Inlägg från: Asereht |Visa alla inlägg
  • Asereht

BF Januari :-) del 3

jeng skrev 2009-11-18 13:27:04 följande:
    Asereth, Ja vattenvikten kan ju skilja jättemycket från gång till gång, och det påverkar ju inte bebisens storlek! Som sagt, det går undan med storlekarna, så jag har satsat på 2delat den här gången så det inte bara pang ska vara omöjligt att få på efter nån vecka! Tittar på dom där små kläderna ibland (som ju ändå är rätt stora då om man jämför medvad flera av er andra har haft) och undrar huuuur i helsike en människa kan få plats i dom!!
    Ja visst är det fascinerande smått tom i strl 62/68.

Jag ahr ju hur mkt kläder som helst liggande efter grabbarna här så kläderna lär räcka till och bli över. Så de pyttestrl som finns får räcka. Man får köpa till sen där det inte stämmer storleksmässigt då alla mina är födda på olika årstider (snyggt planerat va *s*).
    ♥ Grabbarna Bus, Syrrans & snart lilla Sladdens Mamma ♥   Blogg: stickig.blogspot.com
  • Asereht
    HannaoNicko skrev 2009-11-18 17:46:29 följande:
    min dotter vägde 3780 o va 50 cm, hon va väldigt "plufsig" i ansiktet när hon va nyfödd, sen har hon legat högt på kurvan hela sitt lilla liv hittills. Idag ärhon 1 år 7 mån o är 82 cm lång o väger nästan 13 kg. BIG girl men dom säger att man inte märker nån skillnad när man föder oavsett vikt. dom som väger mer brukar ju då oftast va längre också så de jämnar ut sig. Det spelar nog mer roll hur stort huvud den har i så fall. o man kan ju få en liten bebis med ett stort huvud eller tvärtom..
    Har hört samma här, vikten i sig är inte avgörande men huvuomfånget säger en del, huvudet är ju hårdvalutan om man säger så. *s*

Alla mina pojkar är rätt små, de har varit normal till halvstora vid födseln men sen har de varit både slanka och lite korta om än på medelkurvan. Min minsting som fyller fyra på söndag är 98 cm lång och väger 13 kg. Då är han ändå knubbsen i familjen (förutom jag då).*s*
    ♥ Grabbarna Bus, Syrrans & snart lilla Sladdens Mamma ♥   Blogg: stickig.blogspot.com
  • Asereht
    HannaoNicko skrev 2009-11-18 20:58:25 följande:
    förrästen är de nån som vet när det är "vanligt" att barnet fixerar sig vid andra graviditeten? H*n har legat med huvudet nedåt i typ 4-5 veckor nu men fortfarande helt rörlig..
    Två mina (tvåan och trean) har varit ruckbara tills dess att fl kommit igång. Däremot har de varit snälla och legat rätt.  Det är nog väldigt olika med den saken.
  • Asereht

Inga förvärkar här än men sammandragningar har jag dagligen så de kommer nog att ändra karaktär fram emot slutet som de senaste gångerna.

Halsbränna har jag från och till, värst var det häromkvällen. Grym bränna, inte ens losec mups hjälpte. Annars brukar den vara hyfsat lindrig.

• Asereht
    vermilion skrev 2009-11-19 09:41:59 följande:
    Jag är så glad att jag slipper halsbränna! Hade det från vecka 25 med sonen men den här gången har jag sluppit! Kan det vara så att man slipper halsbränna när man har en flicka i magen?
    Nope, det kan jag säga tt det gör man inte. Jag hade värre halsbränna när jag väntade dottern än vad jag haft med någon av grabbarna!  

Jag har hört någon myt om att om man har mkt halsbränna så har bebis mkt hår. Inte för att jag tror på sånt men alla mina har haft kalufs iaf och dottern hade mest. *s*
  • Asereht
    jeng skrev 2009-11-19 09:58:56 följande:
     Asereth, Jag har adlrig nånsin haft sån här halsbränna förut! Nu rann det mängder surt upp så fort jag låg ner, och kom ju även när jag satt upp. Plus den där brännande onda känslan i halsen såklart... Men bara pang så försvann med med medicinen. Hade verkligen inte alls så stora förhoppningar. min förhoppning var att det skulle bli bättre, så man åtminstone kunde få sova! Men jag har inte känt nånting på hela dygnet, trots att jag ätit "fel" saker! Vi var borta på middag igår och det var massa mat där som var sånt man bör undvika....
    Jag tycker att mupsen ahr varit väldigt bra tidigare. Har tagit någon gång då coh då och då har det hjälpt ganska omgående och sen har besvären helt försvunnit. Men häromkvällen hjälpte ingentin. Förmodligen var det hårt tryck på magsäcken eller nåt för det var hemskt. Däremot var det borta på morgonen och har inte kommit tillbaka. *peppar peppar*

Min halsbränna är totalt graviditetsbetonad för det spelar ingen roll vad jag äter, kommer det så kommer det.
  • Asereht
    Theannapanna skrev 2009-11-19 10:17:42 följande:
    får man käka Losec mups när man är gravid?
    Ja det får man, vi frågade på apoteket innan för säkerhetsskull också.

Så här står det i fass:

Graviditet och amning

Inga ogynnsamma effekter på fostret har påvisats. Därför kan Losec användas under graviditet.

Omeprazol passerar över i modersmjölk. Eventuell påverkan på barnet är okänd. Rådgör därför med din läkare före regelbunden användning under amning.

• Asereht

Mina små är "kallade" till vaccinering denna vecka. Nu är det bara så att natten till igår så insjuknade femåringen med hosta, huvudvärk, snuva och 40 graders feber. Har hållt i sig sedan igår och trots regebunden alvedon och en massa dryck så har febern bara droppat till 39,7.

Som om det inte var nog så insjuknade treåringen inatt. Samma scenario där bara att hans feber bara stigit. Tempade nyss på 39.8.

Kan vara influensan eller bara en elak förkylning, svårt att veta. Symptomen finns men enligt vad jag läst mig till får barn oftast även kräkningar och diarré. Så nu kan vi inte vaccinera. Blir de feberfria till på söndag så ska vi gå (enligt bvc:s rekomendation, pratade med dem nyss). Även resten av familjen som inte är vaccinerade skulle få hänga på då.

Så nu väntar jag bara på att sjuåringen ska trilla dit också. Det är många sjuka i skolan och på dagis här. Barngrupperna är i princip halverade.

Blä säger jag bara!

• Asereht

Nu är ju jag beräknad 4/2 och mina barn ahr kommit punktligt eller lite tidigare så följer lillebror mönstret kommer han i slutet av januari.

För min del får han komma när han vill efter den 18/1 första eller ännu hellre efter 20:e. Den 18:e fyller nämligen dottern år men sen är det fritt fram. Tills dess tycker jag nog att han snällt kan hålla sig där han är och fläska på sig för jag har saker att fixa. *s*

• Asereht
    Hedebris skrev 2009-11-19 16:18:23 följande:
    är det bara jag som inte VILL föda förräns det är BF?
    Jag vill föda när det är dags. Plus/minus två veckor från bf är ju helt normalt.
Svar på tråden BF Januari :-) del 3