Inlägg från: Asereht |Visa alla inlägg
  • Asereht

BF Januari :-) del 3

jeng skrev 2009-10-20 20:46:55 följande:
    ang vaccinet, det går inte över till bebisen, dock så går antikropparna över. kvicksilverhalten är lägre än det man räknar med att man normalt får i sig under en vecka genom bara vanlig kost. och gravida efter v 28 beräknas som högriskgrupp pga den begränsade lungkapaciteten. det jag är mest orolig för är biverkningarna. just att det är ju helt normalt att man får en lätt släng av influensan lixom. hur ska man orka med det?? men även hos vår mvc så är det självklart att man ska ta vaccinet som gravid iaf.
    Kan lugna dig lite iaf med att jag efter vaccinet kände mig kass i ungefär 24 timmar sedan mådde jag som vanligt igen. Fick lite feber och kände mig matt och orkeslös + illamående. men illamåendet undrar jag om det inte hade med annat att göra. Hur som helst så satt det i ett dygn och sen mådde jag bra igen. Öm i armen bara.
    ♥ Grabbarna Bus, Syrrans & Sladdens Mamma ♥ Min pyssliga blogg: stickig.blogspot.com
  • Asereht
    trollmamma76 skrev 2009-10-21 09:23:08 följande:
    Väntar mitt 5:e och sista ska det vara oxå
    Jag med.
    ♥ Grabbarna Bus, Syrrans & Sladdens Mamma ♥ Min pyssliga blogg: stickig.blogspot.com
  • Asereht
    LilaRos skrev 2009-10-21 09:27:57 följande:
    I går var vi på ikea och kööpte diverse sker till bebisen. När vi kom till punkten täcke och kudde var allt ikea hade rekmenderat från 12 månader. Jag har hört lite olika bud gällande kudde, om spädbarn ska ha det eller inte. Men täcke? Personalen menade på att man brukar ha en filt eller endast lakan till ett städbarn. Men endast lakan eller en tun filt borde ju bli kallt på vindern?
    Vi har haft duntäcke till våra när de var små. Vi får kallt inne på vintern och på nätterna eldar vi ju inte så det kan bli rätt kyligt. Utan täcke skulle de få ha overall.

Kudde har vi också haft, en tunn ergonomisk sak som är tryckavlastande.
  • Asereht
    Phili a skrev 2009-10-26 11:32:21 följande:
    Ska börja pyssla strax, måste bara få gjort lite tråkia grejer som att kolla upp försäkringar och så..suck! Men jag har stora planer för tjejrummet :) Har börjat sortera pojkens kläder. Vad som ska sparas till flickan och vad som ska säljas/slängas. Kommer att sälja en del på tradera. Har massor av kläder som är fina och näst intill oanvända. Det ska fotas och läggas ut. kommer att få två kassar med tjejkläder idag av syrran :) sorteras och tvättas-det ser jag fram emot. Äntligen idag vecka 28, tydligen är man höggravid nu- det känns.
    Jag skulle också behöva göra sånt, visserligen ska vi ju ha en pojk till men en hel del kläder kommer inte att användas av olika orsaker så jag msåte sortera vad som ska vara kvar och vad som ska bort. En del blir ju helt fel säsongsmässigt tex. Men det är ju sååå tråkigt så jag kommer mig inte för.
  • Asereht
    Underbara ungar skrev 2009-10-28 11:01:50 följande:
    Förresten... Det är ju inte högt!! Allt under 8,0 är normalt har jag fått höra.
    Min bm sa också att 8 var gränsvärdet för aldeles för högt. Men allt verkar ju vara olika beroende på vart man bor. Mitt låg iaf bra till sist trots lunch med cola till direkt innan (5,4).
    ♥ Grabbarna Bus, Syrrans & snart lilla Sladdens Mamma ♥   Blogg: stickig.blogspot.com
  • Asereht
    Theannapanna skrev 2009-11-04 12:50:10 följande:
    Tänk... jag har ingen som helst koll på blodsocker... hur det höjs/sänks eller så. Förstår ju kanske att man skall undvika sötsaker osv men sen... nada. På inskrivningen så hade jag inte ens ätit frukost innan - inte ätit ngt o hade 5,5 vilket BM tyckte var högt... hmmm... får se vad det landar på idag. Nepp... nu ska jag åka till BM - ska bli skoj! Har ju inte vart där sen inskrivningen...
    Jag hade 5,1 sist precis efter snabblunch på McD. Min bm tyckte det var helt ok. Gränsvärdet för "för högt" ligger på 9 sa hon och då känns det ju inte högt alls speciellt om man ätit nyss (jag drack ju tom en mellancola till lunchen).
    ♥ Grabbarna Bus, Syrrans & snart lilla Sladdens Mamma ♥   Blogg: stickig.blogspot.com
  • Asereht
    jeng skrev 2009-11-04 14:13:07 följande:
    . Iiiihhhh... Det snöar ute! Inte så att det lägger sig nåt på backen men ändå! Hihihi!! *Snart kommer bebis, snart kommer bebis, snart kommer jul och vinter och glitter och ljus och julmusik!!!! hihihihihiiiii*
    Här snöar det också, har snöat sedan förmiddagen. Småt småt men tätt tätt. Det är för blött och varmt på marken dock så det ligger inte kvar än så länge. Men fortsätter det så här så kanske det blir kvar. Nu har det blåst upp rätt rejält och snöandet gör att det ser ut som tät dimma ute. *brrr*

Sa till maken igår att nu kommer nog första snön snart, det brukar ju bli en omgång i november. Så här såg det ut hos oss den 19/11 förra året: stickig.blogspot.com/2008/11/ja-se-det-snar.html

Ja, nu går det undan. Inte långt kvar tills det börjar bli dags alls. Jag har ju visserligen bf 4/2 men om lillebror tänker komma runt en vecka tidigare som brorsan så blir det januari. Vi får se.

Igår läste jag att den första bebisen med bf februari fötts under natten! Bara 845 g tung. Föddes i samma vecka som jag är i nu. Det känns inte riktigt verkligt på något sätt men nu är man i sista delen av grav.
  • Asereht
    jeng skrev 2009-11-04 15:29:43 följande:
    Asereth, Åhh vilken liten bebis.... Vilken vecka blir det? *kan inte räkna idag* Jag är ju 32+5 idag... Det börjar koppla att det är ganska så långt gånget! Jag längtar efter att folk i mina trådar börjar få värkar och bebisar Jag har ju en decembertråd också, där börjar de förhoppningsvis innan den här tråden drar igång
    Den lille föddes i v 26. Jag är i v 27 (26 + 5) idag. Tiden rusar iväg!

Själv räknar jag med att gå åtminstone till v 38 innan det händer nåt. Sammandragningar (förvärkar?) har jag börjat få så smått men det hade jag ganska länge sist med. Kroppen blir ju känsligare för varje grav och det är trots allt femte gången nu så det "knarrar" lite. *s*

Mina barn har varit punktliga eller lite tidigare. Förutom första då som kom en bit över tiden men då hade vi heller inget rul som korrigerade datum så helt säker på att man verkligen gick över är man ju inte. Sm är ju inte lika "säkert" speciellt om man haft en strulande sådan.
  • Asereht
    Sirling skrev 2009-11-05 11:32:54 följande:
    Jucea: Visst finns det några fällor när det gäller ens fp efter det första året, jag har hört ngt att man ska ta ut 5 dagar per vecka för att ersättningen inte ska försämras efter det, eller hur funkar det?
    Man måste ta ut 5 dgr i veckan (eller varva med jobb, studier eller liknande) för att behålla sin sgi. Det är alltså den sjukpenninggrundade inkomsten som sp och sjukpenningen räknas på som blir hotat efter året. Fyller man inte en arbetsvecka så nollas ens sgi. Själva fp:n påverkas inte utan det är kommande eventuella sjukdagar osv som drabbas. Det tar 6 mån att arbeta upp sin sgi igen sen (been there done that).
  • Asereht

Men om man blir arbetslös och har a-kassa så fryses sgi:n och stannar på senaste man hade innan man blev arbetslös. Iaf är det dom uppgifter jag fått. Min sgi ska alltså vara densamma som när jag jobbade sist enligt uppgift. Men man måste då förstås vara anmäld som arbetslös på af så att man är registrerat arbetslös i systemet.

Svar på tråden BF Januari :-) del 3