Inlägg från: FrejaMariah |Visa alla inlägg
  • FrejaMariah

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Andersson1 skrev 2010-01-02 14:43:42 följande:
    SLS e juh ett starkt rengöringmedel och de e de som tvätter bort fettet och torkar ut huden.. :)
    Många av oss har skippat även duschkräm och använder någon olja+socker (oliv, raps etc.) och jag (vet inte om någon mer gör det) använder kokosmjölk+socker.. Det blir en härlig scrubb av de..
    Vad i he***te är en sidfot?! :o
  • FrejaMariah
    Bobby77 skrev 2010-01-02 22:44:03 följande:
    Va konstigt det blir när man citerar nu då? Å rutan man svarar i tråden i sitter uppe i vänster hörna, men bara i den här tråden, skumt...
    Ja, de e så frustrerande att svarsrutan sitter är uppe.. Trodde ja skulle bli galen när allt strulade till sig igår.. :S
  • FrejaMariah
    Mollan85 skrev 2010-01-03 15:32:32 följande:
    Ok, så det verkar inte vara av ekonomiska anledningar man använder dessa metoder. Förstår att man kan tycka det e spännande att prova! Men det finns schampo utan silikoner och det finns även organiska o ekologiska schampon! Det är schampona i "vanliga" affärer som e ren skit!dom innehåller silikoner mm som lägger sig som en beläggning runt hårstrået.
    Även om ett schampo e fritt från silikoner, mineraloljor och SLSer, så finne de andra kemikalier i.. Hur mycke kemikalier finns i bikarbonat eller ägg?
  • FrejaMariah
    Höstmåne skrev 2010-01-03 20:58:02 följande:
    Har ännu en fråga  fast de är väl lite ot egentligen Men iaf så har jag ju en massa schampoo och sånt skräp som inte används längre utan bara tar plats, vad ska man göra av de? Lämnar man in de med kemiska saker på återvinningscentralen eller? Känns så dumt att bara spola ner...
    Har du kvar ett sista-schampo utan silikoner och mineraloljor, så använd de till svinborsten! (Ja vill gärna ha SLS till Svinborsten, eftersom ja tycker de e knöligt att komma åt och rengöra ordentligt.)
    Schampo me silikoner och mineraloljor har ja gett bort till välgörande ändamål (sambon som vägrar sluta med schampo).
  • Meddelande borttaget
  • FrejaMariah
    idiblon skrev 2010-01-03 21:39:22 följande:
    Jag hittade ingen silikon i innehållsförteckningen på mitt Head&Shoulders Classic. Nu är håret ursköljt iallafall, men någon utvärdering har jag inte förrän håret är torrt, för det är först då jag kan se om det är flottigt eller inte.

Hum.. Antingen har du rätt att de saknar silikoner, eller så missade du.. De kan även va så att de finns mineraloljor i.. Head & shoulders finns inte me på lockig.se's lista över godkända sista-schampo..

Lista på saker som inte ska användas finns här: http://lockig.se/?q=node/11

http://www.lockig.se/?q=phpbbforum klicka på Schampo, balsam, styling
    Här finns listor över:
    Godkända sista schampo
    Godkända balsam
    Godkända stylingprodukter
    Schampo utan SLS
    Övriga produkter

• FrejaMariah
    idiblon skrev 2010-01-03 22:02:13 följande:
    Ja, jag tittade där också och hittade det inte. Däremot är H&S Balsam Guds gåva till mitt hår, inget annat har någonsin gjort det så glansigt och lätthanterligt.
    Om du ger No Poo en chans, så hoppas jag att du kan ändra uppfattning om de på sikt.. {#lang_emotions_laughing}
  • FrejaMariah
    Björnmossa skrev 2010-01-03 22:24:41 följande:
    Blandade till hårklet i en liten bägare som inte gick att ha till nåt annat på lääänge
    Och ja e nyfiken på "hårkletet" {#lang_emotions_tongue_out}
  • FrejaMariah
    Hexx skrev 2010-01-03 22:39:51 följande:
    Hjälp, mitt hår ät jätte torrt och frissigt idag!!!!! Gjorde CO igår och idag är håret helt galet.... brukar ju göra CO. Köpte en svinhårsborste igår. Vad är det som är så bra med dem?
    Svinborsten sliter inte lika mycke på håret och den hjälper till att förflytta sebumet från hårbotten till längderna.. Sen e den super till att få n slickad hjässa om man ska ha hästsvan. {#lang_emotions_laughing}
  • FrejaMariah
    idiblon skrev 2010-01-03 22:36:26 följande:
    Men ja, det verkar vara en riktig djungel! Dock så vill jag ju inte helt ge upp mitt silverschampo som jag använder för att ha såhär ljust hår... Så det är ju ett dilemma!
    Därför använder vi (iaf jag) lockig.se's listor.. :) Tagit mig tre månader att få någorlunda koll på vad som ska undvikas..
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo