• elegi

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Tråden för oss som har barn med bla. ADHD (11) Tråden för oss som har barn med bla. ADHD ADHD tråden...nr. 11 där vi fortsätter att stötta varandra i vardagen
    och fortsätta att skriva av oss, stötta och glädja varandra om våra underbara älsklingar.

Välkomna gamla som nya med eller utan diagnos

*ADHD trådens länk och tipstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425441.html
    *ADHD trådens presentationstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425251.html
    *Medicintråden ADHD*
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42076119.html
    *ADHD trådens favvorecept*
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42350938.html

På den här sidan kan man göra ett ADHD test för barn direkt på nätet, vet inte hur tillförlitligt det är men man får ju ett hum iaf.
    www.psykologitest.se/test/adhd.php

Barn med särskilda behov?
    - Jag kallas ett barn med särskilda behov.
    - Barn med särskilda behov blir så lätt
    barn med särskilda besvär.
    - Barn med särskilda besvär blir så lätt
    "särskilda"
    - Särskilda barn blir så lätt isär- skilda.
    - Isärskilda barn får så lätt
    särskilda behov.
    - Särskilda behov är inte särskilda -
    bara STÖRRE -
    STÖRRE BEHOV har väl även du
    ......ibland.

Av; Berit Schaub
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-25 20:17
    Nyaste tips och länktråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m48564328.html

Nyaste presentationstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47901659.html
  • Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig
  • pcalma

Ang vårdbidrag: Det spelar ingen som helst roll vad du tjänar. Det som spelar roll är hur mycket MERARBETE du har med ditt/dina barn. Merkostnder är något annat som du också kan ansöka om på samma blankett. Där skriver du ner alla kostander du har för ditt barn pga funktionshindret, tex extra slitage på kläder, extra slitage i hemmet, saker som glöms, extra tvätt, mediciner, resor till o från BUP, sjukhus mm o även till o från apotek, samt parkeringsavgifter vid dessa, medlemsavgifter i tex Attention FUB mm, litteratur om funktionshindret, matrial till ev schemabilder, färgpatroner osv..
    För att få minsta belopp av merkostnder så ska de godkända kostnderna uppgå till ca 7000 kr/år. Då får du 18% av prisbasbeloppet (42000 ca år 2009) det beloppet delas upp på 12 månader o är skattefritt. Detta läggs till på ditt VB o betalas ut samtidigt..

Själva vårdbidraget grundrar sig som sagt på merarbetet. Det är viktigt att du får med ALLT som ditt barn kräver, som inte andra barn i motsvarande ålder gör. Bra är att skriva dagbok o att ha ett block nära till hands o skriva ner saker/situationer som man kommer på efter hand. Man blir ju lätt hemmablind..
    Beskriv så detaljerat du kan om matsituationer, dusch, läxor, sociala situationer, planering i familjen, rutiner, schemaläggning, nattning, sömnen/nätterna, kompisrelationer (om barnet har några) konfliketer, påminnelser, tjat o gnat, påklädning o tvättning, jobb med blöjor fast större barn? medicinering? Hur funkar det? Allt som det är en kamp om.. Allt som behöver planeras o förberedas för att det ska fungera o hur ofta det inte fungerar trots detta o hur det blir då.. etc etc etc .. Skriv allt du kommer på. Kan barnet vara hemma ensamt fast det borde det i förhållande till sin ålder? Varför inte o hur löser du det då? Hur funkar hämtning/lämning?
    Lycka till!!

• haberg

pcalma: tusen tack för din fantastiskt utförliga hjälp, ovärdeligt!!!

nu förstår jag mer hur det ligger till, bara att sätta igång och skriva ner allt i vardagen då

godnatt o kram//H

• Karina09

Ett passivt tack från mig också. Försöker som bäst att tänka ut hur vi ska kunna "lyfta upp" vår familj. Har nu skickat läkarintyg till biståndshandläggaren, som dåkanske kan bedöma om det blir

• TwistedSister

Idag var vi och kollade på den nya skolan som ligger där som vi ska flytta till. Jag är inte speciellt imponerad. Första jag fick i handen var nåt papper om att på den här skolan tycker vi det är så himla viktigt med fri lek och det är genom fria leken som barnen lär sig bla bla låter så himla fint på papper. Ja så hade de då flera rum där man kunde göra flera aktiviteter och lekar och då skulle barnen välja vad de ville göra, så gjorde de nåt i tio minuter å sen bytte de å det blev ett himla spring och gap och till sist stod hälften av ungarna å hängde i korridoren mellan rummen och visste inte vart de skulle ta vägen. Det var kaos.
    Antydde att jag tyckte det var rörigt för läraren som sa att ja men nu har vi fri lek du har ju inte vart med när vi har lektion. Men ändå de har det här "fria lekpasset" på schemat ganska lång tid varje dag och ska man sen orka ha en lektion efter det??
    Så skulle hon berätta hur lektionerna gick till, och de har ingen matte eller svenska, de har "arbetspass" där barnen får välja själva vilket ämne de vill jobba med. Så sa jag det funkar inte speciellt bra med I, som det är nu har vi försökt jobba med att minimera valsituationer för honom i skolan. Jaha, sa hon, men då kan jag säga till honom att du ska göra det här, så får de andra välja.
    Men då kommer han ju bara känna sig utanför. Han är liksom 7 år han vet inte alltid vad som är bäst för honom själv han vill ju bara va som alla andra. Såklart. Detta kommer ju antagligen bara skapa dagliga konflikter, och det är inget kul att bråka med honom och det är verkligen inte bra för honom själv heller att bli provocerad in i onödiga utbrott.

Alltså fri lek är jättebra, hemma, med en eller två kompisar. Släpper man in 20 ungar i ett rum med leksaker och låter de ha fri lek så blir det lek&busland av det, stressande och antagligen inte speciellt utvecklande.
    Sen träffade jag en tjej som nyss också flyttat till samma område, hon valde bort skolan för hon tyckte det verkade så rörigt och ostrukturerat, och hennes dotter har ändå inga som helst koncentrationsproblem. Usch nu får jag börja kolla efter en annan skola känns det som. Kommer aldrig funka så som de lagt upp det även om han skulle få en resurs. Tråkigt detta

• Trollet Ludenben

Twistedsister: men vilken skola. Om det är något våra barn behöver så är det ju struktur. Frodo skulle bli helt ding om hans skola var så rörig. Finns det någon annan skola som inte ligger allt för långt bort som ni skulle kunna byta till?? Är det nån ny sorts grej som de har inför att barnen får välja själva vad de vill jobba med?? Så är det verkligen inte på sonens skola, varken i hans resursklass eller i den vanliga klassen han är med i.
    Frodos klass har med arbetspass, eller de använder det namnet istället för ordet lektion men de är bestämda ämnen som är förbestämt och upplagt av lärare. Här gäller fri lek på fritids och på raster.

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Trollet Ludenben

Den här morgonen är jobbigt han vaknade halv 5. Körde han tillbak i säng. Då kom han 5:10. La tillbaka han igen och då kom han 5:45 och då började Dora på nickelodeon så då satte han sig för att se det. Eller satte och satte, hoppade i soffan. Jag stängde av och han har bara farit runt här som en virvelvind hela morgonen. Gapat, viftat med armarna över allt, sprungit, inte lyssnat eller gjort som jag sagt. Ormen lyckades klart inte heller. Han har äta upp maten utan att söla. Eller rättare sagt ta maten på skeden/gaffeln och stoppa den i munnen och bädda sängen. Men sängen har han på kvällen för den bäddas till natten för att han river ut allt i den på dagen. Så inget klistermärke till denna måltiden. Vi får se hur det går i eftermiddag. I går var han på gott humör och ormen var världens roligaste, idag helt likgiltig.

Har era barn stort rörelsemönster? Frodo har enormt. särskilt gällande armar. Han viftar, slänger och har sig med dom utan att se att det är andra runt omkring. Det gör ju att han ofta välter ner eller ut saker som glas vid bordet och sånt.

• pcalma

Ludenben: Här är det oxå Dora på morgonen:)

Min Anton är väldigt yvig i rörelserna o otroligt klumpig!!

Jag vabbar med matilda idag. Hon ska till tandläkaren kl 09.10 o är såååå otålig nu för hon vill åka NU!! Håll tummarna är ni goa att det funkar bra där.. Brukar bli tokigt redan i väntrummet o där inne hos tandläkaren har det aldrig funkat. Har gått på sjukhustandvården innan, men nu vill de göra ett försök här, för det är ju dyrt med remisser in till sjukhustandvården.. hrmm.. Jag sa när jag ringde (förvarnade tandläkaren om hur matilda fungerar så att denne vet hur hon ska bemöta henne o vara beredd på att det inte är ett vanligt barn som kommer) att det aldrig gått att undersöka henne ens, inte ens räknat tänderna. Då säger denna att ja men det står här att hon undersöktes då (datum). Jag sa att : ja men då var hon ju sövd, och i det tillståndet lite mer sammanarbetsvillig;) Oj då, ja det ser jag här nu..
    Man undrar ju hur de tänker..
    Efter det ska vi iaf in till sjukhuset o ta blodprover för att kolla Valproathalten i blodet så att medicinen är på rätt dos. Sen ska vi om det funkar åka till min systers salong (frisör) o klippa matilda.
    Hoppas på en mysig dag på tu man hand med damen:)
    Önskar er alla andra oxå en bra dag!!

Ludenben: Försök att vila lite idag..

• Trollet Ludenben

pcalma: yviggheten i rörelsena måste ju komma från dignosen... Frodo är inte klumpig i benen längre, grovmotoriken har blivit bättre men i händerna är det fortfarande mycket.

Håller tummarna för att det ska gå bra hos tandläkaren och på sjukhuset med proverna

Här blir det ingen vila ska hälsa på pappa på sjukhuset. I helgen kommer svärpäronen. Funderar på om jag ska ta städningen idag eller imorgon. I morgon är bäst för dagen efter man städat ser det ändå ut som ett bombnedslag när Frodo dragit fram. man plockar och plockar och ändå ser det ut så här...

• ebelra

Elias hyperaktivitet har faktiskt lugnat ner sig sedan han började med conserta, men han är mera nu att han tuggar på sina fingrar, kläder och fipplar på allt så saker välter eller går sönder. fötterna är alltid i rörelse och drar ur kablar osv. men han hoppar inte i soffan eller snurrar runt runt hela tiden som förut.

• TwistedSister

I har bra koll på sin kropp och viftar inte omkull saker, bara om han springer runt och viftar med ett täcke eller så flyger blomkrukorna ner. Tycker han rör sig som andra barn, bara lite mer. Springer fram och tillbaka, hoppar i soffan står på huvet kryper omkring hela tiden men det behöver ju inte vara helt onormalt för en sjuåring.

Det finns två andra skolor som ligger relativt nära. Har nu fått tag på den ena och de har 30(!) elever i klassen och sa att de kanske eventuellt kan ha en plats... Men då ska de höra med skolan han går på nu och jag tror det handlar om att de har plats för ett lugnt barn som typ klarar sig självt så det kan jag ju lika gärna glömma. Orkade inte ens berätta om I, ingen idé att göra de avigt inställda på telefon. De bjöd in mig att komma och kolla på fredag när I är i skolan så kan ta det då. Försöker få tag på den andra skolan nu..

Nej alltså jag är förvånad över hur slapp den här skolan var som vi kollade på. Varför skapa ett arbetssätt i en kommunal skola som är så tydligt uteslutande för barn som har problem med koncentrationen och behöver lugn och struktur. Jag tänkte när vi gick dit att jag kommer säkert ha synpunkter på en eller två saker som kunde förbättras med tanke på I, men väl där kändes som vi stod så långt ifrån varandra som är överhuvudtaget möjligt på alla punkter som finns!

Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig