• haberg

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

hej! jag har presenterat mig i den andra tråden o nu tittar jag in o säger hej . Har varit inne lite i våras o hejjat o så, men nu känner jag att det är dax o va med på riktigt .

Har försökt att läsa lite då o då för att lära mig om er alla, men blandar lätt ihop så vi får ha lite tålamod. Vi har en rätt lugn förmiddag här så kan sitta liten stund vid datorn...

Om barnet får en diagnos, har man alltid rätt till vårdbidrag då?vem beslutar om det? bara nyfiken...

Är det någon som har erfarenhet av Nu-teamet på Huddinge Sjukhus?

Hoppas ni alla får en bra helg! hälsningar//Hanna

• haberg

hej igen allihop o tack för alla välkomnanden

jättebra med en länk o tipstråd, jag ska in o läsa såfort jag hinner!

hur fort kan man märka nåt om fiskoljan funkar?

om man inte gjort utredning än, men bup sagt att det är troligtvis adhd o ev nåt inom autism, kan man söka vb då? fast vi har inte träffat läkare...

må så gott! // Hanna

• haberg

hej igen allihop o tack för svar ang vb o läkarintyg. Jag har förstått det som att det är rätt klurigt att fylla i ansökan och att man ska skriva detaljerat om allt? nån som har nåt mer tips?

har det att göra med vad man tjänar idag alls?

vad jobbigt många av er har det vi har också haft en jobbig dag. De ringde från förskolan för att berätta om 2 stora bråk mellan S och två olika pedagoger och sen samm här hemma i badkaret. Han blev så arg o fick panik fast vi vet inte vad som hände, han började hoppa o skrika o ramlade 2 ggr tillslut fick vi bara slita upp han o linda in i handdukar o försöka lugna... bättre nu iaf. Fast nu vägrar han ta på sig blöjan och pyjamasen såklart. Vi får se hur d går. kram från mig! //H

• haberg

pcalma: tusen tack för din fantastiskt utförliga hjälp, ovärdeligt!!!

nu förstår jag mer hur det ligger till, bara att sätta igång och skriva ner allt i vardagen då

godnatt o kram//H

• haberg

hej allihop! det var länge sen jag skrev nåt, men jag har följt tråden noga

vill skicka kramar till alla som behöver det! mycket jobbigt som flera av er har gått och går igenom

Vi har en lite lugnare period med våran 3 åring som väntar på att få en stor utredning. Är det någon som fått vårdbidrag beviljat innan diagnos är klar? Har ett läkarutlåtande där det står att bup kommit fram till misstanke om svår adhd och autismspektrumstörning. Är det nån idé att söka tror ni? vi har inga merkostnader direkt men desto mer tid läggs ner...på allt. Känns som att det blir flera sidor långt om jag ska skriva ner allt!

Sen undrar jag ifall någon av er har fått något från era försäkringsbolag? såg att lillebrors(4mån gammal) försäkring ger ersättning med engångsbelopp och månadsersättning vid diagnos och beviljat vb från fk. Om nu han också skulle visa sig ha adhd... Det låter ju nämligen lite för bra för att vara sant.

Önskar alla en lugn dag!

• haberg

tack allihop för svar vilket superstöd ni är!!!

vi har båda försäkrade i trygghansa, till 3åringen har vi inte tillägget, men till bebisen så har vi det, känns lika bra med tanke på ärftligheten .

Ska sätta mig med ansökan till fk snart då, det låter som att det är värt att försöka iaf!

Hoppas ni alla får en lugn kväll! kram// Hanna

• haberg

TwistedSister: roligt att det gått så bra att flytta som ju är en stor omställning! Håller tummarna för att det ska bli jättebra i nya skolan också!

Ok, då är det inte bara på papperet som man kan få ut något på försäkrnigen då, det låter ju bra .

Hur var era barn som bebisar? var de annorlunda redan då? Silas var väldigt nöjd av sig om han fick vara i knät eller bli buren hela tiden. Han kunde roa sig själv för en sekund ( kan han fortfarande inte vid 3år...) och han satt/låg inte still alls, sparkade o viftade med armarna så att alla reagerade . Lillebror kan roa sig själv, men är nästan lika aktiv i sina rörelser. Undrar hur han kommer bli...

Hoppas ni alla får en bra dag! här är det minus 4 och sol, superfint ! fast silas hatar att få sol i ögonen...

• haberg

twistedsister: roligt att det gick så bra ändå i skolan hoppas det håller i sig!

Är det någon som vet hur det funkar när förskolan tycker att ens barn behöver en resurs? dom har antytt att de ofta får avsätta en pedagog till S... Han går inte på kommunal förskola utan på ett föräldrakooperativ om det har någon betydelse? men jag har fattat det som att det är kommunen som betalar för det.

Min bvc-sköterska berättade om ett barn m ADHD som fått kost utan socker och även ätit fiskoljan och att det funkde väldigt bra, någon som testat? måste man också utesluta frukt och honung el gäller det bara vitt socker?

Hoppas kvällen är lugn. Här somnade S tidigt efter att ha gråtit floder i duschen som han tycker gör så ont

Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig