Trollet Ludenben skrev 2009-12-05 06:51:19 följande:
Er skola verkar helt fantastiskt. Nu går Frodo i en bra klass men de växer ju inte på träd. Jag önskar att det fanns sån skola som ni har här. Med blandad NPF... har man ren ADHD, tourette eller liknande i denna stan så är det vanlig klass som gäller oftast. Har man däremot en autismdiagnos med då har man bättre valmöjligheter med en gång. Det är orättvist mot de barnen som har ren ADHD för de trillar mellan stolarna om de inte har väldans tur. Bra med så mycket idrott och bad med. Frodos klass har idrott en gång i veckan men det ska ökas upp till 2 gånger så småningom. De går dessutom en gång i veckan till skogen. Det gillar Frodo. De tar med sig lärandet ut och använder både svenska, matten och naturkunskap i skogsvistelsen. De har mysigt, gör upp lägereld och gör maten ute. Det gillar jag.Bara jag online här just nu. Otroligt... klockan är inte ens 7 och det är lördag. Men men, man är van nu. 05:30 gick han upp. Sova ut på helgerna existerar inte här. Och inte är han särskilt lugn heller... velar mest omkring...
Sedan drygt ett år tillbaka sovs det om morgnarna här. När sonen var 10 och vi alla sov i samma säng, vaknade han ca 7 om helgerna och pratade med hög röst, skrek nästan. Nu måste jag väcka honom så att han får sin concerta före 10.
Vi tycker också skolan överlag är bra och kontakten är betydligt bättre än med dagis. De har gett resurs utan diagnos. Lite upp och ner har det gått. Åk 1-3 hade han en fröken som inte gillade att prata med oss föräldrar, vilket var väldigt tråkigt. Samtidigt kunde vi se att hon faktiskt hada "järngrepp" om sonen - fick honom att arbeta och känna sig trygg. Men med assitenten hade jag under denna period en mycket nära kontakt, vilket uppvägde. Så småningom drogs assistenten in och han började i liten grupp (6-7 barn och en lärare+assistent) där han vistas drygt halva tiden. Första året var en riktig katastrof. Schemat var rörigt och han visste aldrig var han skulle vara. Personalen saknade särskiljd kompetens för dessa barn och det var ett obeskrivligt kaos i gruppen. Ingen kunde arbeta i denna miljö - djungelns lag rådde och sonen fick knappast något gjort alls. Hemma avlöste utbrotten varandra. Från detta läsår har gruppen ny personal. Efter två veckor komhan hem och sa "nu går det att trivas där, nu går det att arbeta". Efteråt har jag förstått att det tog ytterligare en tid innan lugnet verkligen "satt" i gruppen, men sonen förstod nog att det var rätta förutsättningar nu. Läraren där har ordentliga erfarenheter av NPF och kan handskas med dessa barn. Vi har bra kontakt och nu känner jag mig lugn, men han har inte uppnått målen så det kan hända att han får gå ett om ett år. Lite sorgligt med tanke på att kompisarna då börjar ny skola. Alla tast har visat att hans begåvning ligger över medel. 2 ggr i veckan har han gy med vanliga klassen och 1 gg extra gy med lilla gruppen.
Det blev långt. Nu ser det ut som Strattera gör honom lugnare. Kanske vi törs hoppas på en lugnare helg. Sonen gillar att laga mat och baka och är trevligt sällskap i köket. Jodå, det lilla monstret är faktiskt både charmig och trevlig också.
På hemkunskapen sa de att det syntes att hade vana.
Önskar er alla trevlig fortsättning på denna helg