Inlägg från: Denebola |Visa alla inlägg
  • Denebola

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Är det någon som vet och har lust att förklara varför parabener är dåliga? Jag har förstått att vissa undviker dem men vissa tycker de är okej, så de kanske inte är enbart dåliga. Eller?

• Denebola
    Bobby77 skrev 2009-12-09 01:02:13 följande:
    Studier har visat att parabener har en östrogenliknande effekt som när man tillför det till kroppen kan stimulera tex bröstcanser. Parabener som finns i tex deodoranter tas upp och samlas i kroppens vävnader. Man kan dock inte säga klart att parabener ger canser, och man kan inte säga att det inte gör det heller. Läste ditt inlägg(992) och det jag skrev ovan var lite kortfattat vad jag läste, finns säkert mer Tack för en fantastiskt bra tråd, har blivit mycket inspirerad av er
    Magrat skrev 2009-12-09 07:10:20 följande:
    Och av de olika parabenerna är det butylparaben som är den som i försök visat på ett ökat hormoniell effekt hos djur. Butylparaben är dessutom giftigt för vattenlevande djur. Vill man vara restriktiv men inte undvika parabener helt så kan man alltså använda etylparaben, metylparaben och propylparaben. Sanna of Sweden har paraben utan butylparaben. www.sannanature.com/webshop/default.asp Själv är jag lite nyfiken på konserveringsmedlet Phenoxyethanol, men har inte orkat studera det närmare ännu.
    Tack!

Vad bra att det fanns några som är "okej", och att de är de som LUSH använder =) Var bland annat deras produkter som fick mig att fundera på det här.
  • Denebola
    Martina 76 skrev 2009-12-09 09:53:07 följande:
    Har du håret helt utan produkter när du plattar eller har du hittat någon "godkänd" stylingprodukt som är värmeskyddande? Vad är förresten SMT?
    SMT har du här:
    Martina 76 skrev 2009-12-09 09:54:04 följande:
    Ingen här som kör CO? Sist tvättade jag bara med balsam, men jag tycker att hårbotten blir så torr och det kliar!
    Du kanske har ett balsam som inte passar dig? Har du testat fler olika?
  • Denebola
    Björnmossa skrev 2009-12-09 11:30:47 följande:
    Jag frågade min frisör hur ofta det är okej att föna utan skyddande produkter. Hon sa två gånger i veckan. Det är ungefär så ofta som jag blöter håret ändå så det är ju absolut inga problem, speciellt som jag bara brukar orka inför fester. Men plattning är kanske skadligare? Glömde fråga om det.
    Jag tycker det vore mer logiskt om plattången är skadligare, eftersom man klämmer in håret mellan två värmeplattor medan hårfönen kommer på lite mer avstånd. Men man kan ju sätta både fönen och plattången på så låg värme som möjligt för att göra det så skonsamt som möjligt.
  • Denebola
    zazzza skrev 2009-12-09 17:01:17 följande:
    ok ja jag ska prova det nästa gång....kansk man kan blanda i entomm flaska o skaka så det blir lite mer schampo? förresten är det sån bikarbonat som man köper i kryddhyllan på ica?
    Precis. Det finns både i kryddhyllan i blå påsar, och i bakhyllan i en rund burk.
  • Denebola
    zazzza skrev 2009-12-09 17:59:30 följande:
    ok jag köpte en liten blå påse o tog hela för jag tyckte att det inte gick in i håret!
    Det var nog lite väl mycket. Men man är ju ovan i början =) Testa att lösa upp det i vatten i en flaska så är det lättare att fördela ut i håret.
  • Denebola
    Cybele skrev 2009-12-09 20:57:47 följande:
    Var får man tag på bivax eller bivaxcerat? Jag kommer ihåg diskussionen vi hade tidigare och är lite sugen på att testa Whintras recept men om det inte går så bara jag mååååste ha något till mina läppar och tänkte testa bivaxcerat. (nu är jag i Sverige så nu kan jag använda mig av shoppingtips :)
    Kanske kan hjälpa dig...
    Jag tänkte ju bli av med mitt lypsylberoende, så jag testade först BiOliv läppsalva, ett ser ut som ett helt vanligt cerat. Vad dock väldigt odrygt, och jag tyckte att det luktade/smakade alldeles för mycket vanilj (så mycket att min kompis började kolla sig om kring efter doftljus när vi var i en affär och jag tog på det :P)

Sen köpte jag Bi-salva från Bi-Pro. Den tycker jag är mycket bättre. Är som ett stift, lite större diameter än ett vanligt cerat. Innehåller bara vegetabiliska oljor och bivax, den andra innehöll en del fler grejer.
    Oparfymerat men med en liten smak, är väl av oljorna kan jag tänka mig. Skulle rekommendera denna men inte den andra.

Båda har jag köpt på hälsokosten.
  • Denebola
    Bobby77 skrev 2009-12-09 21:59:00 följande:
    Jag har ett par frågor: När man gör en inpackning i håret med kokosmjölk, kan man använda den man kan köpa i vanlig mataffär eller måste det va nån special? Å en sak till, ni som tvättar ansiktet med olja: Hur gör man och vilken olja är bra till det?
    Vanlig funkar bra =)

Det finns ju både små konservburkar och "normalstora", använder man en stor kan man frysa in det som blir över, så slipper man slänga (om man inte lagar mat på den)

Här har du lite mer info om OCM -Oil Cleansing Method
    www.theoilcleansingmethod.com/ (på engelska)
  • Denebola

OCM är ju för övrigt ytterligare en förkortning, De Hex ;)

• Denebola
    zazzza skrev 2009-12-10 08:12:20 följande:
    läste om ocm, men castoroil ä intedet mineralolja?från petroindustrin?
    Det är ricinolja. Finns på apoteket.
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo