Inlägg från: FrejaMariah |Visa alla inlägg
  • FrejaMariah

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Denebola skrev 2009-12-16 09:12:17 följande:
    Jag kom på en sak i natt, sådär vid tresnåret någon gång...Apropå det här med att no 'pooa när man är hemifrån. När man tvättar med bikarbonat vill man ju skölja håret surt som avslutning. Tror ni att det skulle funka att använda kristalliserad citronsyra som man löser upp i vatten? För det är ju den i citronsaften som man vill åt.Citronsyra finns ju också bland kryddorna, det är smidigare att ta med sig en till liten blå påse än en flaska citronsaft. Bara att lösa upp i en flaska vatten och hälla i håret.Vad tror ni? Skulle det vara något för no 'poo-resekitet? Eller svamlar jag?
    Ja googlade och hittade in disskutin i forumet på shenet.se.. Någon skrev där att den personen brukade skölja med citronsyra upplöst i vatten, så de går.. Men hur man ska blanda har ja inte kommit fram till än.. Ja ska fortsätta leta.. :)
  • FrejaMariah

Åsa A skrev 2009-12-16 11:43:21 följande:

Nej, jag OCMar inte utan tvättar med honung och gör peelingen en gång per vecka. Testade OCM länge men kom inte riktigt överrens med det.  Jag ser absolut en förbättring! Dock är min hy väldigt känslig så tex utlandsresor förstör min hy helt och jag får massor av finnar. Det är både av solkrämen och vattnet (det gäller även håret, fler som tycker det blir som en hinna på hår och hud av vattnet utomlands?). Jag har varit utomland två gånger sen jag började tvätta med honung, och en gång när jag OCMade och har därför inte fått helt ordning på hyn men absolut är den bättre och jag hoppas den blir bättre och bättre nu för nu ska jag inte utomlands på länge. Min hy blir dessutom helt knäpp, torr och finnig, så fort det blir kallt men där märker jag stor skillnad mot förra vintern när jag tvättade med vanliga rengöringsgrejer. Dock är det somsagt inte helt bra vilket nog både beror på vädret och utlandsresorna.
    Om de e hårt vatten utomlands, så förstår ja att de blir som en hinna över håret.. De avhjälps me ÄCV..
  • FrejaMariah
    Denebola skrev 2009-12-16 11:35:13 följande:
    Mamma Freja skrev 2009-12-16 11:19:45 följande:
    Ja, jag såg det också sen... Satt och försökte räkna mig till hur mycket pulver man skulle ha till en halvliter för att få samma koncentration som ÄCV (5% har min outspädd). Men jag höftade mest, för det var ett tag sen jag räknade på syror :P Kom fram till 5,5 ml citronsyrapulver till 494,5 ml vatten. Fast då har jag inte tagit skillnaden i styrka hos vinägersyra och citronsyra i beräkningen, utan detta är bara hur stor andel av blandningen som ska vara syra.
    Öhh.. Matte e inte min starka sida, så där blev ja skapligt snurrig.. :P
  • FrejaMariah

Åsa A skrev 2009-12-16 12:16:43 följande:

Nä, hjälpte inte med ÄCV-skölj.
    Huum.. Då måste de juh va något annat som påverkar.. Kan juh kanske va kombinationen nytt vatten, annat väder.. Mitt hår beter sig helt olika sommar och vinter.. De gör nog de flestas hår??
  • FrejaMariah
    RiNan skrev 2009-12-16 12:14:05 följande:
    Ho hooo ni snabba svarare? Sitter nämligen här och håller andan. Nästan i alla fall Ska svettas idag på ett afro pass och det är inte min tvätta håret dag idag så I need to know hur ni gör liksom?
    gröna hönan skrev 2009-12-16 12:43:25 följande:
    Jag sköljer bara igenom håret efter träning, viss massage av hårbotten blir det och det funkar bra! Håret luktar inte, inte hårbotten heller. Det är ju inte som en armhåla precis...
    Att svett luktar illa beror väl på att bakterier börjar frodas i svetten va?? För att de e varmt och fuktigt?? Tänker man då logiskt, så borde man inte lukta något om håret/hårbotten, för den får juh luft och håller sig torr..
  • FrejaMariah
    Denebola skrev 2009-12-16 13:41:45 följande:
    Mamma Freja skrev 2009-12-16 12:41:45 följande:
    Tror inte att det är dödligt allvar heller att det blir exakt. Man får väl testa och se vad som blir lagom. Men jag tyckte att det var lite kul att räkna ut på ett ungefär i alla fall.
    Nä, de kan nog behövas regleras lite efter person.. Alla har juh inte t.ex. samma temp.. Taggtroden verkar juh klara sig me en starkare blandning ÄCV, så de skulle väl va om man blandar för svagt i sånna fall.. :P
  • FrejaMariah
    Jag tänkte nog ta en vanlig halvlitersflaska med sportkork. Då kan man visserligen inte doppa huvudet, men det borde vara hyfsat enkelt att spruta över håret.
    Smart tänkt! Ja ska juh iofs till syster, så ja kidnappar nog något i skåpet, men en "sportkorksflaska" kan va bra att komma ihåg när man ska till andra.. :P
  • FrejaMariah
    Hexx skrev 2009-12-16 20:22:04 följande:
    Nä, har inget annat i. Då ska jag göra min första SMT i kväll. Visst ska den sitta i länge?
    Låt den sitta iaf 30 minuter, sen kan den sitta så länge du själv vill.. :P Ja Kör SMT som tvätt en gång i veckan och för mig fungerar de jättebra.. Använder aloe och klick som styling, så de e juh inget som behöver starka medel.. :P
  • FrejaMariah
    Hexx skrev 2009-12-16 22:39:19 följande:
    Hur länge har ni No Poo:at? Jag har väl hållt på ett par veckor nu tror jag.... Kan inte precis säga att mitt hår är ett dugg finare. Tvärt om. Det ser hemskt ut. Jag har inget vackert självfall utan mitt hår är frissigt och torrt. Har alltid varit och verkar inte bli bättre av detta. Men det kan väl ta ett tag antar jag?
    Ja har kört i 4 månader nu och de va väl för någon månad sedan, som ja började märka någon skillnad.. I början var håret riktigt fettigt på tredje dagen och ja tvättade då, men nu känns de okej på fjärde dagen..
  • FrejaMariah

Ja tycker aldrig att de rinner av SMT/kokosmjölk.. En vanlig duschmössa för en 20-lapp e de ja har..

Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo