
  • Denebola

Jag kan meddela att det inte blev någon vidare doft av att ha 10 droppar eterisk olja i min SMT... Kanske luktar lite lite om man kör in näsan i håret och verkligen anstränger sig för att känna doft... Men nä, ingen vidare förändring.

• Denebola
    Andersson1 skrev 2010-01-04 19:27:56 följande:
    en fråga bara, protein och silkesprotein är det nåt bra eller dåligt i balsam?
    Det beror på, vissa hår tål det inte. Men det är väl inte skadligt i sig som jag har förstått.
  • Denebola
    SweetNilam skrev 2010-01-04 21:43:02 följande:
    Denna massageolja borde man kunna äta! Eller iaf smaka på.. skulle vara kul att testa..   Pris: 99 kr / 100g I lager Skäm bort din käraste med en smaskig honungs och vit chokladmassage. Smält lite mellan dina händer och applicera med fasta händer och smidiga, sensuella tag på hela kroppen. Varsågod och provsmaka – det har vi gjort med lovande resultat   Svart = Säkert syntetiskt ämne Grönt = Naturligt och/eller ekologiskt   Ingredienser: Kakaosmör (Theobroma cacao), Sheasmör (Butyrospermum parkii), Parfym, Mangosmör (Mangifera indica), Vit choklad, Färsk Bananer (Musa paradisiaca), Honung (mel), Pepparmynta Oil (Mentha piperita), Vanilj Absolu (Vanilla planifolia), Söt Apelsinsolja (Citrus dulcis), *Limonene. * Förekommer naturligt i eteriska oljor
    Ja det står ju varsågod att provsmaka =)
  • Denebola

Hehe, jag har blivit en riktig LUSH-junkie... köpte grejer i julklapp där och ska tillbaka efter jul (fick rabatt för det jag handlade före jul), så jag sitter en massa på deras hemsida och dreglar och vill ha en massa =) Tycker det är kul att det finns en affär i Luleå, men ingen i tex Malmö.

Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo