Inlägg från: Denebola |Visa alla inlägg
  • Denebola

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Pyl skrev 2009-12-22 20:58:07 följande:
    Björnmossa skrev 2009-12-22 20:28:01 följande: Ja det är en tanke. Det är bara så skööönt att gå in i en varm dusch och ställa hela sig en frusen vintermogon. Just nu är jag också van vid att tvätta håret varje dag och brukar även föna det torrt. Började med no poo först i fredags. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra sen när håret börjar vänja sig vid att tvättas mer sällan. Ni som duschar på kvällstid och inte heller tvättar ansiktet med vatten på morgonen, hur gör ni egentligen för att fräscha upp er på morgonen? Nu tack vara att jag sprang över det här med no poo har jag börjat fundera en hel del på hygienprodukter. På kvällen använder jag tre olika ansiktsprodukter. En för ögonsmink också rengöringsmjölk och ansiktsvatten. Ganska mäckigt ändå och jag tänker med alla de produkterna på kvällen borde det räcka fint med bara vatten på morgonen. Men då är det alltså inte ens bra med vatten... suck. Har kollat in ocm-meoden, men den låter så tidsödande och verkar ju inte vara bra att göra varje dag heller.
    Hehe, jag gör inget för att fräscha till mig på morgonen, är väl ofräsch :P Men jag har inte särskilt besvärlig hy heller.

OCM är inte nödvändigt att göra varje dag, är inte säker på om det är bra att göra det varje dag heller (men det beror på ens hud).

Testa att tvätta bort sminket med olja på en bomullsrondell (alltså inte OCM, men du använder olja), eller att tvätta med honung.

Som ansiktsvatten tror jag du kan använda utspädd ÄCV.
  • Denebola
    Höstmåne skrev 2009-12-22 23:58:01 följande:
    Har kört CO i kanske en månad nu och tänkte väl ha fortsätta så som ingångsperiod så får vi väl se vad jag gör sen Men, vad tvättar ni kroppen med? om ni inte använder tvål då, jag blir så himla torr av att använda tvål.
    Man kan använda olja, honung, kokosmjölk eller bara vatten och gnugga ordentligt, för att nämna några exempel =)

Olivolja blandat med strösocker blir en jättebra skrubb. Tänk dock på att inte tvätta bort oljan sen, ta eventuellt bort det värsta med en tvättlapp, men sen torkar du dig bara som vanligt med handduken. Du kommer bli jättelen =)
  • Denebola

Hörni, jag måste säga att jag trivs väldigt bra i den här tråden. Det är kul när det blir en "alla hjälper alla"-stämning!

Snart dags för mig att åka iväg och fira jul, och eftersom jag är en obotlig ordvitsare, måste jag passa på att önska er

God Jul och Gott Nytt Hår!

• Denebola

Var det någon som hade något tips på hur man får doft i håret utan att använda parfymerat balsam (tex om man tvättar med ägg eller bikarbonat)?

Eteriska oljor är flyktiga så doften stannar inte kvar.

• Denebola
    zazzza skrev 2009-12-29 10:13:40 följande:
    . du kan blanda din egen parfym med eteriska oljor som droppas en bärolja dvs oliv eller annan . . för at få doft me eteriska oljor vid tvätt kan man blanda dem i balsamet. så sitter doften kvar bättre.
    Jag har haft eteriska oljor i balsam, men eftersom oljorna är flyktiga så stannar doften inte kvar. Detsamma när jag haft det i olja och smort in huden. :S
  • Denebola
    Niccan88 skrev 2009-12-29 12:26:03 följande:
    Hur skall man bäst förvara sin ricinolja? I kylen eller i skafferiet??
    Jag har min i kylen. Har för mig att den var kyld när jag köpte den på apoteket. Men jag vet inte, jag gör det mest "för säkerhets skull" så att den inte ska härskna så lätt - det är ju större sannolikhet att den härsknar i rumstemperatur.
  • Denebola

Mamma Freja skrev 2009-12-29 15:05:28 följande:

Ja trodde ja skulle bli galen när ja såg rubriken till en kort artikel i Vi föräldrar nr 12 2009: Ny trend: "Tvätta INTE håret" Artikeln e inte mycke bättre den.. De märks juh tydligt att skribenten e partisk, inte har en aning om vad det handlar om och så låter de som att vi tillhör en sekt som luktar illa.. "Den nya trenden heter "No poo" och är en förkortning av "no schampoo". Anhängare av den påstår att håret blir mycke vackrare och mår bättre av att inte tvättas. De menar att med regelbunden hårtvätt och användning av diverse hårprodukter som schampo, balsam, inpackning och så vidare, rubbas hårets och hårbottnens naturliga fettbalans och håret blir tort och frissigt. Att låta bli schampoanses ge håret tillbaka dess naturliga fettbalans. Det ger på sikt starkare hår eftersom blodcirkulationen i hårbotten kommer igång när den får vila från kemikalier (Källa: Må Bra)"
    Mäh! Läsa på om ämnet innan man författar en artikel, kanske?
  • Denebola

Mamma Freja skrev 2009-12-29 15:15:20 följande:

Japp.. Fick den här tidningen av en kompis igår och nu sitter ja och skriver ett mail till Vi föräldrar att de ska kolla upp va de e de publiserar och när ja e i farten, ska ja nog maila Må Bra också..
    Gör det! Gör det!

(jag älskar att argmaila :P)
  • Denebola
    Hexx skrev 2009-12-29 15:51:28 följande:
    Kan man ha lite jojoba i håret förresten?
    Jag har för mig att jag har sett att man kan det någonstans, men nu kan jag inte hitta det...
  • Denebola
    Denebola skrev 2009-12-29 16:00:44 följande:
    Hexx skrev 2009-12-29 15:51:28 följande: Jag har för mig att jag har sett att man kan det någonstans, men nu kan jag inte hitta det...
    Vilken fin meningsbyggnad jag hade då :P
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo