Inlägg från: trollmamma76 |Visa alla inlägg
  • trollmamma76

BF Januari :-) del 3

Grattis Tessan till lilla underverket:)

• trollmamma76

Hej tjejer,,
    allt bra med er?
    Har inte varit inne och skrivit på några dagar haft så mycket att göra men julshopping,göra julfint hemma mm.
    Måste bli klar med allt för jag har en stor känsla att lillen kommer att titta ut här innom någon vecka.

Går in i v 35 i morgon så det känns härligt och om nu fl skulle sättas igång så stoppar dom inte det,pratade med fl härom dagen om mina tidigare fl och dom sa att minsta lilla så bara åka in eftersom mina barn anländer så fort som i bilen,hemma,precis vid ingången på fl..

Detta med rakning skulle ju vara härligt men hur ska det gå när man inte kan se sin lilla mus,när magen är ivägen och det går inte att lyfta upp magen direkt
    Maken får nog fixa den biten..

Första advent idag men känns inte som det när man har många bollar i luften nu,men ikväll blir det fika med ljus..

• trollmamma76
    jeng skrev 2009-11-29 14:23:23 följande:
    trollmamma,kom dina andra tidigt oxå? eller varför tror du bebis kommer nu snart??
    Dottern kom 16 dagar tidigt samt sonen.
    Men mina fl går så snabbt jag hinner lixom aldrig in,känner lixom inte mina värkar som andra gör,känner inte när det är smärta riktigt..

Min första kom oxå innom 5 timmar sen dom andra har jag inte hunnit med sonen som är född 03 kom på bf,andra två senaste tidigare..

Skulle man ha ork så skulle jag kunna skriva en bok om mina fl tror att många skulle få skartta gott då..
  • trollmamma76
    jeng skrev 2009-11-29 14:47:01 följande:
    trollmamma,ja jag vet att du har sagt förut att du har svårt att känna av värkarna. men om du nyss gått in i v 35, det är ju ändå 6 veckor tidigt! så än känns det ju inte som du behöver oroa dig för att det ska dra igång. eller hur du undersökt och de har sagt att de tror det är på gång snart?jag är inne i v 37 nu, mindre än 4 veckor kvar. pojken kom i 37+3, så jag hoppas att den här vill ut ungefär likadant! nästa vecka är det också tillväxtkoll och igångsättningssamtal
    Ja dom har undersökt mig och sakt att det kommer inte gå hela vägen att denna kommer komma typ samma tid som dotterom inte innan,bara jag kan knipa mig till v 37.
  • trollmamma76

anka duck skrev 2009-12-01 08:40:25 följande:

Hej på er allihopa! Jo jag undrar om ni andra börjat handla grejjer till bebisen än?Vi har köpt lite grejjer, mest kläder å småsaker. Hur gör ni andra??Va på tillväxtultraljud i går igen, å nu hade bebben gått upp ivikt å vägde nästan 2 kg. Allt såg jättefint ut å vi behöver inte komma tillbaka förrens ev nån av dom allra sista veckorna, skönt!!
    Här är allt klart för bebisen lådorna och garderoben full med kläder så jag kommer inte att behöva köpa något på länge.
    Jag har ju kläder från dotter som föddes 07 jätte fina,samt så har jag köpt lite nytt,samt så har min väninna köpt massa hon är ju inte klok:)
    Så jag har kläder från olika stl...

Var på Toys u R us i går och handlade allt som mina små önskade sig så där gick det ju 5500 kr bara så där så nu känns det fattigt
    Men alla barnen är klara med julklappar ska sätta mig ner och slå in dom snart.

Allt måste vara klart nu för bebben kan anlända när hon själv känner för det och jag känner att det kommer att hända innom det närmaste veckorna d.v.s att jag tror att lillen är här mellan jul o nyår om inte innan.
  • trollmamma76
    jeng skrev 2009-12-04 20:36:50 följande:
    Lille fick sin pojk med kejsarsnitt imorse. Han var 46 cm och 2144 gram, ligger i kuvös och med cpap, men mår bra! Hon uppdaterade på sin facebook för ett tag sedan.
    Vem är Lille?

grattis i allafall hur tidigt kom han?
  • trollmamma76
    jeng skrev 2009-12-04 21:46:36 följande:
    Lille har hängt här en del, hon fick nyligen diagnos av en allvarlig bröstcancer, och fick ta ut sin pojk med ks nu i 32 fulla veckor, så att hon kan påbörja behandlingen.
    Jaa,men gud nu ramlade poletten ner..
    Vad härligt att killen mår bra och det bästa att hon kan börja med sin behandling nu.
    Har en kompis som hade livmoders cancer och måde skit,hon började sin behandling och det gick vägen änn så länge hr hon inte behövt operera bort livmodern..
    Håret har börjat växa tillbaka,det är tuff,jobbig,tröttsamt,känslosamt och berg o dalbana att gå genom detta..
  • trollmamma76
    jeng skrev 2009-12-06 07:15:00 följande:
    Yariija,Alkohol?Jag hör till dem som dricker alkohol (i små mängder) under graviditeten och jag diskuterar gärna med dig om du vill. Skicka ett privat meddelande om du inte vill skriva om det här!Det är kanske en annan last du har, men vårt tänk verkar väldigt likt! Det är faktiskt riktigt SKIT ibland nu när jag har ont eller mår dåligt psykiskt, att jag inte bara kan ta ett gott glas och njuta och koppla bort. Likadant med hostan nu, skulle döda för att ta en whiskey och bara rensa rent där i halsen, men har hittills hållt mig borta från det!..Det handlar ju absolut inte om att jag är beroende av alkoholen och inte kan låta bli under graviditeten, utan det handlar ju om som med allt annat. Jag är ju minst lika förbannad över att jag inte får lov att äta ipren när jag är förkyld eller har ont!!
    Hej och godmorgon..
    ja vad ska man säga pm dettas med alkohol det är ju tabu att prata om det i denna sida som gravid man får bara skit på sig.
    När jag inte har varit gravid så går jag gärna ut oftas med maken faktiskt och vi brukar hitta på kjonstiga saker som krysningar mm.
    Vi har en helg för oss själva under en månad och då försöker vi göra det vi vill oftast så bvlir det utgång,man vill ju träffa vänner,höra skvaller samt få sig en lite fylla..

När jag väntade dotter 07 så gifte vi oss och då drack jag faktiskt 2 glas vin samt ett glas champang just för att skola den stora dagen,frågade BM innan och hon sa att det var helt ok,barnet tar inte skada om du smuttar på ett glas vin ibland..

Nu under denna graviditete har jag faktiskt inte smakat något men suget har varit där speciellt nu när det är mörkt och vi har inglasat ute på altanen med värme skulle vara så gott och bara ta ett glas vin och njuta ibland..
    Maken har inte varit ute en enda gång under denna grav först för att han tycker det är tråkigt att jag inte är med sen att han har inte haft någon större lust..

Nu kan han prata att det blir skönt att allt kommer till det vanliga då vi kan sitta och ta ett glas och prata sent in i timmarna,vi behöver inte alltid gå ut,vi kan sitta hemma i altanen flera timmar och prata om allt möjligt..
  • trollmamma76
    jeng skrev 2009-12-06 08:58:53 följande:
    trollmamma,ja graviditet och alkohol är ju extremt tabu i sverige. så tabu att många inte ens bryr sig om att läsa in sig på forskning, utan går på "vanan" eller det inpräntade att det är farligt osv.nog tänker jag inte påstå att det är ofarligt med alkohol under graviditeten, för det är det ju inte om man dricker utan att tänka sig för. men det finns så mycket forskning som jag försöker sprida ut kännedom om, gamla myter som kan göra mer skada än nytta.hur många hävdar tex inte fortfarande att sålänge man inte vet att man är gravid så gör alkohol ingen skada. det är först i v 8-12 då moderkakan tar över osv osv som det börjar bli farligt. NEJ NEJ NEJ, man har visat nu att alkohol gör som absolut mest skada i v 3-6 ca, dvs de veckorna då de flesta inte ens vet att de är gravida!! sedan finns en ständigt minskande risk ju längre graviditeten fortlöper. ju längre in i graviditeten man kommer desto mindre fel kan uppstå pga alkohol.i forskningen räknar man på en lågkonsumption, som 1-4 glas OM DAGEN! till att börja med anser inte jag att det är lågkonsumption, vilket ju också ger fel när man gör undersökningar på gravidas alkoholvanor. ni har säkert fått fylla i den där lappen. var är alternativet att man smakar någon enstaka gång? nej det finns inte!det man har visat vad gäller lågkonsumption är att i början av graviditeten är även denna låga konsumption skadlig och kan leda till problem. seare i graviditeten kan man inte utesluta att konsumptionen har påverkan, man kan se saker som tyder på att barnet kan få koncentrationssvårigheter, svårt för matematik, svårt för sociala situationer osv. MEN man nämner väldigt sällan nåt om hur vanligt samma problem är bland nyktra gravida!! eller vad annat såna problem kan bero på! plus att man går inte ut med det som att man inte vid lågkonsumpton kan bevisa att det är ofarligt. alltså klassas det som farligt. så är sveriges mentalitet i allmänhet!!när folk bara går på vanor och det de får inbankat i sig, och blir oroliga för de tror de har dödat sin bebis eller gett den men för livet för att de råkade få i sig en chokladbit som visst var riktig likör i eller liknande... det blir så himla fel!!! sedan har jag full respekt för de som helt väljer att avstå, vare sig gravida eller inte gravida!!! men jag gillar inte när man gör det baserat på falska fakta, elle brist på fakta, och jag gillar verkligeninte när man predikar för andra enligt de falska fakta... hur många ggr har jag inte fått höra liknande "jaha, du bryr dig inte om ditt barn lever eller inte då" eller "jaha, så det är ok med ett hjärnskadat barn för dig" för att jag har smakat några klunkar vin vid enstaka tillfällen....ja sorry, nu blev det OT....
    Kan tala om att när jag väntade sonen som är 5 idag visste jag inte om att jag var gravid,fick veta det först i v 16 hade inga kännigar,inga symtom ingen mens men det hade jag inte fått tillbaka efter min son innan.
    Jag han nog vara ute ett par gånger och då blev det vin.öl,groggar nhade ju ingen aning om att jag skulle vara gravid.

Fick veta det genom att söka gyn ang min cycta som jag trode hade fått tillbaka,där visade det sig att min cysta var ett foster på 16 veckor och han måddee bra inga fel alls.
    Sa då som det var att jag har varit ute och har druckit alkohol och inte lite heller men han sa att det är svårt detta m,ed alkohol o graviditet,nån glas vin är inget farligt men att dom inte vet vart gränsen går..
    Jag blev ju självklart chockad ang min graviditet men han var mer än välkommen..
  • trollmamma76

Detta med Rökning kan jag säga att jag är inte stolt,ända gången jag lyckades att sluta var år 99 då jag väntade min första och dum som man var då så började man igen..

Idag så röker jag mellan 6-8 cigg per dag beroende på hur jag mår,är jag stressad eller ledsen eller att jag o maken har bråkat så kan det bli 2 till,men jag har lagtner mycket i stället för att röka en hel pkt så blir det mindren än halva..

Är inte stolt över det och skäms men det är något som jag personligen får stå för,mina barn har fötts normalt och vägt normalt,moderkakan har sett helt normal ut varjegång.
    BM säger inget eller skakr på mig att jag är dum eller något,hon sa stolt häromdagen att jag är duktig som håller mig till dom få jag tar..

Svar på tråden BF Januari :-) del 3