Inlägg från: Denebola |Visa alla inlägg
  • Denebola

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Jag testade ägg igår. Hittade ett recept på LD's blogg som jag körde efter, med honung och citron + rosmarinolja. Tyckte det var riktigt lätt att skölja ur.

Ja, håret blev rent den här gången också =) Ska dock vänta och se hur snabbt det blir fett. Håret är kanske lite krispigare än med balsam, men det är inte så farligt ändå.

Testade även citronskölj. Det luktade ingenting alls när det kom i håret tyckte jag, så det ska jag nog köra på i jul, bikarbonat och citronskölj. I alla fall när vi är borta. Annars tycker jag bikarbonat gör håret lite väl krispigt, men det är smidigast att mecka med när man inte är hemma.

• Denebola
    Titrania skrev 2009-12-14 16:54:47 följande:
    Mitt hår brukar bli ok med BS, det var bara sist gång när jag kom till att överdosera som det blev, som du säger, krispigt
    Det var inte särskilt farligt, bara krispigare än med balsam =)
  • Denebola
    SweetNilam skrev 2009-12-15 10:45:22 följande:
    Här kan ni läsa om honungen man "ska" använda. Vet dock av erfarenhet att det är svårt att hitta rätt i honungsdjungeln, så fler konkreta tips önskas. Klart smidigast är ju svensk honung, gärna om man känner någon som gör, men det är så satans dyrt (fast det är det ju värt). Jag kör dock på flytande honung och det är svårt att hitta rätt. Jag _tror_ att jag har en som är producerad i EU nu, men är inte säkert... ozena.blogg.se/2009/september/honung.html
    Wiie, det inlägget ja... Det är jag som har ställt alla frågorna i kommentarerna där :P

Och så kan jag ju passa på att tala om att det är från Ozena som jag fått receptet på kokosmjölksinpackningen med honung =)

Coops egna märke har svensk honung. Den har dessutom jättehärligt krämig konsistens =)
  • Denebola

Jag kom på en sak i natt, sådär vid tresnåret någon gång...

Apropå det här med att no 'pooa när man är hemifrån. När man tvättar med bikarbonat vill man ju skölja håret surt som avslutning. Tror ni att det skulle funka att använda kristalliserad citronsyra som man löser upp i vatten? För det är ju den i citronsaften som man vill åt.

Citronsyra finns ju också bland kryddorna, det är smidigare att ta med sig en till liten blå påse än en flaska citronsaft. Bara att lösa upp i en flaska vatten och hälla i håret.

Vad tror ni? Skulle det vara något för no 'poo-resekitet? Eller svamlar jag?

• Denebola

Mamma Freja skrev 2009-12-16 11:19:45 följande:

Ja googlade och hittade in disskutin i forumet på shenet.se.. Någon skrev där att den personen brukade skölja med citronsyra upplöst i vatten, så de går.. Men hur man ska blanda har ja inte kommit fram till än.. Ja ska fortsätta leta.. :)
    Ja, jag såg det också sen... Satt och försökte räkna mig till hur mycket pulver man skulle ha till en halvliter för att få samma koncentration som ÄCV (5% har min outspädd). Men jag höftade mest, för det var ett tag sen jag räknade på syror :P Kom fram till 5,5 ml citronsyrapulver till 494,5 ml vatten. Fast då har jag inte tagit skillnaden i styrka hos vinägersyra och citronsyra i beräkningen, utan detta är bara hur stor andel av blandningen som ska vara syra.
  • Denebola
    RiNan skrev 2009-12-16 12:14:05 följande:
    Ho hooo ni snabba svarare? Sitter nämligen här och håller andan. Nästan i alla fall Ska svettas idag på ett afro pass och det är inte min tvätta håret dag idag så I need to know hur ni gör liksom?
    Det är ju någon i tråden som bara sköljer genom håret efter träning. Alltså utan massage som jag förstått det. En "WO light".
  • Denebola

Mamma Freja skrev 2009-12-16 12:41:45 följande:

Öhh.. Matte e inte min starka sida, så där blev ja skapligt snurrig.. :P
    Tror inte att det är dödligt allvar heller att det blir exakt. Man får väl testa och se vad som blir lagom. Men jag tyckte att det var lite kul att räkna ut på ett ungefär i alla fall.
  • Denebola
    Björnmossa skrev 2009-12-16 14:24:04 följande:
    Kanske alldeles lysande! Men svårigheten är ofta att hitta nåt att blanda i, tycker jag. Inte överallt man vågar låna med sig stora degbunken in i duschen . Skulle gärna hitta någon tyghink eller så, om det finns.
    Jag tänkte nog ta en vanlig halvlitersflaska med sportkork. Då kan man visserligen inte doppa huvudet, men det borde vara hyfsat enkelt att spruta över håret.
  • Denebola
    Hexx skrev 2009-12-16 20:08:50 följande:
    Är BS djuprengöring som man inte ska göra så ofta? Kan man göra en BS och sedan göra en SMT direkt efter? Mitt hår är så skitigt nu och behöver tvättas ur, men man kan väl inte göra en SMT med jätte smutsigt hår?
    Jo, SMT funkar som tvätt, så länge det är jättesmutsigt av fett. Har du en massa annat klägg i kanske det behövs bikarbonat.
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo