• elegi

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Tråden för oss som har barn med bla. ADHD (11) Tråden för oss som har barn med bla. ADHD ADHD tråden...nr. 11 där vi fortsätter att stötta varandra i vardagen
    och fortsätta att skriva av oss, stötta och glädja varandra om våra underbara älsklingar.

Välkomna gamla som nya med eller utan diagnos

*ADHD trådens länk och tipstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425441.html
    *ADHD trådens presentationstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425251.html
    *Medicintråden ADHD*
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42076119.html
    *ADHD trådens favvorecept*
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42350938.html

På den här sidan kan man göra ett ADHD test för barn direkt på nätet, vet inte hur tillförlitligt det är men man får ju ett hum iaf.
    www.psykologitest.se/test/adhd.php

Barn med särskilda behov?
    - Jag kallas ett barn med särskilda behov.
    - Barn med särskilda behov blir så lätt
    barn med särskilda besvär.
    - Barn med särskilda besvär blir så lätt
    "särskilda"
    - Särskilda barn blir så lätt isär- skilda.
    - Isärskilda barn får så lätt
    särskilda behov.
    - Särskilda behov är inte särskilda -
    bara STÖRRE -
    STÖRRE BEHOV har väl även du
    ......ibland.

Av; Berit Schaub
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-25 20:17
    Nyaste tips och länktråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m48564328.html

Nyaste presentationstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47901659.html
  • Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig
  • carita1974
    elegi skrev 2009-11-11 19:55:31 följande:
    Fast vilken medicin som passar just ditt barn är nog bäst att fråga dom som skriver ut den Alla barn är olika, min dotter får Ritalin och har ADHD den funkar superbra på henne, jag vet att jag läst på fass om nån medicin där AS kunde bli mer framträdande men kommer inte ihåg vilken
    Hmm..ok..mycket intressant...det var det jag ville veta...då är det relevant att fortsätta undersöka ...Tack...Kram
  • Karina09

Här var det också en dålig morgon. Jag började jobba tidigt och maken var hemma med barnen. Sonen var ovanligt svårväckt och blev eter sista påminnelsen tvärilsk och exploderade i ett raserutbrott. Alla toalettsaker ut genom fönstret, omkullvälta möbler, papper och tidningar på golvet och min mobil, som jag glömt hemma, trasig. Suck! För en vecka sedan släpptes fina kristallvasen ner från fönstret i stenläggningen.

• TwistedSister

Trollet Ludenben skrev 2009-11-11 19:00:05 följande:

ja fy, en stökig och ostrukturerad klass skulle inte vara bra för din son tror inte jag. Ju mer struktur, desto bättre brukar de ju fungera.Om det inte går att lösa med annan skola, han får väl i alla fall resurs. Resursen kanske kan ta i väg honom till ett litet grupprum när det blir för jobbigt så han kan fokusera på skolarbetet??Hoppas detta löser sig i alla fall och ni får en bättre skola en denna. Skolan är ju så viktig för att barnen ska kunna fungera.
    Alltså jag har ingen aning OM han kommer få en resurs, bara att läraren lovat göra allt hon kan för att han ska få det. Men inte hon som bestämmer ju.
    Jag hade också svårt å få nåt gjort när jag var barn, satt bara å dagdrömde hela lågstadiet å det enda lärarn gjorde var att gå å vänta på att jag skulle "mogna". Sen när mellanstadiet kom med nya lärare och nya krav som jag inte hade nån chans att klara så börja jag bara skolka istället å vips hade jag gått nio år i grundskolan utan att ha gjort en enda uppgift trots skolplikt och allt. Jag fattar inte att ingen lärare tog tag i det och framförallt inte att mina föräldrar inte såg till att de tog tag i det. Jag skulle aldrig bara kunna skita i om inte skolan funkar för I. Det är tur jag lärde mig läsa å skriva själv när jag var 5 annars hade jag väl inte ens kunnat det idag. Men iaf därav är mitt förtroende för skolan ganska skadat och vilken skola I än börjar på så kommer jag va en skitjobbig mamma där som ska lägga sig i allt
  • elegi

Usch säger jag bara, mycket klarar jag och många fajter klarar jag men nu är faan måttet rågat...dessa jävla mornar driver mig till fullständigt vansinne.
    I morse åkte jag och jobbade 5:40, 6:50 satt jag på bussen på väg hem (städar och på tors är det bara en timme), Peter väckte Alexandra 6:30, jag pratade med henne i telefon 6:50 och sa att jag är hemma om 15 minuter då vill jag att du ska ha fått på dig kläder....ett par byxor hade hon åstadkommit...7:20 är hon efter mycket om och men klar med kläderna och sätter sig vid matbordet, ½ glas nyponsoppa ½ limpmacka tar 45 minuter och mycket tjat och mycket energi från min sida. 7:55 börjar hon klä på sig ytterkläderna, då är strumpan fel...hon börjar skolan 8:10 och det tar 10 minuter dit, fick ringa hennes pappa som fick åka från jobbet för att köra henne så att hon kom i tid till skolan...är så jävla arg och less på det här så jag vet inte vart jag ska ta vägen...helt allvarligt, hon är så förbannat nonchalant och dryg, skiter i allt man säger fram tills det liksom är på allvar, så när hon åkte hade hon förstått hur arg jag var och att hon själv kunde påverka att det blir så här varje morgon, så hon åkte iväg med tårarna i ögonen och jag sitter här och gråter.
    Schemat som hon tidigare följt till punkt och pricka skiter hon i..belöningssystem känns meningslöst att lägga ner pengar på då hon ändå skiter i allt vad belöningar heter ända fram tills det är försent då ångrar hon sig och förstår helt plötsligt varför jagb lir så arg och lovar bättring nästa dag, nästa dag är det ändå samma visa igen.

Detta problemet kommer när vi ändrar om klockan varje höst och försvinner när vi ändrar tillbaka på våren..kan nån förklara vad det har med klockan att göra??

• Trollet Ludenben

Elegi: kram till dig!! Min son är inte sån med klockan. Däremot är det jobbigt att han vaknar tidigare.

jag håller på och velar med det där vaccinet. Jag läste i en annan tråd att man inte fick ta det om man tar waran. Det gör inte jag längre så det tänker jag inte på. Men hur är det med concerta?? Ni som har barn som äter concerta, ingen som fått höra nåt om vaccin i samband med concertabehandling??
    Jag vill inte ta det där vaccinet men samtidigt, tänkte på Elias. Han är ju så liten och har så jobbigt med sina luftrör så kanske alla skulle ta för hans skull... velig är vad jag är!! Men så läste jag detta med waran och då slog det mig med concerta. Är det inget problem med detta så lutar det nog åt att Frodo ska ha. Gällande mig så får jag fundera vidare.

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • becca78
    carita1974 skrev 2009-11-11 18:55:15 följande:
    Finns det nått barn med adhd ? J får strattera och det har "tagit fram " hans AS drag mer..och fick nyligen veta att det kan medicinering göra..gör alla mediciner det?Borde jag byta till nått annat?? *förvirrad* Ingen som helst erfarenhet av AS och vet inte hur jag ska vara/göra med sonen längre...han är inte som "vanligt" liksom. Kram Carit
    hej carita. Jag har haft samma problem med min son, vi har testad olika mediciner och styrkor eftersom hans AS har kommit fram väldigt mycke och detta sa läkaren till mig med. Concertan funkade inte alls på han och Ritalinen funkade mot ADHD men plockade fram för mycke av AS men nu har vi ändrat dos och detta verkar funka bra. Prata med eran läkare så borde dom kunna ge er svar. Våran läkare säger att med ADHD AS så är det svårare att hitta medicin och att man kan få ändra mycke.

Nu ska ni får höra en annan sak som hänt mig, efter igår är det inget som förvånar mig mer.
    Igår ringde försäkringskassan till mig eftersom jag har 50% pension och detta skulle förnyas. Hon sa att jag antagligen kommer få avslag och anledningen var att jag har 2 barn med diagnos och om jag kan ta hand om dom så kan jag jobba. Jag försökte förklara att detta inte var något fysiskt tungt utan mest psykiskt men det spelade ingen roll för henne. Hon tyckte att dom 2 hade jätte stort vårdbehov, jag förklara igen att så var inte fallet och att jag bara fick igenom 25% vårdbidrag för att det inte fanns underlag för mera. Detta svara hon att det ligger hos en annan avdelning och efter att läst mina brev till vårdbidraget så ansåg hon som hon gjorde.
    Hon sa rent ut till mig att ett alternativ var att lämna ifrån mig mina barn och att jag då kunde få 50 % pension om jag behövde eller ta den energin jag lägger på dom till att lägga på att jobba.
    Hallo hur jävla friska är handläggarna där inne???
    Hela samtalet gick ut på att hade jag inte haft jobbiga barn så kunde jag jobba och detta skulle jag tänkt på innan jag skaffade barn tyckte hon.
    Ursäkta mig att jag inte tänkte för 14 år sen att det är bäst jag inte skaffar barn för jag kanske är med om en trafikolycka längre fram och mina barn kanske blir jobbiga.
    Jag har en fysisk skada på min rygg,axel som jag inte hade kunnat jobba 100% på även utan barn.
    Jag blev mest chockad av hela samtalet och försökte avbryta det så fort som möjligt innan jag bröt ihop, nu har jag samlat mig lite och ska ta tag i detta för så här kan man ju för fan inte få göra.
    KRAM
  • elegi
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-12 10:16:30 följande:
    Elegi: kram till dig!! Min son är inte sån med klockan. Däremot är det jobbigt att han vaknar tidigare. jag håller på och velar med det där vaccinet. Jag läste i en annan tråd att man inte fick ta det om man tar waran. Det gör inte jag längre så det tänker jag inte på. Men hur är det med concerta?? Ni som har barn som äter concerta, ingen som fått höra nåt om vaccin i samband med concertabehandling?? Jag vill inte ta det där vaccinet men samtidigt, tänkte på Elias. Han är ju så liten och har så jobbigt med sina luftrör så kanske alla skulle ta för hans skull... velig är vad jag är!! Men så läste jag detta med waran och då slog det mig med concerta. Är det inget problem med detta så lutar det nog åt att Frodo ska ha. Gällande mig så får jag fundera vidare.
    Tack vännen

När man läser bipacksedeln om vaccinet så står där inget om sån medicin, om du kollar min blogg så finns ett inlägg ganks nyligen om just sivininfluensan och hur jag tänker. Läste även i lokala tidningen nu att dom skulle rekommendera barn från 6 månader att ta vaccinet också, tidigare har det ju varit från 3 år, fast barn ur riskgrupp har fått även fast de är under 3 år.
    Jag har tagit vaccinet och båda barnen har tagit just pga att vi har astma alla tre. Peter kommer också ta men han är inte prioriterad så han får vänta ytterligare en eller två veckor
  • elegi

Pratade fö med läkaren på BUP idag, var ju lite lägligt med tanke på morgonens övningar eller kanske skulle skriva prövningar...
    Iaf så skulle hon skriva remiss till HAB för att vi ska få komma och titta på hjälpmedel som kan vara aktuella, just i min första tanke är timstock..kanske den kan hjälpa henne (läs mig) för att få ordning på morgonen..men svårt att veta vad man kan behöva när man inte vet vad som finns, hoppas vi kan få bra hjälp...

• Karina09

Till BUP idag för återgivning efter specialpedagogisk utredning. Mycket intressant. Nu förstår jag att min undran runt detta med val av skola inför åk 7 och att det inte är självklart att han ska klara det, inte bara är pessimism utan att han verkligen har behov av mycket mer gjälp än han får idag. På måndag ytterligare en sittning och då ska fem personer vara med från skolan och tre från BUP. Håller tummarna för att rektorn ska orka trycka på om mer pengar för detta stöd till sonen. Lite på sidan av kom vi också att prata om hans utbrott hemma och att en sensomotorisk utredning kanske vore något. Han är mycket känslig för beröring, bekväma kläder osv. Någon som har erfarenhet av sensomotorisk utredning?

• Trollet Ludenben
    TwistedSister skrev 2009-11-12 00:11:04 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-11 19:00:05 följande: Alltså jag har ingen aning OM han kommer få en resurs, bara att läraren lovat göra allt hon kan för att han ska få det. Men inte hon som bestämmer ju. Jag hade också svårt å få nåt gjort när jag var barn, satt bara å dagdrömde hela lågstadiet å det enda lärarn gjorde var att gå å vänta på att jag skulle "mogna". Sen när mellanstadiet kom med nya lärare och nya krav som jag inte hade nån chans att klara så börja jag bara skolka istället å vips hade jag gått nio år i grundskolan utan att ha gjort en enda uppgift trots skolplikt och allt. Jag fattar inte att ingen lärare tog tag i det och framförallt inte att mina föräldrar inte såg till att de tog tag i det. Jag skulle aldrig bara kunna skita i om inte skolan funkar för I. Det är tur jag lärde mig läsa å skriva själv när jag var 5 annars hade jag väl inte ens kunnat det idag. Men iaf därav är mitt förtroende för skolan ganska skadat och vilken skola I än börjar på så kommer jag va en skitjobbig mamma där som ska lägga sig i allt
    Jag hade inte heller lärare som tog tag i mig. Eller på mellanstadiet hade jag det och min mamma ställde upp mycket. Men på högstadiet var allt katastrof. Jag gled genom hela högstadiet med skolk och inga gjorda arbeten. Lärarna ringde sällan hem så det var ingen av mina föräldrar som visste vad som pågick i skolan. Allt var en enda oreda. Det var först när jag började bli vuxen, gick gymnastiet som jag fattade att skolan var dörren till framtiden. Jag hade dessutom hoppat av gymnasiet och började om med de som var 3 år yngre och då fattade jag vitsen med skolan. Så vill jag inte att mina barn ska ha det så jag kommer med att lägga mig i saker som har med skolan att göra. Särskilt för Frodo som har särskilda behov är det viktigt att se till att allt fungerar. Skolan och utbildning är bland det viktigaste i hela uppväxen för att man ska få ett bra vuxenliv.
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig