Inlägg från: Taggtroden |Visa alla inlägg
  • Taggtroden

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Denebola skrev 2009-12-03 16:04:02 följande:
    I någon gammal tråd stod det om hårbottenskrubb som du kan testa om du vill. Socker i olja/balsam, as easy as that.
    Yes! Låter kanonbra! Ska testa det nästa gång jag ska hoppa in i duschen!
  • Taggtroden

För mig funkar Coops Xtra superbra!!
    Jag har också tunt hår.

• Taggtroden

Glass - jag personligen tror att man behöver tvätta med ett SLS - schampoo utan silikoner för att få bort silikonerna. Men det finns de som tror att mycket bikarbonat också kan få bort dem.

Jag hade torr hårbotten i början av min No Poo - era och masserade in olivolja i hårbotten vilket funkade jättebra. Men även jojoba eller kanske rapsolja borde fungera bra, om man inte vill ha den fetaste. Balsam brukar funka bäst att tvätta ur olja ur håret för mig.

Nu har maken varit in till stan på bilbesiktningen och köpa med nässelte hem till mig. Så ikväll ska här tvättas!
    Tror ni att nässelte och honung går bra ihop?

• Taggtroden

Euroshopper på ICA är både billigt och bra som sista tvätt, utan silikoner.
    Men bäst är väl att kolla förpackningen innan man köper för att vara säker...

• Taggtroden
    Höstmåne skrev 2009-12-05 20:44:42 följande:
    Då jag haft jättetorrt hår ett tag nu så bestämde jag äntligen för att testa de här med no poo. Använde balsam metoden, och herregud vad mitt hår är mjukt nu
    Vilket balsam använder du? Jag har Coops xtra och håret blir verkligen suuuupermjukt av det! Så härligt!
  • Taggtroden

Jag testade att tvätta med nässelte och honung i det. Funkade toppen! Hoppas det ska bota min konstiga hårbotten. Annars får jag göra schampoo på det till maken, han har riktigt mycket mjäll (nässelte ska ju funka bra mot mjäll)

• Taggtroden

Jag hittade ett recept på en sida... minns inte vilken men säkert shenet! Så jag följde det och kokade upp 2 dl vatten, la in två tepåsar av nässelte och lät det koka ihop. Drog av pannan och lät det svalna till ljummet. Rörde ner två msk honung. Sedan hällde jag upp det på flaska, gick in i duschen och hällde det över håret (mest i hårbotten för jag märkte att jag nog gjort för lite!) och masserade in det noga i hårbotten. Sen sköljde jag ur efter kanske 5 minuter.

1 påse på 1 dl stod det på det där receptet jag hittade :)

Håller med om att vintern inte är en bra tid att exprimentera så mycket, helst inte nu när det varierar så mellan plus och minusgrader... :/ Jag blir kruttorr! Men jag ska spara ditt recept på ansiktsvatten!

• Taggtroden
    Cashew skrev 2009-12-06 13:09:27 följande:
    om man bortser från ingredienser som gör håret torrt av vanligt hårspray, finns det andra ingredienser som inte är bra och varför? silikoner? har försökt läsa vad de innehåller och hittar så vitt jag kan se inga silikoner.
    Här finns bra sidor att läsa:
    lockig.se/

Gå även in under rubriken "ingridienser" och läs där om olika ämnen :)
  • Taggtroden
    Cashew skrev 2009-12-06 13:29:54 följande:
    taggtroden tack! klickade mig vidare till listorna över godkända produkter och det fanns ju massor. no pooade för något år sedan men tröttnade då jag inte hittade produkter att använda men nu ska jag börja igen
    Kul!! Det är ju en hel vetenskap om man sätter sig in i det ordentligt och det finns massa sätt ann använda sig av!
    Har du ändå svårt att hitta bra produkter så kan du alltid fråga oss här
  • Taggtroden
    Titrania skrev 2009-12-06 17:17:31 följande:
    Vassego Lessen att jag bara "försvann" mitt i ditt frågeställande, men alltid bra att det finns många som känner till knepen härinne (själv är jag fortfarande ganska mycket nybörjare ) Men funderade på en sak just precis nu när jag satt och "läste ikapp". Borde inte no 'poo också innefatta balsam? Alltså EGENTLIGEN. Om man vill bli helt fri från det här med kemikalier och utsläpp osv... (Menar iiiinget ont om er som kör CO eller likn, var bara en reflektion
    Jag försöker faktiskt undvika balsam så mycket som möjligt för jag tycker det är onödigt. Har inte använt det sedan i somras... Bättre helt utan kemikalier alls! :)
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo