NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo
Pyl skrev 2009-12-22 20:58:07 följande:
Björnmossa skrev 2009-12-22 20:28:01 följande: Ja det är en tanke. Det är bara så skööönt att gå in i en varm dusch och ställa hela sig en frusen vintermogon. Just nu är jag också van vid att tvätta håret varje dag och brukar även föna det torrt. Började med no poo först i fredags. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra sen när håret börjar vänja sig vid att tvättas mer sällan. Ni som duschar på kvällstid och inte heller tvättar ansiktet med vatten på morgonen, hur gör ni egentligen för att fräscha upp er på morgonen? Nu tack vara att jag sprang över det här med no poo har jag börjat fundera en hel del på hygienprodukter. På kvällen använder jag tre olika ansiktsprodukter. En för ögonsmink också rengöringsmjölk och ansiktsvatten. Ganska mäckigt ändå och jag tänker med alla de produkterna på kvällen borde det räcka fint med bara vatten på morgonen. Men då är det alltså inte ens bra med vatten... suck. Har kollat in ocm-meoden, men den låter så tidsödande och verkar ju inte vara bra att göra varje dag heller.OCM är inte nödvändigt att göra varje dag, är inte säker på om det är bra att göra det varje dag heller (men det beror på ens hud).
Testa att tvätta bort sminket med olja på en bomullsrondell (alltså inte OCM, men du använder olja), eller att tvätta med honung.
Som ansiktsvatten tror jag du kan använda utspädd ÄCV.