Inlägg från: Denebola |Visa alla inlägg
  • Denebola

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Titrania skrev 2009-12-29 19:41:07 följande:
    Hexx skrev 2009-12-29 15:36:57 följande: Känner igen mig! Har beslutat för att köra två ggr BS i veckan istället för bara en. Mitt hår blir jättefett och konstigt av WO-tvättar
    Jag med =)
    Nu med julfirande så har jag skippat havretvättar och tvättar med balsam/bikarbonat var tredje dag i stället för en gång i veckan. Ska nog fortsätta på det och sen utifrån det försöka få ordning på sebumet.
  • Denebola
    Taggtroden skrev 2009-12-29 23:36:45 följande:
    Jag har märkt att jag inte alls tycker att duschkrämer och shamopon luktar gott längre. När maken är nyduschad och tycker att han luktar så gott så rynkar jag på näsan... och när han vill att jag ska lukta på nån duschkräm som han köpt så tycker jag bara att det luktar kemikalier. Huvva!
    Samma här. Visst att jag ibland saknar dofterna, men när man väl luktar på dem så är det bara kemikalier och syntetiskt.

Dessutom har jag lagt märke till hur mycket parfym och grejer folk luktar. Det var en kille som satt jämte mig på en föreläsning, han hade nog tagit en rejäl överdos av tvättmedel när han tvättade, för det var inte normala nivåer av doften där... Själv har jag börjat med parfymfritt tvättmedel och det är väldigt skönt att kläderna luktar neutralt.
  • Denebola
    Magrat skrev 2009-12-30 09:15:38 följande:
    När det gäller hur håret blir när det är kallt, så upplever i alla fall jag att det är lite bättre än det var när jag använde shampo. Nu är det visserligen ett par år sedan, så det kan vara att minnet sviker, men jag har för mig att håret var mer torrt och statiskt på vintrarna då. Det känns mindre skillnad mot hur det är resten av året nu.
    Jag upplever också att håret är mycket mindre statiskt nu. Hur skönt som helst då det är mössäsong ganska länge i Luleå =)
  • Denebola
    Andersson1 skrev 2009-12-30 10:58:27 följande:
    hej alla! Det är första gången jag gått in på den här tråden och tycker att den verkar jätte intressant med massor av bra tips=) Jag har aldirg tvättat håret utan shampo utan har valt shampo som inte innehåller sodium laureth sulfath som torkar ut håret, utan andra mildare rengöringsingredienser. Dessa shampon löddrar inte så mkt och mitt hår känns mkt mjukare o finare sen jag bytte för ca två år sen. Men jag har en fråga till alla er som inte använder shampo. Hur ser ert hår ut? känns det rent? tvättar ni bara med vatten då och tillsätter balsam? Hur länge måste man köra me den metoden innan man märker resultat? E jättenyfiken och försöker spara ut mitt hår så de blir långt så alla tips är välkommna=)
    Håret känns rent, men med en annan definition än när jag tvättade med schampo. Då blev håret torrt, nu när det får behålla sitt naturliga fett på ett helt annat sätt så är det mycket mjukare/lenare, och det känns mer välmående. Jag har mycket mindre tendens att få kluvna hårtoppar nu.

Håret ser fint ut, det är mycket blankare än förut, även om jag då använde balsam efter schampo.

Om du vill testa på No 'Poo så tror jag att du är på god väg eftersom du använt milda schampon hittills. Antagligen kommer du få en viss övergångsperiod (då din sebum(fett)produktion ställer in sig och slutar överproducera), men förhoppningsvis inte lika jobbig som om du använt vanliga schampon. Hur lång denna period blir är väldigt individuellt och inget man kan "lova ut", tyvärr. Men resultat att håret mår bättre kommer nog ganska fort, särskilt om du börjar med några ordentliga inpackningar som exempelvis SMT.

Det finns andra metoder än balsammetoden, är du nyfiken är det bara att fråga på.

Jag håller också på att spara ut mitt hår och tror på att vara snäll mot håret och vårda det är det bästa sättet =)

Andra saker som sliter på håret är
    Att ha det utsläppt
    Att ha hästsvans jämt (hårbandet sliter på samma hårstrån hela tiden, man bör variera frisyren men själv har jag mest hästsvans eftersom jag har för kort hår för någon vidare variation)
    Att ha hårband med metallskarv
    Att gå ut med blött hår, särskilt när det är kallt
    Solen (men man kan även använda solen till att bleka håret med citron =) )
    Plastkam/borste med plastpiggar (plast har ofta en gjutskarv, istället bör man använda finslipad träkam och/eller svinborstborste)

Nu blev det mycket här... =) Som sagt, fråga på om vad du vill veta!
  • Denebola

Apropå föreläsning, så har jag fått ett nytt intresse (inte alltid det är så intressanta föreläsningar :P), jag sitter och kollar på folks hår och funderar på vad de gör med det. Vissa ser man ju hur torrt och ledset deras hår är, men vissa har ju skitsnyggt hår. Brukar roa mig med att fungera på om det finns någon mer no 'pooare eller om de bara har tur och har snyggt hår trots " 'poo" eller bara om deras produkter är bra på att maskera =)

De med jättetråkigt hår skulle man ju bara vilja ge en liten "Handbok i No 'poo" eller något ;)

• Denebola
    Björnmossa skrev 2009-12-30 14:15:47 följande:
    Så pass alltså, jag hörde med största Coop Forum här och de sålde inte den längre påstod de. Hade tänkt köpa raps istället om jag hittar en sort utan palmolja. Men då kanske jag ska leta mer... utom att jag vill ha oljan idag och det är långt till Coop *suck* Nyårstips till alla: Lushs nya deodoranter i puderform är riktigt bra och så vitt jag förstår helt godkända.
    Raps utan palmolja? Brukar det vara palmolja i rapsolja?
  • Denebola

Mamma Freja skrev 2009-12-30 14:50:45 följande:

Så kände ja me.. Nu blev ja juh orolig juh.. Ja har aldrig tänkt på att läsa innehållsförteckningen på oljorna.. Man förutsätter nog att innehållet e de som utlovas.. Men min va iaf ren kallpressad rapsolja.. :)
    Eller hur, matolja kan man ju gissa är en blandning av oljor, men när det står rapsolja så tycker man det ska vara ren rapsolja.
  • Denebola
    Björnmossa skrev 2009-12-30 15:43:36 följande:
    Enligt shenet är det ofta så. Jag har inte jämfört i mataffären än.
    Hm. Måste kolla upp det. Kan som sagt tänka mig att matolja kan vara en blandning, men när det står rapsolja på etiketten borde det vara ren raps i. Tycker jag i alla fall. Men det vet man väl att man alltid måste läsa allt finstilt.
  • Denebola

"Koppar
    Grundämnet koppar finns i alla livsmedel, men högst är halterna i lever,
    nötter, kakao och frön. Koppar motverkar håravfall och förbättrar hårets färg och struktur.

Järn
    Även järn motverkar håravfall, och finns i bland annat lever, ägg, fisk,
    kyckling, fullkort och torkad frukt.

Kalcium
    Mjölk, ost, tofu och bönor är inte bara bra för
    skelettet utan även för håret. Försök att få i dig 1 500 mg kalcium om
    dagen för att få håret att växa ordentligt.

Magnesium
    Vill du att håret ska växa fortare bör du få i dig gröna grönsaker, nötter,
    sojabönor och kikärtor som har höga halter av magnesium.

Kalium
    Eftersom kalium påverkar cirkulationen kan ett ökat intag få håret att växa ordentligt.
    Ämnet finns i bland annat avokado, bananer, dadlar, fikon, vitlök, potatis, russin och yogurt.

Selen
    Denna mineral håller din hårbotten i toppform. Ät kött, fisk och broccoli för att få i dig mer selen.

Silica
    Mineralen silica gör håret starkare och finns i bland annat ris, sojaböner och gröna grönsaker.

Zink
    För att motverka torrt hår kan du äta skaldjur, havregryn, spenat, solrosfrön och
    champinjoner, som är rika på zink."

• Denebola
    fruganL skrev 2010-01-01 23:09:12 följande:
    Har Biltema balsam? Det var nog dagens roligaste! *fnissar* Det går nog fortare att köpa en apoliva än att komma ihåg vilket schampo jag använde senast (hemma hos mamma och pappa), leta upp det i butik och kolla vad det innehåller. Och balsamtvätta gör man genom att...?
    Du tar i en massa balsam i håret, masserar hårbotten ordentligt i minst 2 minuter, se till att massera enbart hårbotten och inte gnugga runt håret en massa (det sliter). Låt balsamet sitta i 10-15 minuter, skölj sen ordentligt. Typ dubbelt så länge som du tror. Avsluta med kallt vatten, det hjälper till att sluta fjällen på hårstrået som öppnas av varmt vatten och tvätt.

Balsamet ska vara fritt från silikoner.

Du kan avsluta med att skölja håret i en blandning av 1 del äppelcidervinäger och 10 delar kallt vatten. Detta är mjukgörande och gör håret blankare. Det ska inte sköljas ur. Du kan ta citronsaft/citronsyra om du inte gillar doften. Denna skölj är inte nödvändig efter balsamtvätt, men man kan göra den om man vill.
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo