Inlägg från: Theannapanna |Visa alla inlägg
  • Theannapanna

BF Januari :-) del 3

jeng skrev 2009-10-14 09:57:51 följande:
    Nää, det är nog väldigt ovanligt att de hoppar ur efter att de fixerat sig, och dessutom varit fixerade ett tag!! Hihi, nej julafton för att föda låter illa nog, men kan ju bli nödvändigt! Inte har jag lust att åka dit på julafton för vändning eller undersökning... Järnet får du ta i rejält höga doser för att det ska göra nån skada i kroppen. Det enda är ju om man är känslig för hur det påverkar magen, då är det ju korkat att äta det i onödan! Men jag tror definitivt att det kan hjälpa till. Ta en niferex om dagen eller en varannan dag kanske till att börja med! Så kan du ju se om nån vecka om du känner skillnad!
    Ja, men då kör jag igång idag med lite Niferex... Jag brukar bli lös i magen av Niferex o just nu skulle jag inte ha ngt emot om det gick lite åt det hållet... är igenproppad totalt... ursäkta överinformationen...
    ★ღ Daniel född 080109 ~ Prinsessan beräknad 100131 ღ★
  • Theannapanna
    Aalexandra skrev 2009-10-14 10:23:04 följande:
    Haha, det är det fina med att vara gravid eller nyförlöst. Det är helt okej att diskutera form o konsistens.. När springer man annars på någon som diskuterar det.. Nej det krävs en gravid kvinna
    Ja... så sant. Fast mitt liv handlar i princip alltid om bajs... inte mitt eget dock utan sonens. Han kan ju inte själv så vi får ge lavemang... tror jag diskuterar bajs minst ett par ggr om dagen... haha...
  • Theannapanna
    jeng skrev 2009-10-14 10:33:58 följande:
    Annaomasse,Vad är det som gör att han inte kan själv?Min bror föddes med flera svårigheter, bland annat att han inte hade någon analöppning. Så han har ju också växt upp med lavemang, blöjor och i högre ålder analpropp. Tänkte om det var något liknande.
    JO! Daniel är också född med analatresi!
    Måste få fråga lite då... sorry tjejen men man funderar o oroar sig massor för framtiden. Hur gammal är din bror nu o hur funkar det för honom idag?
  • Theannapanna
    Madge skrev 2009-10-14 11:30:15 följande:
    Här kan ni läsa om riskerna med högt järnvärde under graviditeten:www.niomanader.se/content.asp?ID=49
    Tack Madge!

Där står det om mycket högt järnvärde... risken att man kommer upp i det med en Niferex varannan dag kan väl inte vara så stor, eller? Jag låg på 125 för 3 veckor sen så det är ju inte skyhögt.. 120 tror jag de sa var gränsen.
    Det står att man kan känna sig trött, yr och orkeslös om man har lågt järnvärde o det är så jag känner mig... o värre o värre. Om man testar med en tablett varannan dag så kanske man kan se vad BM säger sen, är 2 veckor kvar tills jag ska dit.
  • Theannapanna
    jeng skrev 2009-10-14 11:04:32 följande:
    Annaomasse,Det är min låtsasbror, så jag var inte med i familjen under hans första år, och han är ett år äldre än jag så jag förstod väl inte heller i början!Det jag kan säga är att han definitivt inte har gjort nånting för att förbättra sin situation. Tyvärr är han den typen av person. Han är alltså nu över 30 och har fortarande en rätt risig situation (skulle jag säga). MEN det beror till stor del på hans egen ovilja!Visst måste det vara jättejobbigt att vara blöjbarn (ursäkta krassheten) i skolåldern, men han gavs flera möjligheter till analplugg även i lägre åldrar. Det fungerade bra, men eftersom han inte skötte sin hygien så fick han inte fortsätta. Han var för lat helt enkelt!!Han skötte inte heller kosten som han blivit ombedd, vilket ju försvårade för honom vad gällde tarmtömningarna.Visst är det en jobbig situation!! Men jag tror absolut att man kan hantera det på ett jättebra vis! Jag tror att ett bra steg är att lära pojken sköta sin egen hygien, eller iaf hjälpa till, så tidigt man känner att det fungerar. Är det lavemang eller hygien på vissa tider så kanske man kan böra med att han får hjälpa till att hålla reda på tiden, ha ett alarm som ringer eller något. Att han ska få känna sig "stor" så att säga och känna att han har kontroll på sin eget behov. har man många hälsoproblem så blir man ju lätt lite daltad med automatiskt, man behöver mer skötsel osv. Jag tror att det är viktigt att uppmuntra barnet till att bryta den trenden, och vilja sköta sig själv. ja, kanske blev det mycket svammel nu, fråga gärna mer specifika frågor om du vill. Om du inte vill skriva om det här i tråden så får du gärna skicka meddelande i inboxen!
    Tack Jucea för ditt svar!! Det är intressant att höra hur det gått för folk då de blivit vuxna. Daniel föddes med den enklaste versionen av missbildningen som killar kan ha och hade en smal fistelgång på 3 mm som var kanske 4cm lång o där satt den riktiga ändtarmen, det enda han egentligen saknade var själva hålet. Det upptäcktes inte på bb o jag tjatade mig sönder o samman för att ngn skulle kolla på honom då jag började med smakisar o det knappt kom ut ngt. Vid 8 månaders ålder ledsnade BVC sköterskan på vårt tjat o lät oss träffa en läkare, Daniel kräktes upp maten han ätit för flera dagar sen o var så totalt förstoppad att tarmen var så utvidgad så operationen blev bara 2 dagar efter. Jag har fått så mkt skit för vilken kost jag gett min son som gjort honom förstoppad, folk har anklagat mig för att inte sköta honom osv. Hade det upptäckts direkt på BB hade vi nog inte behövt denna långa tiden efter för att få allt att fungera... Han ska lära sig använda tarmarna o ringmuskeln mm... Samtidigt måste vi proppa honom med lösande mediciner för annars blir allt stenhårt igen...

Men tack för tipsen också med skötseln!! Skall ta tag i det redan nu! Daniel har börjat intressera sig för rutiner o rengöring på alla andra sätt så det skulle nog passa kanon om han fick börja vara med på lite mer.

Kommer bli en chock kan jag säga om mitt kommande barn bajsar när det passar henne (vilket jag hoppas hon gör)! Vi har ju hittills alltid valt när Daniel ska bajsa så det har aldrig förekommit på öppna förskolan, i bilen eller liknande...

Trist att din bror inte ser ngn anledning i att sköta sig... Det är en så pass viktig sak när det handlar om just detta.
    Igen - stort tack för att du berättade!!

O när jag är på bb nästa gång är inte vad som finns framtill på barnet mest intressant, det är hur det ser ut baktill! Nu vet jag iaf hur det ska se ut...
  • Theannapanna
    jeng skrev 2009-10-14 12:16:36 följande:
    Annaomasse,vad positivt det låter! Jättejobbigt att de inte kan ta föräldrar mer på allvar utan lägger alla i facket "hysterisk nybliven förälder"... men skönt att ni har fått hjälp och att det går åt rätt håll! Om jag har förstått det rätt så har min bror helt konstgjord öppning, och har kanske inte samma möjligheter att "lära sig" bajsa normalt så att säga.Men jättekul att din pojk intresserar sig redan! Förhoppningsvis så bildar det ju ett intresse till att man VILL klara sig själv. Det är ju den viljan som saknas hos min bror, och det är ju jättetråkigt att se!Hihi, såklart hoppas vi på att kommande barnet slipper de där problemen, men iaf är du mer vaken på OM något skulle verka galet!! Och jag förstår dig!! Bebisar har en förmåga att bajsa när det är som absolut minst lämpligt! Tex min pojk som bajsade idag, just som han fått på sig alla kläder och skor för att åka till dagis! Bara att klä av och börja om igen!
    Ja, det är inte många som är så lyckligt lottade i "eländet" att ha den "enkla" versionen... o på en tjej är den "enklaste" ändå mer komplicerad än på pojkar.
    Tror nog inte din bror har samma förutsättningar om han dessutom behövt/behöver knapp. Men att man inte försöker ändå är tråkigt - för honom i dagsläget!

Vi kämade ju lika mkt med att få ngn att kolla på nacken utan att ngn visade intresse o den mår ju inte så bra den heller. Men men... nu ber jag inte om hjälp längre - nu kräver jag den!

Ja.. just såna situationer har aldrig uppstått här - att han bajsat vid såna tillfällen. Dock kan jag ju erkänna att jag skulle önska att vi hade det så ngt att tänka på kanske då ni svär en tyst ramsa o får börja klä av igen... hihi!
  • Theannapanna
    Underbara ungar skrev 2009-10-14 13:44:30 följande:
    Jag blev LIVRÄDD nyss....Har köpt en popcornskål i plast med en bild på popcorn innuti. Någon som vet vilken jag menar då?Hur som haver så EXPLODERADE fanstyget så nu har jag popcorn i hela TV-rummet.Har förevigat denna förödelse... Lägger in bilder ikväll när jag ändå ska lägga in magen. Jösses alltså...
    VA?!?! Hur tusan kunde det hända?? Förstår att du blev skraj! Gå o klaga på den!
  • Theannapanna

Jag läste ju om Gaviscon här i denna tråden o gick glatt till apoteket o köpte den flytande o fy tusan!! Det var nog bland det mest vidriga jag druckit haha...
    Smaken är som baken fast jag har ju inte smakat tabletterna så jag har dem att jämföra med.

Yariija skrev 2009-10-14 19:15:00 följande:
    Idag har jag varit hos läkaren på Halmstad Sjukhus och det gick betydligt bättre än förväntat, det var samma läkare som tog hand om mig och mina komplikationer efter födseln så det kunde inte bli bättre =) Hon ansåg även hon att ett planerat snitt var nödvändigt så jag fick tiden dagen jag är i 38+0 nämligen den 21 (!) Dec. Hon sa 22:a först men jag satte mig helt på tvären då dottern är född den dagen. Hon sa även att om fölossningen sätter igång i förtid och om jag är öppen mer än hälften kan jag ev. beroende på hur det ser ut få föda vanligt. Så man hoppas lite att bebis vill titta ut i v. 37 istället, för det får ju helst inte bli för tidigt ;)
    Vad skönt!! O så är det bebis 2009 då
  • Theannapanna
    Malin Guinn skrev 2009-10-14 19:59:11 följande:
    Ja han har en klausul i sitt kontrakt dar han kraver helt moblerade stallen och fullt utrustade med allt, vi kan ju inte kopa mobler i varenda nytt land vi hamnar i Dock ingen brodrost i denna lya men nu ar ju det atgardat
    Vart tänker du föda någonstans? Vart bor du då det är dax?
  • Theannapanna
    Malin Guinn skrev 2009-10-14 20:05:42 följande:
    Det har ar kliniken har i Kiev dar jag ska foda: www.isida.ua/en.html Det ar verkligen ett kanonstalle! Jag kommer ha en och samma lakare genom hela graviditeten och samma lakare kommer aven att vara med oss vid forlossningen.
    Sånt tycker jag är lyx utomlands att man får lära känna en läkare o sedan är den även med då det gäller

Hur är det med smärtlindring hos dig?
Svar på tråden BF Januari :-) del 3