• Koocachoo

Prematurkläder

Är utbildad sömmerska fast syr bara på fritiden (just nu i alla fall). Älskar att sy barnkläder (syr och säljer en del i några affärer på nätet). Men det som jag skulle vilja börja sy är prematurkläder. Vad jag nu undrar är om det finns någon marknad för det? Vet inte hur brett eller hur lätt/svårt det är att få tag i kläder till dom små.....är det storlek 38 och 44 som gäller? Är det något som man bör tänka på i klädvägen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-07 07:29
    Lista på vad att tänka på:
    * Utan fötter, eller så man kan lossa på 'fötterna'
    * Supermjuka sömmar....inga sömmar som skaver innuti
    *

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-07 11:31
    * Inget att trä över huvudet

• Svar på tråden Prematurkläder
  • mina12

Bra initiativ. Jag gick tillbaka och tittade lite i min kalender... min dotter var ca 38 cm och vägde 1400gram när hon kunde ha kläder för första gången och det var då storlek 32. Hon var då ca 1,5mån. Innan dess låg hon i kuvös och då har man inte kläder. Hon föddes i v.24+0. Det vi använde var omlottbodys och byxor och pyjamas. Egna filtar kan man också använda ganska tidigt. Det finns iof att köpa, men om du ändå ska skicka "katalog" till avdelningarna, så kan det nog också sälja, eftersom man inte har så mycket tid att springa i affärer för att köpa sådant. Kul med filt som matchar kläderna.

Önskar det hade funnits något likande när dottern var pytteliten

• Koocachoo

Har funderat på filtar oxå! Tygerna jag har är ju jättefina, samt har jag ett annat tyg som är supermjukt....vet inte vad det kallas men är en sorts fleece som är så mjuk.....

Har haft sjuka barn så har inte kunnat jobba på mitt projekt på några dagar....suck...är ju så kul så man längtar....

• hotten
    mina12 skrev 2009-10-14 00:59:29 följande:
    Bra initiativ. Jag gick tillbaka och tittade lite i min kalender... min dotter var ca 38 cm och vägde 1400gram när hon kunde ha kläder för första gången och det var då storlek 32. Hon var då ca 1,5mån. Innan dess låg hon i kuvös och då har man inte kläder. Hon föddes i v.24+0. Det vi använde var omlottbodys och byxor och pyjamas. Egna filtar kan man också använda ganska tidigt. Det finns iof att köpa, men om du ändå ska skicka "katalog" till avdelningarna, så kan det nog också sälja, eftersom man inte har så mycket tid att springa i affärer för att köpa sådant. Kul med filt som matchar kläderna.Önskar det hade funnits något likande när dottern var pytteliten
    många har visst kläder (tröja) i kuvösen, beror nog på vilken avdelning/sjukhus man är på.. inte direkt då de är så små men efter en tid, vår tjej vägde nog ca 500 gr`- och var ca 1½ mån gammal- när hon började med tröjor (inte så att vi önskade det men så gjorde man på avdelsningen om inte barnet var för sjukt för de eller dyl, kanske?)

sen är det ju så olika när de inte behöver kuvös mer å när man kommer hem osv, vet många som kommit hem när de vägt ca 1500 gr å det är ju klart att det inte är första gången de barnen får på sig kläder just vid hemgången
  • Koocachoo

En sak jag undrar då jag började sy igår....när plaggen (förmodar dom flesta) har haft sömmarna på insidan, har ni haft plaggen åt rätt håll eller har ni vrängt dom? Undrar då jag testade att sy med sömmarna utåt igår och sådär supersnyggt tycker jag inte att det blev hittils....

• mina12
    hotten skrev 2009-10-14 14:10:31 följande:
    många har visst kläder (tröja) i kuvösen, beror nog på vilken avdelning/sjukhus man är på.. inte direkt då de är så små men efter en tid, vår tjej vägde nog ca 500 gr`- och var ca 1½ mån gammal- när hon började med tröjor (inte så att vi önskade det men så gjorde man på avdelsningen om inte barnet var för sjukt för de eller dyl, kanske?)sen är det ju så olika när de inte behöver kuvös mer å när man kommer hem osv, vet många som kommit hem när de vägt ca 1500 gr å det är ju klart att det inte är första gången de barnen får på sig kläder just vid hemgången
    Oj, 1,5mån och vägde 500gram - en riktigt liten plutta! Jag vet inte hur det var hos er, men på vårt sjukhus tvättades det som användes i kuvösen väldigt varmt. Kanske bra att veta vid tygval.
  • Lilla Ls mamma

Vi hade sömmarna åt rätt håll. Tycker nog att det funkade bra bara sömmarna är tillräckligt mjuka och så smala som möjligt. När de är som minst och huden som skörast sätter man ju sällan kläder på dem. Däremot föredrog vi knytsnören på omlottisarna istället för tryckknappar men det är nog mer en smaksak

• hotten

Lilla Ls mamma skrev 2009-10-22 10:03:00 följande:

Vi hade sömmarna åt rätt håll. Tycker nog att det funkade bra bara sömmarna är tillräckligt mjuka och så smala som möjligt. När de är som minst och huden som skörast sätter man ju sällan kläder på dem. Däremot föredrog vi knytsnören på omlottisarna istället för tryckknappar men det är nog mer en smaksak
    håller med om snören istället för tryckknappar.

plaggen skall ju inte vara så åtsittande så lite tunna sömmar var aldrig något vi tänkte på eller märkte av.. de viktigaste var att det var riktigt mjuka å sköna plagg å de minsta gärna rätt tunna å inte för långa då de ligger utan blöja i kuvösen..
  • Koocachoo

Nu vet jag hur jag ska göra....min provkollektion kommer jag sy som vanligt, alltså med sömmarna som dom brukar vara.....så får den som vill beställa (förhoppningsvis!!) bestämma själv om sömmarna ska vara på insidan eller utsidan, samt om det ska vara vanliga tryckknappar, plast tryckknappar eller snören till knyte....

• Koocachoo

Efter ha haft detta projektet legat på is ett bra tag så har jag äntligen satt igång igen!! Jobbar för fullt för att få ihop min kollektion. Mönstrena håller jag på med just nu, sen ska det bara sys upp. Storlekarna som kommer är 44, 38 och 32. Vet inte om det finns något behov för storlek 26, gör det det så kommer jag lägga ner energi på för att göra iordning det oxå.

• mina12
    Koocachoo skrev 2010-08-13 14:47:54 följande:
    Efter ha haft detta projektet legat på is ett bra tag så har jag äntligen satt igång igen!! Jobbar för fullt för att få ihop min kollektion. Mönstrena håller jag på med just nu, sen ska det bara sys upp. Storlekarna som kommer är 44, 38 och 32. Vet inte om det finns något behov för storlek 26, gör det det så kommer jag lägga ner energi på för att göra iordning det oxå.
    Vad kul! Lycka till! Det minsta vår tjej hade var storlek 32. Innan dess hade hon bara blöja och filtar.
Svar på tråden Prematurkläder