• kämpe82

Riga?

Hej alla!
    Jag och min sambo har nyss fått beskedet på att vårt tredje och sista provrörsförsök misslyckats och sorgen och ångesten är enorm! vi har funderat på äggdonation eftersom mina ägg inte vill fortsätta dela sig. Vi skulle vilja göra detta i Riga men hur ska man gå tillväga? ngn som har ngt bra tips om hur man tar sig dit bland annat och hur mycket dessa försök kostar per gång?

• Svar på tråden Riga?
  • Bengalen

Det var smart Rödluvan att maila och fråga dem innan ET. Det ska jag också ta och göra, så kan man ju få det på högkostnadskortet. 

• Bette
    Rödhåriga tjejen skrev 2010-01-10 20:34:27 följande:
    Jag hade också Violeta Fodina. Jag hade enbart ordination på östrogenet när jag åkte dit inför ET. Dvs den medicinering som gällde innan ET. När väl ET skulle göras så hade vi ett samtal med dr Fodina och då ordinerade hon resterande mediciner. I mitt fall kortison och Progesteron. Efter att ha läst här i tråden att andra hade fått tex kortison och blodförtunnande mediciner efter ET så mailade jag AVA Riga i god tid innan ET och frågade dem vilka mediciner som ev skulle komma att bli ordinerade till mig efter ET. På det sättet hann jag skaffa mig svenska recept på dessa innan jag åkte dit. Det går att köpa all medicin på AVA Riga, men jag tyckte det var smidigt att få dem utskrivna i Sverige för att det underlättar när man ev behöver få ut mer läkemedel för att doser höjs.
    Tog du inte progesteron innan ET, det brukar man ju alltid börja med tre-fyra dagar före ET?

Bette
  • Charlotta71

Bette; det låter som att du hade två olika donatorer vid dina behandlingar. Fick inte den första donatorn fram tillräckligt många ägg för att frysa ner?

Är lite nyfiken då vi snart skall köra igång ÄD i Riga, har tagit kontakt med dem kring möte precis.

Lottis

• Bette
    Charlotta71 skrev 2010-01-11 11:16:50 följande:
    Bette; det låter som att du hade två olika donatorer vid dina behandlingar. Fick inte den första donatorn fram tillräckligt många ägg för att frysa ner? Är lite nyfiken då vi snart skall köra igång ÄD i Riga, har tagit kontakt med dem kring möte precis. Lottis
    Nej precis, det blev inte tillräckligt många ägg och embryona var inte av särskilt bra kvalitet. Men andra vändan så var embryona av bra kvalitet och det blev två embryon tillbaks till mig och nu har vi vår efterlängtade son som heter Christian och blir sex veckor imorgon. AVA kliniken är verkligen superbra tycker vi, vi är jättenöjda med de.

Bette
  • Charlotta71

Bette;
    Jättegrattis till er lilla pojke, det måste kännas helt underbart!

Jag är rädd för att just det du beskriver ska hända, det känns som att man redan haft så mycket problem med "dåliga" embryon så det "får inte"hända igen.

Plus att det givetvis (även om det är svårt att mäta i pengar) är en ekonomisk fråga.

• Rödhåriga tjejen
    Bengalen skrev 2010-01-10 20:40:32 följande:
    Det var smart Rödluvan att maila och fråga dem innan ET. Det ska jag också ta och göra, så kan man ju få det på högkostnadskortet. 
    Precis. Alltid skönt att kunna spara några kronor när resten kostar så mycket.
  • Rödhåriga tjejen
    Bette skrev 2010-01-10 21:48:42 följande:
    Tog du inte progesteron innan ET, det brukar man ju alltid börja med tre-fyra dagar före ET?Bette
    Ja, just det ja. Det gjorde jag ju... Tänk vad fort man glömmer... Har för mig att jag började med Progesteron-vagitorierna samma dag som donatorn plockades på ägg.

Bengalen:
    En annan sak som var bra. Varje eftermiddag from äggplockningen kunde vi ringa Nadia på AVA Riga och få status. Första dagen: antal plockade ägg. Andra dagen: Antal befruktade ägg. Tredje dagen: Antal ägg som delat sig vidare.
    Vi var i Riga hela tiden mellan donatorns äggplockning och ET. Det var skönt att kunna få status dagligen, för det var ju det enda man funderade på.
  • Bette

Hej,

Jag mailade kliniken och fick precis som Rödluvan status varje dag på antal plockade ägg, befruktade samt hur många som delat sig vidare etc. Kliniken är väldigt proffsiga. På mig gjorde de ett ultraljud över livmodern först för att se var någonstans i livmodern som det var bäst att placera embryona, sedan vid insättningen så gjorde sjuksköterskan ultraljud samtidigt som läkaren återförde embryona så de kunde se på skärmen var de skulle sätta in de, mycket proffsigt tycker jag.

Bette

• Charlotta71

Bette; det låter faktiskt som att de är mer noggranna i Riga än vad min läkare och sjukhus varit i Sverige.... Mycket bättre på att informera status också låter det som.

• Bengalen

Det låter verkligen som om de är mer noggranna än i Sverige. För min del har det aldrig varit tal om något VUL i samband med ET.

Vet ni om kliniken har öppet under helgen? Går allt som planerat lär det bli ÄP för donatorn på en fredag och ET på en måndag och då lär man säkert inte kunna få statusen på äggen. Det känns trots det bra om det blir som planerat för då spenderar man helgen i Riga, vilken innebär billigare hotell och man behöver inte ta ut så många semesterdagar, men, men, vi får väl se hur det blir.

Svar på tråden Riga?