• Koocachoo

Prematurkläder

Är utbildad sömmerska fast syr bara på fritiden (just nu i alla fall). Älskar att sy barnkläder (syr och säljer en del i några affärer på nätet). Men det som jag skulle vilja börja sy är prematurkläder. Vad jag nu undrar är om det finns någon marknad för det? Vet inte hur brett eller hur lätt/svårt det är att få tag i kläder till dom små.....är det storlek 38 och 44 som gäller? Är det något som man bör tänka på i klädvägen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-07 07:29
    Lista på vad att tänka på:
    * Utan fötter, eller så man kan lossa på 'fötterna'
    * Supermjuka sömmar....inga sömmar som skaver innuti
    *

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-07 11:31
    * Inget att trä över huvudet

• Svar på tråden Prematurkläder
  • Lilla Ls mamma

Utan knyt, det ska vara lätt att ta av och på, barnen har nog med sladdar och slangar ändå. De varianter vi hade var av enkel strutmodell med en liten knut på toppen. Fast i och för sig kanske man skulle ha något slags fäste för syrgasmunstycket så att man slapp att tejpa fast det i ansiktet. Med andra ord en variant av cpapmössa för syrgas, hmm får fundera på hur det skulle kunna se ut. Vad tror ni andra? Några förslag?

• Ärtan1

Jag hade ganska lätt att hitta prematurkläder då barnens hus i min stad har ett stort sortiment.

Extra hål i sidosömmen för elektroderna är suveränt, inget att trä över huvudet, jag föredrog bodysuit-modellerna istället för separat tröja, byxa. Mössa utan knytning, då knuten ändå bara blir ivägen för det lilla barnet. Mjuka tyger och sömmar såklart, andra färger än babyblå och babyrosa kanske?

Kul idé att börja sy till de små liven :)

Mamma till Alfred och ängeln Lucas
  • Koocachoo

Jättesnällt att ni är så hjälpsamma!!

Kommer bara att sy i mjuk trikå och som sagt tidigare så gillar jag färger och mönster....så det kommer jag kan garantera att det blir andra färger än ljusblått och ljusrosa....har tyger som ligger i cerist, grönt, turkos, gul....mm...mm...med olika sorters mönster som är jättesnygga o passar små knoddar!!

Hmmmm...cpapmössa för syrgas....ja....du får nog ta o rita mig en bild i så fall för jag har ingen aning om hur du menar

• Koocachoo

Stämmer dessa huvudomfång??

32 - 23 cm

38 - 25,5 cm

44 - 29 cm

Hittar ingenstans någon bra tabell någonstans på huvudomfång. Har gjort ett mönster på mössa jag vill testa o sy!! Men måste veta om omfångena stämmer så jag kan göra klart mönstret.

• HN79

Mina hade 30 i huvudomfång och då använde de 40 och 44. Något stort iofs. En cpap mössa är som en vanlig mössa med band framtill och på sidorna som man sätter fast cpapslangarna med. Men det brukar finnas massa sådana på alla neoavdelningar

• Koocachoo

Hittade en bättre sida på growingpeople....dessa stämmer nog bättre:

32 - 22.5 cm

38 - 27 cm

44 - 30 cm

Ibland svarar man på sina egna frågor!! Kan jag äntligen börja sy!!

• Koocachoo

Är det någon som kan länka mig till en bild på cpap mössa?? Hittar ingenstans....

• Koocachoo

Hittat en bild....om det är en mössa som slangarna kan sättas fast på hjässan o sen kan man dra resåren genom på sidorna....eller hur man ska säga....kanske kan fråga min kära moder om hon kan gå förbi där när hon jobbar o få låna en...

Svar på tråden Prematurkläder