• jeng

BF Januari :-) del 3

Licens To Kiss skrev 2009-10-25 17:38:04 följande:

Har ni tips på lock för oronen? Har varit utan en vecka men nu slog de till igen. Skit irriterande. Funkar inte att knipa näsan och skjuta ut luft.
    Du kan ju testa att köra nässpray ett dygn om du inte redan gör det. Och sedan försöka smälla så som du säger inte funkar nu. Jag har ofta lock också, känns som man går med bomull i öronen...
  • jeng

Atrocious,
    Fixeringen kan kännas som att det ilar i bäckenet! Lite som att du sätter dig på en spikmatta eller liknande. Foglossningen kan faktiskt ofta bli bättre när bebisen fixerar sig, eftersom den hjälper till att hålla bäckenet stabilare. man kanske itne helelr behöver kissa lika ofta för att blåsan blir inte lika trängd. Sedan är det ju det tydliga att man får sparkar på revbenen men bara boxningar där nere. Förstagångare brukar man väl säga ska ha fixerat sig i v 33-35 eller nåt sånt. Andragångare kan fixera sig mycket senare, ibland inte alls!

Fixeringen är ju också steg 3 i att bebisen har vänt sig. De kan vända sig i rätt position men vara R (rörlig) Ru (Ruckbar) elelr F (Fixerad). Rörlig innebär att bebisen ligger så för att den har lust, men kan vända på sig om den vill typ. Huvudet sitter alltså helt rörligt i bäckenet. Ruckbar så har huvudet sjunkit ner och är inte rörligt, men inte heller fixerat. Man kan rucka på det helt enkelt. Fixerad så är det fixerat...

• jeng

Ser att ni pratar boande! Vi har ju rätt så nyligen fixat barnrummet i huset i Växjö. Här i nya huset lär det ju dröja innan nånting sånt blir gjort! Vårt barnrum är iaf vit bröspanel och en blåmelerad ljus tapet, sedan har jag helt shoppat loss på ikeas blåda/gröna/vita serie. Kritter säng, och textilier i serien som väl heter barnslig. det är randiga gardiner och sängkläder med en rand med de där djuren på, matta randig med elefanten på ihop med matchande kuddar, och sen massa annat hyllor osv i de blå och gröna färgerna. Det ser kanske rätt så pojkigt ut, men jag hade nog valt precis likadant omd et var en tjej vi hade haft! Huvudsaken tycke rjag är att det är klara färger och fina mönster, det som stimulerar barn! Det blir troligtvis en kopia eller iaf nåt liknande här i huset sen!

• jeng

Oj då nu verkar det som att influensan börjar ta fart! Fler ställen i landet och stora utbrott! Jag har undrat själv i helgen om det är influensan vi har haft... Igår kväll var det jättetungt att andas och feberfrossa, men idag är det bättre som tur är! Pojken har fått nytta av sin penicillinkur för han mår bättre iaf, även om han är jättetrött fortfarande!!

• jeng

Rosen,
    Jag skulle också gissa på att det egentligen är tarmarna som du känner av. Men får du mer ont så är det ju ändå värt at kolla upp!

• jeng

vermillion,
    jag ligger ju hela tiden på gränsen till vad som ska "utredas" så jag försöker ju iaf kämpa till mig tillväxtkoller så man vet om bebisen är stor. dock slipper jag insulin, utan ska ju försöka tänka på att äta mer regelbundet. det känns rätt ok för kroppen sköter det automatiskt nu och jag har sug efter både mellis och frukost som jag normalt inte kan få i mig!!!
    får du gå dit då och ta sprutor? eller ska du lära dig att göra det själv??

• jeng

vermillion och ni andra,
    sockervärdet ska helst ligga runt 5. sedan kan det gå upp högre när man har ätit osv, men om man har upprepade värden i trakten av 8 så kan det alltså också tyda på något.

trollmamma,
    har du tänkt på att ta järnet med cvitamin? undvika koffein och mjölkprodukter i anslutning till järnet osv? jag skulle nog också rekommendera att du tar blutsaft 1-2 ggr om dagen i tillägg till niferexen ett tag och provar! det kan göra mirakel trots sitt rätt lilla järninnehåll! (dricker själv blutsaft på regelbunden basis pga mina järnproblem)

inga förvärkar har jag haft nu på snart en vecka, däremot är livmodern väldigt agressiv igen och stelnar för minsta lilla, har också sd som jag känner av, men som inte gör ont alls utan mer bara känns så att jag märker av dom... 2 veckor till nästa besök hos bm, funderar på om jag skulle ringa in och be att få bli kollad iaf...

• jeng

Jag har hört ganska många som sagt till gravida i badhuset att de borde skaffa baddräkt för att folk inte vill se på deras äckliga spruckna mage! Sånt tycker jag är helt sjukt! Va fan, inte måste karlar raka ryggen eller ha baddräkt över sin feta ölmage. Jag tycker man gör som man själv vill. Jag har haft bikini hela tiden, och skämdes personligen faktiskt mer över det EFTER förlossningen än innan. För efter ser man ju bara fet ut lixom, plus att bristningar osv syns bättre innan de har läkt ihop. Så då köpte jag en baddräkt som jag hade på babysimmet tex.

• jeng
    johannajois skrev 2009-10-29 00:59:31 följande:
    Jag tror jag börjat få förvärkar, hur tidigt kan man få det?? Är i vecka 30 nu. :-/
    jag har haft rätt kraftiga förvärkar sedan ca v 20! det är ju inte bra att få dem så tidigt, men v 30 tror jag är ganska så normalt. dock kan det ju vara värt att kolla upp om de har någon påverkan på tappen osv.

hur känns de? alltså kommer de regelbundet? isåfall med vilka mellanrum? går de över med vila/bad/promenad/alvedon och allt annat som de brukar tipsa om?

jag satt ju härom kvällen med rejäla förvärkar var 4e minut... nu är det lugnare igen, men jag ska ändå be dem kolla upp, eftersom jag redan har förkortad tapp konstaterad vid ett tidigare besök. sjuk nu bara, så jag tänkte vänta tills efter det innan jag ger mig in på avdelningen och smittar ner alla....
  • jeng

Litenkatt,
    Förvärkar är ju precis som sammandragningar eller riktiga värkar, bara styrkan som skiljer dom åt! En sammandragning känns ju i magen, magen blir stel, kanske 30 sek och mjuknar sen igen. En förvärk känns likadant, fast man känner också mer av det i mensvärksliknande känsla i magen också. Alltså mer lik en riktig värk helt enkelt. Man ska vara vaksam på om de kommer regelbundet eller om det börjar i ryggen och går framåt i magen och neråt, för det är mer tecken på riktiga värkar. Men det måste inte vara så heller, väldigt individuellt så det är svårt att förklara...

Svar på tråden BF Januari :-) del 3