Inlägg från: Trollet Ludenben |Visa alla inlägg
  • Trollet Ludenben

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

carita1974 skrev 2009-11-05 18:23:08 följande:
    *Suck* Nu trasslar det sig ...igen...J går på en skola en bit bort..man måste åka buss 5-6 hållplatser för att komma till hans skola..och det finns en instans som heter elevstödet..där får man hjälp med barnen i skol åldern..och dom har skrivit ett intyg på skolskjuts åt oss...för det är jätte jobbigt att dra med sig alla 3 barnen till J´s kola varje morgon kl 7.20.Sen åka hem.Hinna vara hemma ca 30 min innan man ska lämna dom små på dagis...på efter middgen måste jag åka först till sonen och hämta han..sen till dagis och sen hem...och med 2 barn med handikapp som adhd och as...aaa..det kostar på,,,känner mej så sönderstressad på mornarna och efter middagarna..... nu till problemet...han kommer ev inte få skolskjuts..för det finns en skola nära oss..en "vanlig"...men vi valde Montessori skolan åt J då vi trodde den skulle vara bättre för han och hans svårigheter...vi tänkte ju inte på det här med hämtning och lämning..kommer inte kunna ha ett jobb så länge jag måste lämna han på skolan och så...det tar nästan 1 timma allt...så 2 timmar dagligen går det åt att hämta/lämna.Känns så depremerande just nu så jag vet inte vad....undrar bara hur länge jag orkar...för jag har ju inget körkort och maken börjar jobba kl 6.30...fritids är inte ens öppet då....och han slutar kl 16...så det är mer logiskt att hämtar dom...
    usch, vad dumt det där med skolskjutsen. Vi valde med en skola längre bort och vi fick skjuts. Den skolan vi tillhör bor vi granne med. Men det är ju för vi valt specialklass för barn med NPF.
    Det finns inget dagis i närheten av sonens skola ni kan välja istället?? Då kan du lämna dom där i samma veva liksom. Kanske få dispens med tider så de kan gå samma tider som din son så alla hämtas och lämnas på en och samma gång??
    Kram på dig!!
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Trollet Ludenben
    Kims mamma skrev 2009-11-05 18:56:18 följande:
    Visst är de... Kim är han som har glasögon... mammas stora Kille,
    Var det han en av de som fick prata??
  • Trollet Ludenben
    Kims mamma skrev 2009-11-05 19:09:05 följande:
    Ja, på slutet... han som sa att de skulle duscha och sedan åka hem. Kim ringde nu från sin pappa och sa att fröken hade köpt tårta som de fick äta idag. För att de hade kämpat så bra tillsammans och vann..
    Roligt att få vara med på sånt... det var ju en riktig höjdpunkt när man var liten att va med på tv. Han måste ju vart stolt över detta
  • Trollet Ludenben
    Kims mamma skrev 2009-11-05 19:21:18 följande:
    Kim har varit med förr... då han och några andra från särskolan har sjungit i TV i Eftersnack... hittar inte länken nu.
  • Trollet Ludenben

haha Frodo gillar inte jeans, han vill bara gå i mjukisar för jeans är hårda och obekväma. Men nu har jag fått honom att acceptera jeans. Jag har köpt skärp med starwars och spiderman plus märken man styker fast.. Nu är det helt plötsligt roligt att ha jeans när de är spidermanbyxor Men de får inte vara tajta, då gillar han de inte utan lite större, vidare går bra... skönt. Mjukisar är ju bekvämast men jeans är mer praktiskt på hösten och våren när de inte har termosar.

• Trollet Ludenben
    elegi skrev 2009-11-06 12:04:47 följande:
    Ett tips är dessa modeller från Ellos och H&M www.ellos.se/DetailPages/DetailPage.aspx?cate...= shop.hm.com/media/products/755/DXL755_68755_7... HM´s är lite bättre för de har förstärkningar på knäna men båda är supermjuka och med mysbrallalinning och lite resår nertill
    men jösses, de hade jag helt missat. Nästa gång jag köper byxor till Frodo blir det sånna. Tack för länkarna Vi behöver inte särskilt ofta köpa byxor till Frodo. Han är så liten i kroppen så han har fått mycket från mina kompisar som har jämnåriga barn eller barn som är ett eller två år äldre och just jeansen har bara vart traditionella. Nu vill han ju ha dom eftersom det är "spiderman" men när jag köper själv nästa gång så blir det sånna här
    Han är så liten till kroppen 122-128 har han i storlek. De kläder han fått senaste från kompisens unge är 134-140 och de hade det barnet växt ur och bägge ungarna är 7 år...
  • Trollet Ludenben
    carita1974 skrev 2009-11-06 12:16:50 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-05 18:55:53 följande: Hej!Nej det gör det inte (dagis nära skolan)och då jag är hemma fru så får jag heller inte lämna dom små först.Vilket skulle underlätta enormt.Vi bor också granne med en skola men anser inte att det är en bra skola för J med hans problematik.Montessori fungerar bättre för honom.*suck* Vilket krångel det ska behöva vara.Tack för ditt svar!Kram Carita
    men går det inte att få ändrade tider om det finns särskilda behov? Det har vi fått. Jag vände mig till socialtjänsten och fick ett intyg som jag lämnade till förskolechefen. Jobbigt ni vekar ha det... sånt stress det måste blir för er på morgonen kram
  • Trollet Ludenben
    carita1974 skrev 2009-11-06 12:30:27 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-06 12:24:55 följande: Jo jag vet... Väntar nu på att Elevstödet ska ringa...dom har lovat att puscha på detta så vi får skol skjuts..dom har ju en del makt..kanske inte mycket men lite iaf... Nej..detta dagis är krångt..vi har dustat förr...och det är omöjligt att rubba denna chef..*suck* Hoppas telefonen ringer snart med glada nyheter...Kram
    Hoppas att elevstödet lyckas... jobbigt med dagis som ska krångla. Här har de vart tillmötesgående som tur är.
    Håller tummarna för att din telefon ska ringa med glada nyheter...
  • Trollet Ludenben
    ebelra skrev 2009-11-06 13:08:41 följande:
    Ni som har barn med adhd hur fungerar det för er med närstående? är de förstående?? jag har haft en dust med svärmor här idag,,hon tycker att alla överdriver så mycket och att det inte är några problem med elias alls,,,adhd diagnos får alla barn som de inte vet hur de ska göra med, den diagnosen får barn hur lätt som helst sa hon. och att elias äter concerta va bara för att han har syskon, hade han varit ensambarn så hade det aldrig behövts... blir så arg på henne varför kan hon inte lyssna på oss. hon träffar inte våra barn så mycket fast vi bor i samma by men vi har ju berättat hur han är i sååå många år och nu är det helt kaos i skolan, han är bara ledsen och irreterad och vill bara sitta själv i ett eget rum. jag önskar att farmor och farfar kunde vara mera förstående så vi kanske kunde få lite hjälp och stöd därifrån eftersom de bor här i samma by. mina föräldrar är helt förstående och har sett hur elias alltid har varit och tycker att det är jättebra att han har fått en diagnos och hjälp men de bor en bit härifrån och kan inte hjälpa till så mycket. När Elias fick sin diagnos så sa dom att han hade kraftig adhd och det såg dom direkt, men utredningen tog ca 1 år iallafall pga. att han har gått under en utredning med magen samtidigt med men de sa att det finns inte ens en tvekan... Sååå är bara så arg.... måsta skriva av mig lite bara.....
    men ååååh, blir irriterad bara jag läser om det. Vi hade det lite så i början när han fick sin daignos. Nu är det bättre. De problemen vi har nu är inte att folk inte fattar att han har diagnos utan nu är det snarare att de inte fattar vad diagnosen innebär. Svärmor har lite svårt att förstå när vi säger att vi inte kommer upp, till jul är diskussionen nu. Sambons syster kommer att vara där och det blir ju ganska mycket julfirande. Sist vi firande jul där var 2007 och då var det med rätt mycket. Varken jag eller sambon kände nån julglädje. Frodo mådde piss och var sååå jobbig. Vi var sönderstressade och slutkörda. Frodo vaknar tidigt och vi var helt slut efter att ha hyschat på honom i flera timmar och gjort vårt bästa för att han inte skulle väcka nån annan. Hennes kommentar va: ja men han störde ju ingen annan, att det blev jobbigt för er, det kan ni ju stå ut men men huvudsaken var att han inte väckte någon annan. Det kändes ganska surt. Nu har vi sagt att vi ska vara hemma i år för det blir lugnast så. Vi vill med kunna njuta av julen, inte vara till lags för alla andra och det har hon lite svårt att förstå. Så när när folk fattat att han har diagnos på riktigt, då kommer problemen att försöka få dem att förstå vad det innebär. Min pappa var med sån men han har gett upp nu verkar det som. Vet inte om han förstår men han har gett upp tjatandet för han vet att det är ingen idé.

Så förstår hur du känner det. Så jäkla irriterande med alla förståsigpåare. Det bästa är att ignorera dom och köra ert race som det funkar för er. Man kan inte ändra på andra men för sin egen skull får man så gott man kan försöka strunta i det. Sen är det verligen inte så lätt för föräldrar/svärföräldrar står ju ofta väldigt nära. Hoppas att hon nån gång börjar förstå er.
  • Trollet Ludenben
    leeena skrev 2009-11-06 16:24:39 följande:
    HJÄLP MIG!!! Idag kom W hem från skolan och säger att han ska ALDRIG tillbaks dit igen....!!! Tydligen hade en i klassen tagit stryptag på honom så att han inte fick någon luft. Enligt W så försökte S "döda honom" ! Lärarna var inte där,de hade gått ut ur klassrummet och det var alltså ingen vuxen där. W sa att S släppte taget först när en annan ur klassen kom dit och började slå på S. Enligt W så var det enda lärarna sa att " vi ska prata med honom (S ) " Men de måste ju GÖRA något ? Eller ? Nu säger W att han inte tänker gå tillbaks dit,och jag förstår honom,JAg kan u inte tvinga honom till en skola där han upplever att de andra eleverna försöker döda honom,det måste ju vara säkert även för W att gå till skolan!!! Så vad gör jag ? Vart börjar man ? Jag ska självklart prata med skolan,frågan är om man vänder sig till lärarna eller direkt till rektorn? Jag vill inte ringa just nu då jag är alldeles för upprörd ,känns som att jag kommer att säga något väldigt dumt om jag ringer nu.... SNÄLLA ge mig råd !!!
    en god ide är ju att lugna ner sig innan man ringer så man inte säger nåt dumt (precis som du tänkt dig).
    Jag hade ringt rektorn och krävt ett möte mellan pojkens föräldrar, er, ansvarig lärare och rektorn för att reda ut detta för alla ska kunna känna trygghet i skolan. Sen är det ju ingen lösning att hålla sitt barn hemma från skolan men att det reds upp först är viktigt. Nu är det helg och svårt att få tag på skolpersonal. Du känner inte denna pojkens föräldrar eller har numret så du kan ringa dit själv och prata? När min son hamnar i sådana situationer blir jag med jätteupprörd, det är klart men jag vill alltid höra händelsen från båda håll. Vad var upphovet till denna situation??
    Det är ju viktigt att lösa detta så din pojk kan känna sig trygg igen. Kram!!
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig