Inlägg från: Karina09 |Visa alla inlägg
  • Karina09

    ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

    Nu blir det strattera för sonen. Concertan ska fasas ut så småningom, men läkaren sa att en del behöver behålla en lägre dos tillsammans med Strattera för att hålla sig alert i skolan. Tanken är att Strattera ska hjälpa dygnet runt. Här blir det storknas varkväll vid sju när medicinen går ur kroppen, som att vrida på en strömbrytare. Med allt jag läst här i tråden så är det med blandade känslor vi går i detta.

  • Karina09
    TwistedSister skrev 2009-12-02 14:57:18 följande:
    Första dagen i nya skolan idag, jag har oroat mig så för upplägget att inte det ska passa I alls. Iaf en specialpedagog har vart med I hela dagen idag, för att han skulle få en bra start jag är så glad för det, visste ju inte om att de ordnat det så. Sen sa hans lärare att det har gått jättebra, men att det funkade typ för att det fanns en vuxen som var med I hela tiden och att det var tydligt att han behövde det. Sen fick jag ett papper i handen att rektorn har bokat in en elevvårdskonferans om 14 dagar så ska vi bestämma då hur vi ska göra för att det ska fungera för I. Så ändå jag var orolig för hur detta skulle gå och fick ingen bra känsla för skolan från början men nu känner jag att de har verkligen lyssnat och tar detta på allvar så... jippi! Nu känns det lovande I gick runt, runt och velade och var okontaktbar när jag hämtade honom, trött i huvet stackarn efter alla nya intryck men han sa sen att han hade haft roligt och trivdes bra med fröken och nya kompisarna.
    Jag kan nog tycka att de kunnat ordna en tid för EVK innan ny kom till den nya skolan så ni slapp oroa er, men 14 dagar är ju rätt snart och men kan hoppas att tiden fram till jul blir en slags inskolnings- och planeringsperiod. Ta åt dig att de lyssnat på dig! Det visar ju att de tar dig på allvar.
  • Karina09
    två lingon och ett blåbär skrev 2009-12-02 12:47:05 följande:
    Så, har nu pratat med BUP och vi hade "fallit mellan stolarna". Psykologen hade lagt en "bevakning" i journalen till läkaren, men denna hade varit ledig under en längre tid och ingen har följt upp bevakningarna under tiden.Eftersom vi inte hört av oss trodde psykolgen att allt var klart (vi hade kontakt 15/9 så vi får kanske skylla oss själva att vi inte legat på:-S) men nu skulle det ordnas så att vi får en akuttid, så att M får börja medicinera snarast.
    Ja, så är det, man får ligga på. Liksom du har jag lätt att tänka "man får skylla sig själv" när jag inte kollat upp att alla gjort det de ska. Det är så lätt att tänka så, men då ska vi också orka komma ihåg så mycket mer än "vanliga" föräldrar. Bra i allafall att de snabbar på nu. Lycka till.
  • Karina09
    TwistedSister skrev 2009-12-02 16:47:44 följande:
    Jag fattar inte hur ni vet vad ni gör som inte andra föräldrar gör för barn i samma ålder, tänker på det som ni skrivit som sökt vårdbidrag för allt extra arbete och så... Hur vet man vad som är extra? Jag har väldigt dålig koll på vad andra föräldrar till sjuåringar gör, det enda jag vet som jag gör extra är att jag får klä på I, han klarar inte att hålla fokus på det så länge han kan max få på sig en strumpa halvvägs sen gör han nåt annat. Sjuåringar brukar ju klara att klä på sig själva har jag hört, men förutom det vad brukar de mer klara? Om jag frågar andra föräldrar så vet de inte, man tänker ju inte på sånt det bara är. Fick en utskällning av I's pappa också för att han inte kan klä på sig, det är tydligen jag som skämt bort honom. Lätt att dyka upp nån gång ibland och klaga Som om jag aldrig hade försökt få honom att klä på sig.
    Jag håller på som bäst med detta, men jag har en tolvåring. Jag tycker också det är svårt, men gör såhär. Jag har börjat skriva ner allt som jag vet är annorlunda hos oss. När jag tar mig tid och tänker efter så blir listan lång. Jag har lyssnat på tips här och på BUP. Ta med ALLT! Glöm inte möten, läkarbesök, bup-besök, apotek, extra resor, extraslitage. Hur gör du för att få tid med allt du gör om inte om var. Tänk efter noga.

    Samtidigt måste jag rikta ett stort tack för alla tips jag fått här. Pcalma och Norgessan har jag i minnet. Vet att det är fler och är ledsen att jag glömmer er.
  • Karina09
    mammat2 skrev 2009-12-02 17:35:51 följande:
    BEHÖVER RÅDFör ca en vecka sedan började concertan helt sluta funka. Han är helt upp och ner. fattar ingentingVi fick 2 alternativ1. sluta med concertan och börja med ritalin 10 mg, den åt han i somras & slutade då helt att äta. Sov dåligt men hade bättre effekt än concertan. Men jobbiga biverkningar2. Sluta helt med concerta och se hur dan han är utan medicinerDå är ju risken att det blir mer kaos här än vad det är nu. Vad hade ni gjort, concertan har ju funkat bra tills för en vecka sedan. Men nu är det som den inte funkar alls. Fattar ingenting. Behöver råd,
    Tror du redan fått svar, men vikt och dos här:
    50 kg dos om 52 gav kraftiga biverkningar. Dos 36 på 48 kg) ger bra effekt, men helt tydligt bara 11 tim / dag.
  • Karina09
    två lingon och ett blåbär skrev 2009-12-02 20:46:13 följande:
    Tack Nu ska vi boka ett möte med lärare och rektor också. Har plockat fram all dokumentation sedan 2 år tillbaka när M gick i förskoleklass, psykologutlåtande (som alla inblandade på skolan har haft tillgång till) Lärarens egen bedömning till Bup (inför fördjupad utredning) samt åtgärdsprogram (som inte följts upp på 7 månader). Läst igenom allt och dokumentationen lyfter tydligt fram Ms behov och inte en enda punkt i åtgärdsprogrammet följs, men nu har jag på fötterna och känner lite "jävlar-annama "
    Hejjar på dig. Grundligt förarbete, saklig argumentation och en portion "jävlarannamma". Alla har sitt sätt at ta itu med detta, men personligen tror jag just på det sätt du beskriver. Mycket kött på benen,  då behöver man inte så många fler argument.
  • Karina09
    haberg skrev 2009-12-02 21:05:53 följande:
    twistedsister: roligt att det gick så bra ändå i skolan hoppas det håller i sig!Är det någon som vet hur det funkar när förskolan tycker att ens barn behöver en resurs? dom har antytt att de ofta får avsätta en pedagog till S... Han går inte på kommunal förskola utan på ett föräldrakooperativ om det har någon betydelse? men jag har fattat det som att det är kommunen som betalar för det. Min bvc-sköterska berättade om ett barn m ADHD som fått kost utan socker och även ätit fiskoljan och att det funkde väldigt bra, någon som testat? måste man också utesluta frukt och honung el gäller det bara vitt socker?Hoppas kvällen är lugn. Här somnade S tidigt efter att ha gråtit floder i duschen som han tycker gör så ont
    Hej! vad jag förstår så har du funnits här ett tag, jag är rätt ny och min son är 12 år. När han var ca 3 så ansåg de på förskolan att det behövdes resurs för honom. Jo, det är kommunen som betalar detta. Men prata med förskolechefen om detta för att få det i klartext.

    Kost utan socker... Ja, det kan nog hända att många barn är hjälpta av sk långsamma kolhydrater i kosten. Även om jag inte är expert (kan nog leta fram bättre svar än så) så är ju fruktsocker (=frukt) bättre än sk vitt socker. Honung består till stor del av just fruktsocker och är därmed bättre. Fiskolja (typ eyeq, e-epa) har enligt många studier haft märkbar effekt. Det är värt att pröva.
  • Karina09
    TwistedSister skrev 2009-12-02 21:50:32 följande:
    Jag fattade aldrig vad som hände när I fick en resurs i förskolan, det var bara så att personalen på förskolan sa han behöver en resurs är det okej med dig eller, så sa jag ja och sen fick han en rätt snart därefter.Fick alltid jättedåligt med information från den första förskolan han gick på, kände att de klagade hela tiden att han stör, eller han slåss. Aldrig några funderingar över vad det beror på eller hur man kan lösa det, annat än att någon får sitta i ett annat rum med honom.
    Så var det här med. Dessutom var det så att de kom med berättelser om hur dagen varit, som för mig var likt sciencefiction - sådant som de sa hade hänt i förskolan, hade aldrig hänt hemma. Jag fattade noll och inom mig var jag arg på personalen. Soenen hade jag visserligen upplevt som rätt intensiv och med vissa egenheter, men att de, proffsen inte riktigt fixade det översteg min fattningsförmåga.
  • Karina09
    TwistedSister skrev 2009-12-02 22:25:14 följande:
    Jag var inte alls förberedd på att få ett annorlunda barn, var väl ingen av oss, fattade verkligen ingenting i början. Ung var jag också och rätt blyg av mig och att jag ska behöva stångas med alla för att min son ska kunna få den hjälp han behöver och har rätt till, ja det har vart en omställning som på nåt sätt helt har ändrat den person som jag är. Tycker att jag fick en del påhopp från första förskolan, som t ex att de aldrig kunde få I att sitta och äta vid matbordet så skulle de förklara för mig med den där rösten som totalt idiotförklarar en att ja men ni kan väl testa någon gång att sitta vid matbordet hemma när ni äter så att I får träna på det. Nähä är det träning han behöver vi har ju bara ätit vid matbordet varje dag i hela hans liv men självklart utgår de ifrån att jag utfodrar mina barn ur en matskål på golvet framför teven.
    Jaa, hmm, hi. Nu svara en mamma som fick barn sent i livet, geom adoption. Rätt blyg och försiktig var nog jag också - har aldrig varit riktigt rak och tuff Men taggad, det var jag verkligen. På något vis var jag väl också rätt van vid att bli tagen på allvar och kan nog tänka mig att ung gör att man hamnar i underläge - att man tror att det beror på DET. För mig var det bara helt obegripligt att proffsen, de som hade detta som yrke, inte riktigt klarade av min son. Det var fruktansvärt, jag kände mig anklagad och allt möjligt. Det var en väldigt lång resa på det känslomässiga planet. Oj, vad jag kände mig anklagad.
  • Karina09
    TwistedSister skrev 2009-12-02 22:54:32 följande:
    Men det jag också menar att kändes som de tyckte det var mitt fel att han inte kunde uppföra sig på dagis. Jag fattar inte att de var så totalt ställda och inte visste alls vad de skulle göra, detta var inga 20 åriga barnskötare det var utbildade pedagoger som jobbat på förskola i 20+ år och jag har väldigt svårt att tro att de aldrig tidigare träffat på barn med liknande problematik som I. Frågan är hur de löst det tidigare, kanske på samma sätt genom att fixa en resurs som kan sitta i avskilt rum med barnet, inte göra några som helst ansträngningar för att få det att fungera i gruppen eller att få de andra barnen att acceptera barnet i fråga, för att sedan så fort som möjligt omplacera på annan förskola och på så vis slippa behöva lära sig någonting utav det hela. Nu är jag visserligen väldigt glad och tacksam att I blev omplacerad. Men jag kan inte förstå hur någon som har valt att arbeta med barn som pedagog, inte är intresserad av pedagogik, inte läser ny forskning och tar reda på saker och inte intresserar sig alls för barn med speciella behov? Och jag stör mig på att jag under hela den här tiden tackade och tog emot och inte ställde några som helst krav, för jag visste inte bättre, mitt första barn och hans första förskola och jag trodde det var jag som var dum i huvet.
    Jo, men vad jag menar är att jag känner igen mig alltför väl. Jag upplevde det som om man t o m "utnyttjade2 detta med att det fanns ett barn i gruppen som inte funkade. "Så bra", "då kan vi hävda att vi behöver mer personal". De stirrade på mig när de förklarade vad som hänt under dagen och frågade mig vad det berodde på. Jag bad att få prata med psykologen och hon gav de mest konstiga förklaringar och råd. Många år efteråt kan jag säga att de var på rätt spår, men att de verkligen inte klarade detta med att förklara hur tankarna gick. Hos en och annan saknades nog kunskap också.

    Vad jag kan se i det du skriver är en sorg och oro som jag delar. Kunskapen hos dem som har hand om våra barn är begränsad. Vi måste lära oss så mycket själva.
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig