• kämpe82

Riga?

Hej alla!
    Jag och min sambo har nyss fått beskedet på att vårt tredje och sista provrörsförsök misslyckats och sorgen och ångesten är enorm! vi har funderat på äggdonation eftersom mina ägg inte vill fortsätta dela sig. Vi skulle vilja göra detta i Riga men hur ska man gå tillväga? ngn som har ngt bra tips om hur man tar sig dit bland annat och hur mycket dessa försök kostar per gång?

• Svar på tråden Riga?
  • Bette
    kämpe82 skrev 2009-10-30 16:18:45 följande:
    Hej alla! Jag och min sambo har nyss fått beskedet på att vårt tredje och sista provrörsförsök misslyckats och sorgen och ångesten är enorm! vi har funderat på äggdonation eftersom mina ägg inte vill fortsätta dela sig. Vi skulle vilja göra detta i Riga men hur ska man gå tillväga? ngn som har ngt bra tips om hur man tar sig dit bland annat och hur mycket dessa försök kostar per gång?
    Ring till AVA kliniken i Riga om det är de som du syftar på annars så finns det en klinik till som heter EGV också. De kan hjälpa dig mer. Du får fylla i formulär på webben har jag för mig och sedan ringer man och bokar tid för ett första besök, sedan åker man hem och väntar på att de skall matcha en med en donator och sedan får man beh plan och så rullar det på.

Bette
  • Bengalen

Hej Kämpe!

Vi är i en liknande situation som ni.
    Vi fick i veckan reda på att vi inte får lov att göra fler försök på vår IVF-klinik. De ansåg att våra chanser var lika stora (små) att lyckas med IVF som om vi försöker på egen hand.
    De rekommenderade oss att gå vidare med äggdonation och föreslog då att vi skulle vända oss till Riga för där var kortast väntetider.
    Precis som ni har man hur mycket funderingar som helst.
    Är där någon på kliniken som pratar svenska eller är det engelska som gäller? Ligger kliniken centralt i Riga?

• Bette
    Bengalen skrev 2009-10-31 12:19:52 följande:
    Hej Kämpe! Vi är i en liknande situation som ni. Vi fick i veckan reda på att vi inte får lov att göra fler försök på vår IVF-klinik. De ansåg att våra chanser var lika stora (små) att lyckas med IVF som om vi försöker på egen hand. De rekommenderade oss att gå vidare med äggdonation och föreslog då att vi skulle vända oss till Riga för där var kortast väntetider. Precis som ni har man hur mycket funderingar som helst. Är där någon på kliniken som pratar svenska eller är det engelska som gäller? Ligger kliniken centralt i Riga?
    De pratar engelska i alla fall på AVA, det ligger nära båthamnen om man tar båten över till Riga. Jag har flugit alla gånger.

Bette
  • Bengalen

Tack för infon Bette. Det lär nog bli flyg för vår del, bor i Malmö.
    Såg att du är gravid, stort GRATTIS!
    Lyckades ni på första donatorförsöket?

• Bette
    Bengalen skrev 2009-10-31 13:27:41 följande:
    Tack för infon Bette. Det lär nog bli flyg för vår del, bor i Malmö. Såg att du är gravid, stort GRATTIS! Lyckades ni på första donatorförsöket?
    Vi lyckades på andra försöket. Jag är jättenöjd med kliniken och deras bemötande, jag hade en kvinnlig läkare andra gången som är jättebra. Jo min parvel kommer om en månad så det blir jätteskoj, har fått planerat snitt, han ligger i säte. Det känns toppen att ÄD finns tycker jag, det är så härligt att vara gravid.

Jag tror att man fyller i formuläret på deras webb och sedan så ringer man till de. Man behöver inte bo över i Riga, vi gjorde det vid första behandlingen och vid andra behandlingen så åkte jag över ensam och så åkte jag hem på kvällen igen. De har ett fint vilorum som man får stanna kvar i tills det är dags att åka om man vill.

Bette
  • Bengalen

Ja, det är fantastiskt att det finns ÄD.
    Hur länge fick ni vänta innan de hade hittat en lämplig donator? Vad händer om mot all förmodan skulle lyckas bli gravid på egen hand medan man väntar på donationen, får man betala ändå eller går äggen till någon annan istället?
    Man har så mycket frågor och funderingar. Hoppas det är okej att peppra dig med dem?

• Rödhåriga tjejen

Jag kan också rekommendera AVA i Riga. Vi har skött vår korrespondens med dem mestadels via mail. De pratar engelska, men har en svensk version av sin hemsida: www.avaclinic.lv/

Vi tog båten dit vid första besöket. Det var väldigt nära att gå ifrån hamnen.
    Vid första besöket får man en massa info och man kan ställa frågor. Det kostade 100 euro + extra för ev de blodprover de tog.
    Vi hade med oss våra svenska journaler. Dessa använde vi för att kunna berätta vår historia för dem, dvs de behöver inte översättas. Det enda de ville ha kopior på var våra injektionsprotokoll ifrån våra IVF:er. Den info dessa innehåller går bra för dem att förstå även om de inte är på engelska.

Andra besöket, då det var dags för donatorns äggplockning och sedan några dagar senare Embryotransfer: Då flög vi. Vi bode på Hotel Valdemars. Det är jättebra. De har kvällsbuffe med middag varje kväll så slipper man gå iväg och leta efter mat då.

Något ni bör kolla innan ni reser är att ni har en gynekolog här hemma som kan hjälpa er med de ultraljudskontroller man gör innan behandlingen. Samt kan skriva svenska recept på de mediciner man behöver (nedreglering, östrogen, Progesteron, ev Prednisolon=kortison och ev blodförtunnande.
    Får ni inte tag i någon som skriver recept hemma kan ni köpa medicinerna på kliniken.

Lycka till!

• Bette
    Bengalen skrev 2009-10-31 16:34:34 följande:
    Ja, det är fantastiskt att det finns ÄD. Hur länge fick ni vänta innan de hade hittat en lämplig donator? Vad händer om mot all förmodan skulle lyckas bli gravid på egen hand medan man väntar på donationen, får man betala ändå eller går äggen till någon annan istället? Man har så mycket frågor och funderingar. Hoppas det är okej att peppra dig med dem?
    Några veckor väntade vi på donator bara och vid andra försöket så hade de donator direkt i princip, det var superbra. Jag hade en vanlig mens mellan behandlingarna, vi valde att bara köra på.

Bette
  • kämpe82

Hej tjejer!
    Grattis Bette till bebben, fantastiskt kul att höra! och tack rödluvan71 för all värdefull info...vi ska nog smälta detta nu och ha vårt avslutande samtal på RMC i Malmö för att sedan fatta beslut om hur och när vi ska gå vidare för att nå vårt stora mål... BEBIS!

Det hade varit kul också Bengalen att pratas vid lite längre fram, ifall vi ska till Riga båda två kan det vara bra och skönt att ha ngn att prata med i samma situation, både för stöd och tips. Vi kan väl så fall skriva till varandra i inboxen då?

Svar på tråden Riga?