• Koocachoo

Prematurkläder

Är utbildad sömmerska fast syr bara på fritiden (just nu i alla fall). Älskar att sy barnkläder (syr och säljer en del i några affärer på nätet). Men det som jag skulle vilja börja sy är prematurkläder. Vad jag nu undrar är om det finns någon marknad för det? Vet inte hur brett eller hur lätt/svårt det är att få tag i kläder till dom små.....är det storlek 38 och 44 som gäller? Är det något som man bör tänka på i klädvägen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-07 07:29
    Lista på vad att tänka på:
    * Utan fötter, eller så man kan lossa på 'fötterna'
    * Supermjuka sömmar....inga sömmar som skaver innuti
    *

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-07 11:31
    * Inget att trä över huvudet

• Svar på tråden Prematurkläder
  • Erkens mamma

Det är inte så lätt att få tag i kläder som verkligen är så små som storlekarna ska vara. Jag har tex fått pop kläder i storlek 40 som han inte växte i förrän han hade 50 på andra kläder.
    Sedan är det väldigt mycket som har fötter på och det funkade inte alls för oss då Elias hade saturationsmätaren (mäter syre-nivån i blodet...) där.
    Det märket som jag har tyckt haft mest storleksriktiga kläder har varit "little bee". På bredden måste ju plaggen också vara betydligt mindre. Vissa märken kortar bara ner benen.
    Sedan är det viktigt att alla sömmar är supermjuka -helst sådana som inte har sömsmån utan man har lagt det ena tyget över det andra och sytt så man slipper viket på insidan om du förstår vad jag menar...

• KatjaKaj

Jag hade jätte svårt att hitta fina prematur kläder. Och jag vet att det var många mammor på vårt sjukhus som kände samma. En sak att tanka på är att gärna sy ett lite "hål" eller någon form av lucka för tillexempel hjärtelektroderna.

Lycka till.

• Koocachoo

Å....får mig att vilja börja sy dom ännu mera!! Har i tanken ideér....ska bara börja göra mönster oxå!! Så det är jättebra att ni talar om för mig saker o ting!! Jag har ingen erfarenhet själv av så små barn....uppdaterar min första inlägg med det som jag ska tänka på! Fyll gärna på om det är något som ni kommer på!!

• Koocachoo

Glömde fråga....hjärtelektroderna....är det mer än 1? Får nog fråga min mamma lite oxå för hon jobbar på sjukhuset o vet litegranna om det oxå.

• Maria K

Min dotter som nu är 9veckor har storlek 32 på passande kläder. HAr sett på lite äldre barn (större) att ofta kan vanliga stl 40 vara bra på längden men förstora på bredden och med för långa armar.

Elektroderna behöver ca 1cm utrymme i sömmen för att komma ut, utan fötter är bäst då saturationsmätaren är lättast att ha på fötterna.

• Koocachoo

Glömde fråga vad för sorts kläder som fungerar bäst.....håller just på o gör en sovpåse....fungerar det med knäppning framtill? Har i tanken att göra även body, byxor, mössa, bodysuit ev sparkbyxa, allt i mjuk trikå. Några andra saker oxå

• Koocachoo

Oj....så litet som 32....vilket litet gryn du har!! Tänker på min tös som snart har storlek 80! Alltså ska jag göra 32, 38, 44....50? Behövs 50 eller finns det tillräckligt ute i handeln?

Om jag har knäppning framtill (typ som på omlottbody) behövs det då extra hål för elektroderna ska komma ut?

Ursäkta massor av frågor men ingen ide att börja sy kläder som sedan inte fungerar i praktiken!

• Lilla Ls mamma

Omlottbodisar är det vi använde till vår bebis under neonataltiden efter att L slapp kuvösen. Eftersom många har cpap eller syrgasgrimma så vill man ju helst slippa trä något över huvudet. Även små mjuka mössor utan knytning kom till användning när L fick börja med syrgasgrimma. Hemma hade vi även små strumpor på men vi fick klippa hål i den ena av paret på grund av saturationsmätaren. L hade syrgas under några veckor efter hemkomst. Vi fick en hel del prematurkläder men fick tyvärr knappt användning för byxor och sparkdräkter.

• Erkens mamma
    Koocachoo skrev 2009-10-07 08:00:18 följande:
    Glömde fråga vad för sorts kläder som fungerar bäst.....håller just på o gör en sovpåse....fungerar det med knäppning framtill? Har i tanken att göra även body, byxor, mössa, bodysuit ev sparkbyxa, allt i mjuk trikå. Några andra saker oxå
    På Elias funkade inget som man var tvungen att dra över huvudet för många slangar osv ivägen. Speciellt när han hade cpapen...
    Men visst funkar det med knäppning fram. Gärna så att man kan öppna hela plagget -lyfta upp bebis -lägga plagget under och lägga bebisen tillbaka på och stoppa i armar och ben. Då är det lätt att hålla ordning på alla slangar och elektroder.
  • Koocachoo

Tack för hjälpen!! Jag börjar bli lite klokare!! Jag har tänkt att sy med knäppning fram (vill inte göra något som man drar över huvudet....ville jag inte ens ha på mina egna när dom var jättesmå). Ska försöka hinna göra en idag.....håller på med ett mönster (sovpåsen)....ska göra färdigt graderingen (dom olika storlekarna) innan jag syr upp en....känns riktigt kul detta!! Speciellt när man får så bra hjälp utav Er som är insatta i det hela!!

Svar på tråden Prematurkläder