• OktBebbe09

kliande och svullna fingrar..vad är detta nu då?

Blir galen! Igår på eftermiddagen så började ena fingret att klia och fingret svullnade upp lite. Trodde att det skulle ge med sig, kändes inte alls så farligt..Sen fick jag två utslag på armen som kliade lite, men det har gett med sig och kliar inget längre..

Inatt vaknade jag av att jag kliade mig över hela händerna och jag kände hur svullna fingrarna var..Sen började det klia under fötterna, men det har gett med sig nu också..Men nu på morgonen när jag vaknade så kliade fingrarna som aldrig förr och dom är svullna som prinskorvar, jag kan inte knyta nävarna ens..Vad kan det här vara? Nån annan gravid som haft det så här?? Är i vecka 34-35!..Kan man göra något åt kliandet??

• Svar på tråden kliande och svullna fingrar..vad är detta nu då?
  • jennyz

Oj så länge man kunde njuta av att det lugnade ner sig!!! Nu håller jag på att bli tokig, men nu kliar det överallt, armar, ben, bröst fötter och händer, vad ska man göra???? Har duschad och smort in mig så känns det bättre ett kort tag hoppas jag kan somna innan det blir värre igen!! Tavegyl, är det något som er BM rekommenderat/skrivit ut åt er??? Vad är det, någon typ av allergimedicin?? Eftersom mina leverprover visade bra, BM sa att om det blir värre kan man ta nya prover och jämföra dem, men nu är det ju helg, får ju inte tag i henne nu...

Äntligen GRAVID!!! Bf 26/10
  • OktBebbe09

usch vad jobbigt..du kan ta en tid på vårdcentralen på helgen..Det brukar finnas jourcentral på vårdcentralen och då kan man prata med en läkare där som kan skriva ut tavegyl eller vad du nu behöver..

fick svar på mina prover nu i fredags och gallsyreprovet var bra, men kan inte fatta varför det fortsätter att klia på händer och fötter..Men har tavegyl som hjälper mycket bra tycker jag! Det negativa är ju att man blir trött av dom..Men jag tar bara en vid behov och helst på kvällen..Då kan man sova iaf på natten..

• jennyz

Tack... Får se hur helgen går, känns bättre nu, jag har alltid jobbigast på kvällen, på dagen kliar det så lite så jag knappt tänker på det, jag lider då inte då i alla fall, tack och lov!!!

• jennyz

Nu är det för jävligt igen!!! Har ringt VC hoppas jag får en akuttid idag så jag kanske får tavegyl utskrivet eller något, nu kliar det över hela kroppen, kunde knappt sova inatt!!! Jag som trodde att det blivit bättre och skulle klara mig resterande tid, men icke... Får panik av att tänka att man kanske får gå så här i en månad (om man går över två veckor...)

• OktBebbe09
    jennyz skrev 2009-10-09 08:59:12 följande:
    Nu är det för jävligt igen!!! Har ringt VC hoppas jag får en akuttid idag så jag kanske får tavegyl utskrivet eller något, nu kliar det över hela kroppen, kunde knappt sova inatt!!! Jag som trodde att det blivit bättre och skulle klara mig resterande tid, men icke... Får panik av att tänka att man kanske får gå så här i en månad (om man går över två veckor...)
    Usch lider verkligen med dig! Vad jobbigt :(..Vet hur det är!! Jag klarar mig på tavegylen, men utan den vore det dödsdomen..Hade med fått panik..För det här kliandet kan man bli fullständigt galen på..Kanske borde dom ta prover igen så inte dina värden blivit höga..Lycka till idag!
  • Fru Engman

Min man fick sådär efter att ha haft feber i två dagar.
    Det var såna där höstblåsor.
    Han fick prickar under fötterna och i händerna och han svullnade.
    När det lagt sig så började han fjälla skinn på hela fingertopparna.
    Så om det inte beror på din graviditet så kanske det kan va sånt?

Hoppas att du blir bättre snart!!!
    Kram!

(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) Saga&Sixten (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • jennyz
    OktBebbe09 skrev 2009-10-09 09:10:54 följande:
    Usch lider verkligen med dig! Vad jobbigt :(..Vet hur det är!! Jag klarar mig på tavegylen, men utan den vore det dödsdomen..Hade med fått panik..För det här kliandet kan man bli fullständigt galen på..Kanske borde dom ta prover igen så inte dina värden blivit höga..Lycka till idag!
    Får se vad BM säger i veckan när jag ska dit i så fall om proverna, just nu hoppas jag bara att det finns någon akuttid åt mig så jag får träffa en läkare idag, annars vet jag inte vad jag ska göra, de skulle ringa efter 10, så håll tummarna!!! Om jag kunde få tavegyl som förhoppningsvis hjälper på natten åtminstone, har hört att man blir trött av dem, men det gör inget, jag jobbar väldigt lite nu ändå, bara kliandet lugnar sig!!! Tidigare var det bara på kvällen, och på morgonen hade det lugnat sig, men inte nu... måste väl klippa och fila ner naglarna så man inte river upp stora sår, för det går ju inte att låta bli att klia!!!
  • jennyz

Fick en tid på VC idag efter lunch, SKÖNT!! Bara hoppas de kommer att hjälpa mig också... Har fått en liten siesta nu i alla fall, den var välbehövlig!!!

• OktBebbe09

Berätta hur det gick sen då!! kram

• jennyz

Fick Tavegyl utskrivet i alla fall, får se hur det hjälper, det käns lite bättre nu i alla fall, men har kliat några sår på benen också, så man ser lite hemsk ut... Tar en tablett morgon samt kväll började igår, så hoppas att det kommer att bli lite bättre också, men fick i alla fall sova bättre i natt samt en siesta nu på eftermiddagen...

• OktBebbe09

vad skönt!! Men om kliandet inte går över så har det kanske med dina värden att göra..men skönt att du fick tavegyl utskrivet..!

• jennyz

Ni som ätit Tavegyl, har kliandet gått över ganska snabbt då? Det är fortfarande jobbigt, smörjer in mig hela tiden för då är det bra aétt tag, har köpt en aloe vera gele som är svalkande och skön, men sedan kliar det igen, inte lika mycket som tidigare kanske men fortfarande jobbigt.... Ska kolla med BM om vi inte ska ta om mitt blodprov igen, ska dit på onsdag, men tror att jag ringer imorgon och kollar om vi ska ta provet innan, det visade som sagt var bra för typ 2 veckor sedan, men redan då sa hon att om det fortsätter så skulle vi ta ytterligare ett prov för att se om det ökar...

Svar på tråden kliande och svullna fingrar..vad är detta nu då?