Inlägg från: Taggtroden |Visa alla inlägg
  • Taggtroden

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Schnauser: Välkommen! Själv började jag tvätta med honung och bikarbonat, varvat med balsam (ett godkänt utan silikoner såklart). Det har funkat bra ända sen jag fick in tekniken och jag kör fortfarande på det. Fast ett bra tag nu har jag kört med bara bikarbonat utblandat i vatten och det funkar det också (en lat - metod ).

• Taggtroden
    Schnauser skrev 2009-11-18 10:48:04 följande:
    Jaha, då har jag tvättat håret på no poo-vis för första gången (bikarbonat + ÄCV). Tyckte det var rätt bökigt. Särskilt ÄCV-sköljen. Nu ska det bara torka så jag kan se om det verkar rent.
    Hur gör du ÄCV- sköljen?

Jag tyckte också att det var bökigt i början men när man kommit på sin egen teknik så är det väldigt lättsamt
  • Taggtroden

När jag färgar med vanlig henna så brukar jag ha det i 2 -3 timmar :)

• Taggtroden
    Schnauser skrev 2009-11-19 02:58:29 följande:
    Använde min stora bakbunke och doppade huvudet i. (Hade kanske ett par liter däri - hur mycket brukar ni andra ha?) Sköljde så gott det gick och hällde sedan ÄCV-vattnet över nacken och neråt för att få allt sköljt. Stod i duschen, böjd som en fällkniv och med den tunga bunken över huvudet. Kanske gjorde jag det svårt för mig själv. (Jag har inget badkar jag annars kunnat stå på knä vid) Lukten av äppelcidervinägerna gick bort som beskrivits och håret luktar fräscht, men inte som med schampoo förstås. Fick inte samma "rentkänsla" som med schampoo. Hårbotten och håret närmast hårbotten känns som om det finns fett kvar. ...men det ser inte fett ut.
    Jag tycker att det låter som att du gör det krångligt
    Själv gör jag såhär när jag tvättar håret, och tycker att det känns smidigt:

1. blandar ihop det jag ska tvätta med, oftast bikarbonat och vatten, alternativt med honung i, i en liten pet- flaska eller i underdelen av en redningsbägare (har dock köpt en ny behållare för detta nu )
    Samt blandar ca 0,5 dl ÄCV och 4,5 dl iskallt vatten i en liten pet - flaska.

2. häller blandningen över torrt hår när jag står böjd i duschen, masserar in det

3. sköljer ur efter ett tag

4. häller ÄCV- blandningen över håret när jag står böjd i duschen. Hjälper till med handen så att jag får in det överallt i hårbotten och så gott det går över hela håret.

Ja så gör jag! Kanske kan va tips som gör det lite lättare :)
  • Taggtroden
    Schnauser skrev 2009-11-20 14:17:26 följande:
    Masserar du även med ÄCV-vattnet? ...och är det rätt att bikarbonatblandningen blir helt genomskinlig? Ett par teskedar och ett par dl varmt vatten... (Skakade det i en 1/2liters PET-flaska och gjorde ett hål i korken) Tog fasta på att ÄCV-vattnet skulle blandas med iskallt vatten - höll på att storkna, så kallt blev det om skalpen.
    Jag masserar litegrann, men inte alls lika mycket som när jag tvättar...
    Och jo min blandning blir också genomskinlig... jag skakar också litegrann innan jag häller det i håret :)

Ja fy fasen, jag tycker att det är riktigt obehagligt faktiskt med det kalla vattnet, men i slutändan är det ju värt det
  • Taggtroden
    Schnauser skrev 2009-11-20 14:25:01 följande:
    Tack för tips! Ska snart duscha och laddar då med 2 st 1/2-liters PET-flaskor.
    Ja, testa det! Det kanske blir lättare, kanske inte, men man får komma på egna tekniker som passar just en själv och sitt badrum

Jag sitter och pysslar med Bad smoothies som jag fått recept på härifrån för lääänge sen. Jag och syrran tänkte göra sådana och egna badbomber och ge i julklapp!
  • Taggtroden

Det är precis det receptet som jag har
    Vad jag vet så har det inte varit fler recept på Badsmoothies som cirkulerat i tråden... men jag kan ha missat!
    Men det verkar vara ett bra recept, luktar gott och känns bra!
    Ska testa den i morgon då jag ska duscha!

• Taggtroden
    Denebola skrev 2009-11-20 15:45:24 följande:
    Okej =) Vad har du för recept på badbomber då? Bikarbonat som grund antar jag?
    Åh, det är min syster som har det! Men jag ska kolla om hon vill dela med sig utav det! Jag har aldrig provat dem, men hon och vår mamma har och säger att de är jättebra :)
  • Taggtroden
    Denebola skrev 2009-11-20 15:53:33 följande:
    Gör gärna det! Det skulle vara kul att testa att göra egna. Sen skulle det vara kul att ha ett badkar också, jag får väl nöja mig med att min pojkvän har ett... Fast det är 130 mil bort :P
    Ni får julmysa tillsammans då i hans badkar med badbomberna!

Förresten är det någon som har testat kryddhusets bikarbonat? Till skrubb och hårtvätt? Min man köpte några paket av det till mig häromdagen och jag tycker den känns så finkorning... men jag har inte testat den ännu...
  • Taggtroden

Syrrans badbomb - recept:

1 tsk olivolja

1 tsk vatten

2,25 dl bikarbonat

1,1 dl citronsyra

Torkade rosenblad

Parfym/eterisk olja

Små muffinsformar

Man blandar alla ingredienser, formar till bollar och lägger i muffinsformarna för att torka (kan ta ganska många dagar).
    Får man inte ihop massan så kan man testa med lite mer vatten,
    men det ska vara väldigt torrt!

Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo