• OktBebbe09

    kliande och svullna fingrar..vad är detta nu då?

    Blir galen! Igår på eftermiddagen så började ena fingret att klia och fingret svullnade upp lite. Trodde att det skulle ge med sig, kändes inte alls så farligt..Sen fick jag två utslag på armen som kliade lite, men det har gett med sig och kliar inget längre..

    Inatt vaknade jag av att jag kliade mig över hela händerna och jag kände hur svullna fingrarna var..Sen började det klia under fötterna, men det har gett med sig nu också..Men nu på morgonen när jag vaknade så kliade fingrarna som aldrig förr och dom är svullna som prinskorvar, jag kan inte knyta nävarna ens..Vad kan det här vara? Nån annan gravid som haft det så här?? Är i vecka 34-35!..Kan man göra något åt kliandet??

  • Svar på tråden kliande och svullna fingrar..vad är detta nu då?
  • Maxie

    Ta kontakt med din bm, du kanske behöver ta leverprover. Och i annat fall kanske hon har nåt bra tips till dig. Lycka till och hoppas det slutar klia snart.
    Jag tror det kan vara bra att dricka mycket förresten.

  • jennyz

    Jag har också fått mer kliande på händer och fötter, har haft det en kort tid i typ v 25 också och då sa min BM att om det fortsatte så skulle jag ta leverprover för att kolla om det är det som är fel elle rom det var vanlig graviditetsklåda... Det gick dock över efter en hemsk natt men nu är det värre igen så jag ska prata med henne, tycker att du pckså ska göra det!! Jag sväller dock inte upp i samband med kliandet, men nog har man små prnskorvar till fingrar nog... (är 35+2)


    Äntligen GRAVID!!! Bf 26/10
  • OktBebbe09

    ok..Mitt mvc är stängt idag men får ringa till MVC som är hänvisat i telefonen..tack för svaren!!

  • OktBebbe09

    Har fått en tid hos vc kl 14.30 idag..på mvc kunde de inte göra något sa hon eftersom de inte hade någon dr inne.Men hon sa att de på vc förmodligen visste vad som behövdes göras och vilka prover osv..Men om jag inte skulle få nån hjälp på vc skulle hon hjälpa mig i eftermiddag isf..Hon sa att det kunde vara graviditetsklåda och att det fanns tavegyl i tablettform som de kunde skriva ut mot klådan.

    Detta kliandet gör mig helt galen, att fingrarna är helt svullna gör ju inte saken bättre :(..Men nu bara längtar jag till 14.30!!

  • jennyz

    Hoppas att det går bra! Min BM sa att leverprovet man skulle lämna skulle lämnas på fastande mage så om det är det du ska lämna kanske du får en tid för att lämna några prover imorgon... Men nu hamnar du i alla fall i rätta händer!!!


    Äntligen GRAVID!!! Bf 26/10
  • Maxie

    Hmmm, jag lämnade leverprov förra veckan utan instruktioner om fastande mage, på labbet frågade de inte heller om det.

  • jennyz

    Hmm konstigt, pratade med min Bm nu och jag kunde komma in imorgon kl 8 och lämna prov, men fick inte äta innan...


    Äntligen GRAVID!!! Bf 26/10
  • OktBebbe09

    På VC så sa dom att det var en allergisk reaktion på kåvepenin som jag avslutade i söndags..Men jag har ätit kåvepenin sen barnsben och aldrig fått en reaktion från det, så det kändes inte som att det var det som var problemet egentligen..Jag frågade om leverprover men doktorn vägrade.Fick tavegyl utskrivet och det har lugnat ner svullnaden lite och kliandet..

    Var hos BM idag och fick remiss att göra leverprov i morgon och gallsyreprov eller var det var..Nu så börjar det komma fler utslag på kroppen som kliar trots att jag äter tavegyl..Mycket ska man vara med om i livet som sagt!

  • jennyz

    Konstigt att du inte fick lämna det på VC... Men bra att BM tar provet istället, man ska ju inte lida i onödan om man kan göra något åt det och vill ju veta vad det är, inte bara att det kanske kan vara något...
    Jag lämnade proverna imorse, så BM skulle höra av sig om det visade något särskilt, annars ska jag träffa henne på onsdag nästa vecka så får jag höra vad det visade, hoppas bara att det lugnar ner sig nu, måste nog klippa ner naglarna, har rivit upp ett sår på foten genom kliandet i sömn...


    Äntligen GRAVID!!! Bf 26/10
Svar på tråden kliande och svullna fingrar..vad är detta nu då?