-
ok, vår hade ordinerat högsta dosen ett halvår och sen den mindre. Tillsammans med concerta var han mindre agressiv men inte mer enbart eye-q. Han sa att den nyaste forskningen hade bevisat att det var epa och inte så mycket dha som var betydelsefull för adhd, därför fick vi denna för att den intehåller extra mycket epa och mindre dha... på så sätt är den skarpare...krångligt med alla förkortningar.elegi skrev 2009-10-27 13:41:33 följande:Enligt BUP läkaren här så "ska" man ligga på höga dosen jämnt på eyeQ om man har ADHD detta för att få bästa effekten. hoppas att den nya funkar
-
madebyinferno: omega3 är ett kosttillskott som kommer från feta fiskar tex lax, makrill, sill mm. Det finns att köpa, olika fabrikat och märken i hälsokostebutiker, på apotek eller på internet. Beroende på vilket syfte du ger omega 3 är det olika märken och inköpsställen. Främst är det eye-q och morepa som är för att behandla adhd, vi har fått e-epa som då är starkare. Eye-q och morepa säljs på hälsokost och internet, eye-q nu även på apotek såg jag sist. Det säljs i olika former, flytande, tuggbara kapslar och sväljbara kapslar. Den vi har endast i sväljbara kapslar.
Du kan ge det till alla barn bara för att det är nyttigt och att det främjar hjärnans utveckling. Är det inte ADHD/ADD du är ute efter att behandla, utan tex ge andra barn i samma familj så går det bra med andra märken tex eskimå kids.
-
välkommen hit det är göteborg i ett nötskal. Alla säger att det är jobbigt att köra här om man kommer utifrån...sol1 skrev 2009-10-28 13:19:28 följande:jaha då var man i gbg på besök då lite svårt att sysselsätta barnen bara så det blir ju mycket data för sonen så man inte blir aldeles galen på honom. lånade mammas bil i dag och gav mig ut i gbg trafiken å det var en upplevelse man inte vill göra om sonen satt i baksätet och höll på att skratta ihjäl sig när jag körde fel så en väg som skulle ta ca 10 hem till där mamma bor tog bortåt 40 min innan vi var framme. men det var ju roligt att han fick skratta lite åt att jag har noll lokalsinne och kör fel.
-
Här är riktig skitdag Frodo är uppstissad till max. Nu ska han gå ut med sambon. Han var vaken länge i natt. Elias är till på köpet förkyld och hostig. Han äter bricanyl och får svårt att sova av den så han var vaken större delen av natten. Så jobbigt med sånna dagar när man bara längtar till kvällen =( idag är det torsdag sen är det bara fredag och helgen kvar så börjar skolan och fritids. Frodo behöver det och vi behöver det *suck*
-
tack jo, det får jag egentligen. Men de har separat fritids i den klassen och det är bara 4 elever. De andra skulle va lediga så Frodo skulle va ensam där. Han skulle inte ha roligt utan någon att leka med. Och sen var väl inte personalen så glada över att jag först tänkt ha honom där när jag är föräldraledig och de andra barnen är hemma. Så det blev att han var hemma. Skulle det krisa totalt att jag känner att jag inte kan hantera situationen så är det ju klart han får komma men då får det vara riktigt nöd för att det ska vara värt att stå ut med surande personalpcalma skrev 2009-10-29 13:42:23 följande:Ludenben: Kramar till dig!! Får du inte ha frodo på fritids när det är lov??
-
det är jätteviktigt att om man äter omgea 3 att man tar dem varje dag, så hon mamman måste det med ätas om det ska vara till nån nytta.ewis1 skrev 2009-10-29 15:54:52 följande:Hej! Min bonusdotter håller på att utredas för ADHD. Vi tänkte börja med EyeQ-kapslar, hon bor varannan vecka hos oss. Hur viktigt är det att hon äter det hos sin mamma också? Hon svär och skriker, kallar mig för kärringjävel, håll käften, du är dum i huvudet, du fattar nada osv. Hon är sju år. Hon säger sådant även till sin pappa. Hon blir ofta osams med kompisar men jag har tyvärr inte hört hennes språk då. Hur gör ni? Accepterar ni sådana ord?
Vad det gäller svordommar så är det ju lite det med att välja strider. Vi accepterar inte våldsliga handlingar och om han kallar mig fula saker så igonorerar jag honom. Säger att : när du säger så blir jag ledsen och då vill jag inte prata med dig just nu. Och sen håller jag det och pratar inte med honom. Är det mildare låtsas jag som jag inte hört. Vi tar hellre striderna när han slåss. Att säga till honom om svordommar mer än det vi gör triggar honom bara att fortsätta så det får motsatt effekt. -
va fin =)pcalma skrev 2009-10-29 19:57:54 följande:EN ALLDELES VANLIG POJKE (ADHD,Tourette(tics)) Hjälp mig, mamma! Dig kan jag be det finns nåt inne i mig som ingen kan se De skyller på dig när jag är stygg Och tror jag blir snäll bara du är sträng Vad vet de om allt ditt slit och all vår sorg Om våra böner till Gud: vad för fel har vi gjort? Jag sparkar och slår, mamma, när jag är arg Så ångrar jag mig mamma, rädd och förkrossad Jag vill inte slå, jag vill vara trevlig Ha tålamod, mamma, du får hjälpa mig De andra tror att jag kan om de vill De förstår inte att det ändå blir fel Allt hade varit så lätt om jag inte hade haft Tourette Jag drar i mitt hår och tuggar på skjortan Jag sparkar och slår och jag räknar till fjorton Jag skäller och skriker och är ganska hemsk Och kan inte sluta förrn jag fått medicinen Sen kysser jag dig på näsan, och sen en gång till För allt måste ske vid rätt tid, och när Touretten vill Men imorgon ska jag försöka, då ska jag vara snäll!! Bädda min säng? Borsta tänderna? Klart jag vill. Jag ska bli så duktig, bara vänta och se! Jag ska se till att får vara i fred. Inte reta brorsan, utan leka fint och stillsamt. Sitta fint i bänken ända tills skolklockan ringer Inte bråka, inte sparka, inte slå och inte knuffa Inga fler busfasoner Nej, jag lovar dig att bli en alldeles vanlig pojke Hjälp mig mamma, dig kan jag be! Den vanliga pojken kan väl du se? Hjälp mig att visa upp honom för alla andra Hjälp mig att visa att under Tourette Finns en bra pojke som ej har det lätt! Av Ryan Hughes Tolkad av Alvhild Björnestad
-
Vi kommer att tacka nej. Fick pekpinne av bvc sist jag var där med lilleman. Men jag går efter min känsla och vi tillhör ingen riskgrupp så vi avstår.ak74 skrev 2009-10-30 17:03:56 följande:Ang svininfluensan... Sitter här med ett erbjudande om vaccination för dottern i skolan och vet inte om jag ska tacka ja eller nej... Eftersom ingen i min närhet har drabbats än så har jag inte sett hur farlig den är. Själv har jag inte haft någon influensa överhuvud taget de senaste 20 åren vad jag vet... Barnen har heller aldrig haft någon influensa. Som ni märker är jag inte särskilt rädd för "svinis". Jag tycker medierna blåser en hysteri till enorma proportioner. Ena dagen läser man att influensan inte klarar sig utanför krpooen någon längre stund och att det räcker att tvätta sig med tvål och vatten och hosta i armvecket. Nästa dag uppmanas man att vaccinera sig för att skydda andra. Hur länge är man immun mot denna typ av influensa om manvaccinerar sig? 1 år eller resten av livet? (har hört båda) Vad händer nästa gång denna influensatypen drabbar oss om alla har vaccinerat sig och ingen är immun? Är Sverige mer hysterisk över influensan än andra länder? Jag har också hört att färre dör i svininfluensa än i annan influensa... Hur resonerar ni andra?
Tror med på medias roll i detta, de blåser upp allt till absurda proportioner. Så Frodo ska heller inte få någon. Vaccinet kommer att komma nu snart till skolan och det kommer att skickas hem papper man ska godkänna.
Jag är vanligtvis för vaccinationer gällande barnsjuksommar. Mina barn är självklart vaccinerade mot allt som ingår i standardprogrammet och lilleman har även fått prevenar. Men detta verkar lite löjligt tycker jag. Vi tar inte vaccin mot den vanliga säsongsinfluensan heller.
Men de som känner att de vill/måste vaccinera sig ska självklart göra det tycker jag. Man får nog gå efter sin egen känsla. -
bra att ni tänker på att fara hem idag. I morgon är det IFK-AIK. Sista matchen i allsvenskan för säsongen och det är kommer att bli massa folk, bråk och stök på stan. Håller mig därifrån imorgon i alla fall Hoppas ni hittar ut haha...sol1 skrev 2009-10-31 08:11:07 följande:ja då var det snart slut på denna vecka då. den har varit lugn och skön mindre konflikter med sonen än vad jag räknat med. han har varit helgod hela veckan bara varit nåt litet tjafs men det är det ju med barn utan adhd också. ska idag åka å hälsa på min kusin mitt inne i gbg men sambon får köra så man kommer fram. sen i sen eftermiddag ska vi börja resan hemmåt om man hittar ut från gbg förstås ;) kommer dock mellan landa hos en kompis oc h sova där en natt lite jobbigt för barnen att åka alla 50 milen hem på samma dag, vi åker ju en fruktansvärt liten bil så jag tror det blir bäst att inte åka alla milen samtidigt.
-
Kramar till dig med =)Unicorn73 skrev 2009-10-31 00:04:04 följande:Hej i tråden! Har inte glömt er!! Läser ofta men dålig på att kommentera . får försöka bli bättre på det. Välkomna ni nya oxå förresten!!! Massa kramar till er alla!!! Här är hyfsat lugnt i allafall. Varit ett bra höstlov utan allt för mycket strul . Fast sonen & jag har tagit det ganska lugnt....dottern har varit på konfaläger tisd-fred. Så jag tor vi alla har haft det skönt på varsitt håll. Saknat dottern när hon varit borta men hon har verkligen behövt lite fri tid från oss andra....så hon kunde få laddat sina batterier precis som vi vuxna ibland behöver när det finns barn med NPF i familjen.
Gott att ni har det lugnt. Igår var en jobbig dag här med men denna morgonen verkar lugn. Vi ska till maxi och handla men tänkte kolla om Frodo kan vara hos mamma. Vill handla ifred så tjatigt med "är viiii inte fääääärdiga snaaaaaart" det upprepar han som ett mantra och när jag säger att vi har lite kvar bler han skogstokig och slänger sig på golvet. Så bäst är om han inte följer med.