NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo
Nu med julfirande så har jag skippat havretvättar och tvättar med balsam/bikarbonat var tredje dag i stället för en gång i veckan. Ska nog fortsätta på det och sen utifrån det försöka få ordning på sebumet.
Apropå föreläsning, så har jag fått ett nytt intresse (inte alltid det är så intressanta föreläsningar :P), jag sitter och kollar på folks hår och funderar på vad de gör med det. Vissa ser man ju hur torrt och ledset deras hår är, men vissa har ju skitsnyggt hår. Brukar roa mig med att fungera på om det finns någon mer no 'pooare eller om de bara har tur och har snyggt hår trots " 'poo" eller bara om deras produkter är bra på att maskera =)
De med jättetråkigt hår skulle man ju bara vilja ge en liten "Handbok i No 'poo" eller något ;)
Mamma Freja skrev 2009-12-30 14:50:45 följande:
"Koppar
Grundämnet koppar finns i alla livsmedel, men högst är halterna i lever,
nötter, kakao och frön. Koppar motverkar håravfall och förbättrar hårets färg och struktur.
Järn
Även järn motverkar håravfall, och finns i bland annat lever, ägg, fisk,
kyckling, fullkort och torkad frukt.
Kalcium
Mjölk, ost, tofu och bönor är inte bara bra för
skelettet utan även för håret. Försök att få i dig 1 500 mg kalcium om
dagen för att få håret att växa ordentligt.
Magnesium
Vill du att håret ska växa fortare bör du få i dig gröna grönsaker, nötter,
sojabönor och kikärtor som har höga halter av magnesium.
Kalium
Eftersom kalium påverkar cirkulationen kan ett ökat intag få håret att växa ordentligt.
Ämnet finns i bland annat avokado, bananer, dadlar, fikon, vitlök, potatis, russin och yogurt.
Selen
Denna mineral håller din hårbotten i toppform. Ät kött, fisk och broccoli för att få i dig mer selen.
Silica
Mineralen silica gör håret starkare och finns i bland annat ris, sojaböner och gröna grönsaker.
Zink
För att motverka torrt hår kan du äta skaldjur, havregryn, spenat, solrosfrön och
champinjoner, som är rika på zink."