Inlägg från: Rödhåriga tjejen |Visa alla inlägg
  • Rödhåriga tjejen

Riga?

Jag kan också rekommendera AVA i Riga. Vi har skött vår korrespondens med dem mestadels via mail. De pratar engelska, men har en svensk version av sin hemsida: www.avaclinic.lv/

Vi tog båten dit vid första besöket. Det var väldigt nära att gå ifrån hamnen.
    Vid första besöket får man en massa info och man kan ställa frågor. Det kostade 100 euro + extra för ev de blodprover de tog.
    Vi hade med oss våra svenska journaler. Dessa använde vi för att kunna berätta vår historia för dem, dvs de behöver inte översättas. Det enda de ville ha kopior på var våra injektionsprotokoll ifrån våra IVF:er. Den info dessa innehåller går bra för dem att förstå även om de inte är på engelska.

Andra besöket, då det var dags för donatorns äggplockning och sedan några dagar senare Embryotransfer: Då flög vi. Vi bode på Hotel Valdemars. Det är jättebra. De har kvällsbuffe med middag varje kväll så slipper man gå iväg och leta efter mat då.

Något ni bör kolla innan ni reser är att ni har en gynekolog här hemma som kan hjälpa er med de ultraljudskontroller man gör innan behandlingen. Samt kan skriva svenska recept på de mediciner man behöver (nedreglering, östrogen, Progesteron, ev Prednisolon=kortison och ev blodförtunnande.
    Får ni inte tag i någon som skriver recept hemma kan ni köpa medicinerna på kliniken.

Lycka till!

• Rödhåriga tjejen
    Bengalen skrev 2009-11-02 19:07:39 följande:
    Stort tack även till dig Rödluvan för all värdefull information. Det blir säkert fler frågor under resans gång.Kämpe82: Det låter som ett bra förslag. Skönt att ha någon att dela allt med. Nu är man ju plötsligt "nybörjare" igen. Känns konstigt efter 7 IVF-försök.När ska ni på utvärderingssamtalet? Har de nämnt äggdonation tidigare?
    Ni får gärna inboxa mig när ni undrar över något. Så svarar jag när jag orkar. Den här processen drar en massa energi. Så det är inte varje dag man är på topp.

Det finns även mycket att läsa i tråden Vi som gör ÄD i Europa. Här är många som varit i Riga. Den tråden har hjälpt mig oerhört mycket.

Lycka till med era funderingar!
  • Rödhåriga tjejen
    Bengalen skrev 2009-11-05 19:06:50 följande:
    Nu är det bokat, vi ska dit den 9 december Hur tar man sig bäst från flygplatsen in till kliniken? Taxi, buss? Vad kostar det ungefär?Ligger kliniken centralt i stan? Vi lär få ett par timmar att slå ihjäl efter besöket innan det är dags att ge sig ut till flygplatsen igen.
    Vi åkte Air Baltics "taxibuss"/shuttlebus som stod precis utanför. Den stannar vid vissa hotel. Jag har för mig att den stannade bla vid Hotel Monika på Elisabetes leia. Härifrån är det inte långt att gå till kliniken. Det kostade 6 lats för två vuxna.

Det är gångavstånd till allt i centrala Riga.

Lycka till! Kom gärna in och var med i tråden för oss som gör ÄD ute i Europa.
  • Rödhåriga tjejen
    Rödhåriga tjejen skrev 2009-11-05 20:06:11 följande:
    Vi åkte Air Baltics "taxibuss"/shuttlebus som stod precis utanför. Den stannar vid vissa hotel. Jag har för mig att den stannade bla vid Hotel Monika på Elisabetes leia. Härifrån är det inte långt att gå till kliniken. Det kostade 6 lats för två vuxna.Det är gångavstånd till allt i centrala Riga.Lycka till! Kom gärna in och var med i tråden för oss som gör ÄD ute i Europa.
    Man skulle tydligen se upp med de röda taxibilarna som tar ut dyra priser för resorna.
  • Rödhåriga tjejen
    Bengalen skrev 2009-11-22 17:23:01 följande:
    Ny fråga igen. Det är super att ha er här, Bette och Rödluvan71 att fråga Satt och kollade på ÄD på någon klinik i Polen och där skulle man ange vilken blodgrupp man har i frågeformuläret. Är det något som även AVA i Riga kommer att fråga om? Jag har nämligen inte en blekaste aning.
    AVA i Riga tog blodprov på mig och min man för att ta reda på bla våra blodgrupper.

Hoppas allt går bra för er, tjejer!
  • Rödhåriga tjejen
    Bengalen skrev 2010-01-06 15:42:25 följande:
    Hej Rödluvan!Hur går det för dig, vilken vecka är du nu i?Jag ska ta Zolaxex-sprutan på söndag och därefter börja med Progynon nästa helg. Sen bär det iväg till till Riga igen första helgen i februari om allt går som det ska. Ava tog blodprover på oss också, men av någon märklig anledning missade de att kolla vilka blodgrupper vi har så jag har fått bege mig iväg till Cityklinken här hemma för att ta ett nytt blodprov. Drygt!
    Wow, vad kul att du är på g med behandling!! Jag håller tummarna för dig!

Jag är nu i vecka 16. Det känns helt otroligt att jag kommit så här långt. Det är nog egentligen först nu jag börjar fatta att jag är gravid. Det tar nog extra lång tid att fatta detta när man har försökt i så många år... Nästa vecka skall vi till barnmorskan och få lyssna på hjärtljuden. Då kanske vi förstår det ännu mer.

Skall du ta Zoladexen själv? Min man gav mig den. Den är lite annorlunda än andra sprutor och har en slags fjäderkonstruktion som automatiskt drar in kanylen i sprutkolven efter att man injicerat allt. Förmodligen för att man inte skall sticka sig efteråt. Men det var lite överraskande och min man trodde först att kanylen gått av inne i min mage.. så det kan vara bra att känna till.
  • Rödhåriga tjejen
    Bengalen skrev 2010-01-07 18:55:52 följande:
    Redan veckan 16, vad snabbt det har gått! Efter att Bettina berättade om sin Zoladex-upplevelse i en annan tråd har jag lagt alla tankar på att ta den sprutan själv åt sidan. Jag vet inte hur mycket tid jag har lagt på att få reda på vart jag ska gå för att få hjälp med detta på söndag, helt otroligt! Senast idag har jag försökt fixa så att det ska finnas en remiss på jourläkarmottagning, annars lär de tydligen inte vilja hjälpa till att ge sprutan. Förresten, fick du mer än vanligt progresteron utskrivet från AVA?
    Ja, det är helt otroligt faktiskt vad fort tiden gått och fortsätter att gå. Snart är det slutet på juni och då skall den lilla/lille komma... Helt oooootrooligt!

Kanylen är ju rätt grov så jag fixade inte att trycka den genom skinnet själv...
    I övrigt gick det bra för min man att ge mig sprutan. Man får nypa tag i ett "rejält" parti/hudveck under naveln och trycka in sprutan där. Därefter sakta injicera.
    Jag hoppas det löser sig med att hitta någon villig som hjälper till! Helt otroligt att det skall vara så omöjligt att få hjälp... I värsta fall får du väl åka till akuten och vägra åka hem innan du fått hjälp.

Jag fick mina mediciner utskrivna i Sverige via min gyn. Därmed har jag svenska preparatnamn: Tablett Progynon (=Östrogen), Tablett Prednisolon (=kortison), Vagitorier Progesteron. Men det var AVA som talade om vilka mediciner jag behövde, dvs de ovan, samt styrka och dosering. Sedan justerade de Progesteron dosen efter att jag tagit blodproverna för hCG och Progesteron (på de två datum AVA sagt).
    Enligt mina provsvar (som de tog vid första besöket) så behövde jag inte ta något blodförtunnande (tex Trombyl). Det tycker jag var skönt för jag får blåmärken tillräckligt lätt ändå...
    Så det verkar variera lite mellan person till person vad som ordineras. Säkert beror det även på ens ålder hur höga doser man behöver.

Lycka till nu med sprutan och övriga behandlingen. Jag håller tummarna stenhårt för att det skall lyckas för dig!
  • Rödhåriga tjejen
    Bengalen skrev 2010-01-09 11:31:02 följande:
    Bette: Jag har också Violeta Fodina. Då kanske jag också får mer stödmediciner när vi väl är på plats.
    Jag hade också Violeta Fodina. Jag hade enbart ordination på östrogenet när jag åkte dit inför ET. Dvs den medicinering som gällde innan ET. När väl ET skulle göras så hade vi ett samtal med dr Fodina och då ordinerade hon resterande mediciner. I mitt fall kortison och Progesteron.

Efter att ha läst här i tråden att andra hade fått tex kortison och blodförtunnande mediciner efter ET så mailade jag AVA Riga i god tid innan ET och frågade dem vilka mediciner som ev skulle komma att bli ordinerade till mig efter ET. På det sättet hann jag skaffa mig svenska recept på dessa innan jag åkte dit.
    Det går att köpa all medicin på AVA Riga, men jag tyckte det var smidigt att få dem utskrivna i Sverige för att det underlättar när man ev behöver få ut mer läkemedel för att doser höjs.
  • Rödhåriga tjejen
    Bengalen skrev 2010-01-10 20:40:32 följande:
    Det var smart Rödluvan att maila och fråga dem innan ET. Det ska jag också ta och göra, så kan man ju få det på högkostnadskortet. 
    Precis. Alltid skönt att kunna spara några kronor när resten kostar så mycket.
  • Rödhåriga tjejen
    Bette skrev 2010-01-10 21:48:42 följande:
    Tog du inte progesteron innan ET, det brukar man ju alltid börja med tre-fyra dagar före ET?Bette
    Ja, just det ja. Det gjorde jag ju... Tänk vad fort man glömmer... Har för mig att jag började med Progesteron-vagitorierna samma dag som donatorn plockades på ägg.

Bengalen:
    En annan sak som var bra. Varje eftermiddag from äggplockningen kunde vi ringa Nadia på AVA Riga och få status. Första dagen: antal plockade ägg. Andra dagen: Antal befruktade ägg. Tredje dagen: Antal ägg som delat sig vidare.
    Vi var i Riga hela tiden mellan donatorns äggplockning och ET. Det var skönt att kunna få status dagligen, för det var ju det enda man funderade på.
  • Rödhåriga tjejen
    Bengalen skrev 2010-01-13 19:20:56 följande:
    En annan fråga till er kunniga Jag ska ta Progynon 3 gånger per dag står det på behandlingsschemat. På receptet från min svenska klinik står det 1 tablett på morgonen och 2 stycken på kvällen. Hur har ni gjort fördelningen per dag?
    Jag blev ordinerad Progynon tre ggr dagligen av AVA Riga. Dessa skulle jag ta jämnt fördelat över dagen vid tre tillfällen. Jag tog mina 07-14-21. Jag ville kunna gå och lägga mig tidigt så jag ville inte ta sista tabl senare än 21. I klinikens ursprungliga förslag på tider var 8-15-22, men som sagt ville jag inte ta den sista tabl så sent. Det var helt OK för kliniken.
  • Rödhåriga tjejen
    Bengalen skrev 2010-01-16 17:42:52 följande:
    Är Dexamethason och Prednisolon samma sak? Jag vill bara dubbelkolla innan jag slänger iväg ett mail till AVA. Trombyl heter bara Trombyl och inget annat i Lettland va?
    AVA Riga kan de Svenska preparatnamnen för de läkemedel du behöver. Så om du tänkt skaffa recept i Sverige kan du bara be dem om the swedish names samt styrkor.
  • Rödhåriga tjejen
    Bengalen skrev 2010-01-17 20:45:20 följande:
    Tack för informationen. Jag har slängt iväg ett mail nu till AVA så vi får väl se om det blir något mer än progresteron. Har du haft något MF/MA Rödluvan? Jag har aldrig någonsin fått ett plus, jag tänkte att de kanske bara ordinerar extra preparat till de som har haft MF någon gång tidigare.  
    Nej, det har jag inte haft. Jag har aldrig kommit så långt tidigare att jag ens misstänkt att jag varit gravid... Mensen har väl aldrig varit så punktligt..
  • Rödhåriga tjejen
    Bengalen skrev 2010-01-18 18:04:56 följande:
    Har fått svar från Nadia idag att all information om vilka mediciner doktorn kommer att ordinera får jag reda på på ET-dagen, bääh! Där smög sig den med att få ut det på högkostnadskortet.Bette: Fick du bara proggisar vid första försöket?
    Det svaret fick jag också. Men då skrev jag tillbaka och talade om att anledningen till min fråga var att jag ville kunna få svenska mediciner utskrivna innan jag kom till dem för ET. Och så bad jag Nadja att please ask dr Fodina. Då fick jag svar.
    Så testa du samma sak. Det kan löna sig.
Svar på tråden Riga?