Inlägg från: Karina09 |Visa alla inlägg
  • Karina09

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

TwistedSister skrev 2009-12-02 23:21:36 följande:
    Jag önskar att jag hade fått mer information hur jag bättre hade kunnat hjälpa I tidigare i livet, jag visste ju inte ens vilken sorts information jag skulle söka efter, eller att jag borde söka information alls tog rätt lång tid innan jag förstod. Förstår inte varför någon ska behöva sitta i sin ensamhet och testa sig fram när ändå så mycket information och kunskap finns därute nånstans. Så många misslyckanden vi fått med oss på vägen, och självförtroendet har ibland sviktat rejält för oss båda.
    Kram på dig och godnatt. Skickade ett kort meddelande i din inbox.
  • Karina09
    sommarblommor skrev 2009-12-03 16:35:01 följande:
    Det här med sömn verkar vara ett återkommande problem.Min son är dödstrött när kl är 20.00 och somnar då på max 5 minuter men sen kl02:00 vaknar han och kommer in till oss. Sen vägrar han gå tillbaka till sin säng. Så det är bara att låta honom ligga kvar för man är ju livrädd för ett utbrott mitt i natten. Men ingen i familjen sover ju bra.
    Jaddu, när vår son blev sju tyckte vi att det var dags att börja träna honom att sova i egen säng. Vi började en månad innan att förbereda hans rum och göra det mysigt. Sedan nattade vi honom där. Läste saga som vanligt och satt sedan hos honom i sängen tills han somnade. Det tog som regel ca två timmar. Ibland något kortare, ofta betydligt längre. Efter åtta-nio månader loffnade det för honom och han kunde efter högläsningen ligga kvar och somna själv. Ok, ibland kom han över till oss, men inte alltid. Så åkte vi ut till landet över sommaren. Även där gick det oftast bra. Han somnade i egen säng. Oj vad vi kände oss duktiga som föräldrar då. Sedan kom vi hem igen, men då var det kört. Sedan den dagen har han inte somnat en enda natt i egen säng. Utbrott nattetid, ja! Han är nu tolv år. Sova med småbarn tycker jag bara är mysigt, men med störe barn känner jag enbart obehag. Vi ska få någn form av handledning här i hemmet för att kunna styra upp det här. Kanske har jag något att berätta då!
  • Karina09
    pcalma skrev 2009-12-03 15:08:41 följande:
    Känner igen detta det skrivs om att känna sig anklagad för att barnen inte kan uppföra sig... kl 01.20 o g´har varit vakna sedan dess! kanske skulle säga till henne att ta de hem ett par nätterna så att vi får sova. Hon vet ju hur man ska göra så då kan ju hon lära dom det...(ironi)
    Ja, det där med skuldkänslorna är en fälla. När något inte funkar som man vill så fungerar psyket så att man reflekterar över hur man kanske skulle ha gjort för att det skulle gått bättre. Alla vill ju läa av misstagen. När det gäller ens barn så ligger nog ambitionerna ganska högt. Visst, ambitionerna ser olika ut hos oss alla, men gemensamt är väl att vi önskar barnen det allra bästa. Det ligger så nära till att det då "tippar över" så att man/jag/vi(?) känner skuld i det hela. Va gång sådana tankar kommer, försöker jag numer tänka: "oavsett vad som varit, finns det bara en väg och det är framåt". Försöker koncentrera mmin energi på att göra så gott jag kan, här och nu, i stället för att klandra mig för mina brister.

Idag kom medlemstidning från vår lokalavdelning i Attention. Där har någon ung medlem skrivit följande (ni får bara de två första stroferna):

Hej kära mamma, jag tänkte börja såhär;
    jag tror våra tankar ibland går isär.
    Tänk om du slutade lägga skulen på dig,
    då kunde du lägga fokus på mig.
  • Karina09
    två lingon och ett blåbär skrev 2009-12-04 08:07:21 följande:
    Tack alla ni underbara för det stöd man känner att man får i tråden Är förbannad!Kom till skoan idag och skulle hämta en sak i Ms bänk och ser att de möblerat om IGEN 3:dje gången på 2 veckor!!I början på veckan satt de 2 och 2 med näsorna åt tavlan, nu sitter hon igen med ryggen mot tavlan i en grupp om 5 barn placerad i mitten dessutom så hon har mer överblick över de andras bänkar än sin egen.Jag blir tokig
    Men åhh. Förstår om du känner dig motarbetad. Försök få till ett evk

Kramar
  • Karina09
    sol1 skrev 2009-12-04 09:50:30 följande:
    jag kommer göra det när allt är klart
    Kramar sol1. Har du pratat med soc.? Ge aldrig upp!
  • Karina09
    åsau skrev 2009-12-04 09:51:28 följande:
    Hej hallå!Är det vanligt att barn med ADHD har problem med sociala regler och att avläsa andra människor? Vår son verkar ha problem med detta både i hemmet och på skolan. Han verkar också missförstå andras avsikter. Han skall nu gå på träning hos sin BUP-psykolog i och med detta.Är detta vanligt bland barn med ADHD eller är det så att han faktiskt också har autistiska drag (det finns misstanke om det, dock har han inte det diagnotiserat ännu)En del saker verkar vara lika inom ADHD och autismspektrum. Vad är den tydliga skillnaden?Hälsningar Åsa
    Vad jag vet så är det vanligt att man har AS-störningar om man har ADHD och att det då lätt blir större problem med bemötandet av dessa barn. Kan inte svara på om det finns några absoluta gränser för det är ju en bedömningsfråga. Vår son har denna kombination. Som jag förstått det vill man inte utreda detta närmare eftersom han är för social för att ha asperger, men svårigheterna är tydliga och då sätter man "störningar inom as" i diagnosen.
  • Karina09
    Unicorn73 skrev 2009-12-04 20:06:41 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-12-04 19:49:37 följande: Nä man ska ju kunna känna glädje över julen. Då är det bättre att vara hemma & så kan Frodo liksom känna sig mer som vanligt så att säga. Blir ju bara jobbigt om det inte funkar borta vid jul....man ska ju ha trevligt & känna julmys ju .Ja det är en teori jag har...eftersom min son har autistiska drag...vilket jag & personalen tycker börjar visa sig mer & mer...så de tycker att vi ska se till att han får gjort en ny utredning innan han börjar högstadiet...ska oxå då få kollat hans läs & skrivsvårigheter (skolpersonalen håller koll på det & gör tester). Är så himla nöjd med skolan & personalen...idag har sonen har sonen varit hemma 1:a dagen för att han är sjuk sen han började på den skolan.
    Ja, det betyder så enormt mycket att det funkar i skolan. Vi firar också hemma - vi fyra. Sonen vill baka pepperkakor (det brukar vi göra, men i fjol stod jag plötsligt ensam med detta). Alltså har jag gjort en deg idag.
  • Karina09
    Trollet Ludenben skrev 2009-12-05 06:51:19 följande:
    Er skola verkar helt fantastiskt. Nu går Frodo i en bra klass men de växer ju inte på träd. Jag önskar att det fanns sån skola som ni har här. Med blandad NPF... har man ren ADHD, tourette eller liknande i denna stan så är det vanlig klass som gäller oftast. Har man däremot en autismdiagnos med då har man bättre valmöjligheter med en gång. Det är orättvist mot de barnen som har ren ADHD för de trillar mellan stolarna om de inte har väldans tur. Bra med så mycket idrott och bad med. Frodos klass har idrott en gång i veckan men det ska ökas upp till 2 gånger så småningom. De går dessutom en gång i veckan till skogen. Det gillar Frodo. De tar med sig lärandet ut och använder både svenska, matten och naturkunskap i skogsvistelsen. De har mysigt, gör upp lägereld och gör maten ute. Det gillar jag.Bara jag online här just nu. Otroligt... klockan är inte ens 7 och det är lördag. Men men, man är van nu. 05:30 gick han upp. Sova ut på helgerna existerar inte här. Och inte är han särskilt lugn heller... velar mest omkring...
    Sedan drygt ett år tillbaka sovs det om morgnarna här. När sonen var 10 och vi alla sov i samma säng, vaknade han ca 7 om helgerna och pratade med hög röst, skrek nästan. Nu måste jag väcka honom så att han får sin concerta före 10.

Vi tycker också skolan överlag är bra och kontakten är betydligt bättre än med dagis. De har gett resurs utan diagnos. Lite upp och ner har det gått. Åk 1-3 hade han en fröken som inte gillade att prata med oss föräldrar, vilket var väldigt tråkigt. Samtidigt kunde vi se att hon faktiskt hada "järngrepp" om sonen - fick honom att arbeta och känna sig trygg. Men med assitenten hade jag under denna period en mycket nära kontakt, vilket uppvägde. Så småningom drogs assistenten in och han började i liten grupp (6-7 barn och en lärare+assistent) där han vistas drygt halva tiden. Första året var en riktig katastrof. Schemat var rörigt och han visste aldrig var han skulle vara. Personalen saknade särskiljd kompetens för dessa barn och det var ett obeskrivligt kaos i gruppen. Ingen kunde arbeta i denna miljö - djungelns lag rådde och sonen fick knappast något gjort alls. Hemma avlöste utbrotten varandra. Från detta läsår har gruppen ny personal. Efter två veckor komhan hem och sa "nu går det att trivas där, nu går det att arbeta". Efteråt har jag förstått att det tog ytterligare en tid innan lugnet verkligen "satt" i gruppen, men sonen förstod nog att det var rätta förutsättningar nu. Läraren där har ordentliga erfarenheter av NPF och kan handskas med dessa barn. Vi har bra kontakt och nu känner jag mig lugn, men han har inte uppnått målen så det kan hända att han får gå ett om ett år. Lite sorgligt med tanke på att kompisarna då börjar ny skola. Alla tast har visat att hans begåvning ligger över medel. 2 ggr i veckan har han gy med vanliga klassen och 1 gg extra gy med lilla gruppen.

Det blev långt. Nu ser det ut som Strattera gör honom lugnare. Kanske vi törs hoppas på en lugnare helg. Sonen gillar att laga mat och baka och är trevligt sällskap i köket. Jodå, det lilla monstret är faktiskt både charmig och trevlig också.
    På hemkunskapen sa de att det syntes att hade vana.

Önskar er alla trevlig fortsättning på denna helg
  • Karina09
    Trollet Ludenben skrev 2009-12-05 11:11:49 följande:
    unicorn: ja visst är det knasigt att autism berättigar till så mycket mer hjälp för problematiken kan ju vara minst lika stor. De med ADHD "bara" behöver ju med massa träning, hjälpmedel och resurs i vardagen. Så länge som inte ADHD berättigar till hjälp så känns det som att synen på ADHD fortfarande är att det har med uppfostran att göra. Att det inte i samhällets/myndigheters ögon klassas som funktionshinder. Det är riktigt dåligt och jag hoppas att det kommer att ändra sig.Bra att din son sover mer än normalt när han är sjuk. Det gör inte Frodo... han vaknar desto tidigare och bara grinar oavbrutet.Nu är han fullt upptagen med polisen så nu har han lugnat sig här Det verkar ha vart nåt rån eller nåt i affären här för polisbilen, piketen och helikoptern var här. De stannade utanför affären och körde sen efter en stund i ilfart härifrån. Så nu är han helt inne i detta. Det kan han vara ett tag för då tänker han på nåt annat än att trotsa mig här...Tar kramen och skickar tillbaka
    Det skulle varit högklassig underhållning här också...
  • Karina09
    Trollet Ludenben skrev 2009-12-05 14:57:24 följande:
    Karina09: ja det ver verkligen underhållning, i alla fall för sonen och sambon. Själv hade jag fullt upp här på fl Bra att stratteran har effekt på din son. Och bra att skolsituationen har löst sig för er. Det är ju så viktigt att det fungerar i skolan.Här var det värom. När vi samsov alla tillsammans så sov Frodo längre. Han kunde sova till 7-7:30. Vi sov ihop till han var 4 år sen funkade det inte längre. Den enda som sov bra var han. Jag höll på att bli galen, jag hade en smal tarm att ligga på längst ut på kanten och han tog all plats. Så han fick flytta till eget rum och egen säng. Sen dess har han vaknar mellan 4:00 till 7 ungefär. De gångerna han sover till 7 kan jag räkna på min hand men det händer i alla fall ett par gånger per halvår eller nåt.
    Och vi samsov tills han var sju, tror jag. och med små barn är det mysigt men sen...När vi fortfarande försökta få honom sova i egen säng (i säkert närmare tre år) så somnade han sent, vaknade därefter efter att ha slumrat i fem-tio minuter och kom sedan upp och ställde sig och skrek, stel som en pinne. Vi sover nu med varsitt barn, men jag längtar tillbaka till min egen säng. Här är det insomningen som är svårast. Vi har provat allt. Fasta rtiner, lugnt en stund innan, högläsning och de  sista två åren ljudbok etc  Som mycket liten var han extremt svårsövd men sov bra när han somnat och mönstret det håller i sig. Sömnproblem är inget man vill ha -det påverkar livskvaliten för hela familjen.

Nu har vi bakat lussekatter och pepparkakor. Mysigt, men jag ropar inte hej innan dagen är slut. När concertan går ur kroppen vid sju så är det som att slå av en strömbrytare - man vet aldrig vad som händer
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig