• Dandelion

Hur får man ungen att gilla välling?

Har en son som vägrar välling. Det enda han dricker ur flaska är vatten. Jag skulle för min egen bekvämlighets skull vilja få honom att gilla välling. Förstås ska man inte tvinga i barn ngt de inte vill ha men är det ngn som har ngt knep till att kanske få honom att ändra sig? ...om d går. Vi har provat Nestlé majsvälling och Semper havre men de gillas inte. Finns det kanske ngn annan bra välling som ni rekommenderar. Ni som har haft vällingvägrare och fått era barn att dricka iaf (och ändra sig), hur gjorde ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-14 15:17
    Tack snälla för alla bra tips! =)
    De ska testas.
    Jag kommer naturligtvis inte tvinga i honom ngt han inte vill ha. Det är ju bara dumt, fattar väl jag oxå. Men uppenbarligen finns det flera som lyckats få sina barn att dricka välling och tycka riktigt bra om det så kan man väl testa.

• Svar på tråden Hur får man ungen att gilla välling?
  • Strumpan08
    socute skrev 2009-09-14 11:19:34 följande:
    Åh så onödigt att skriva sånt här! Du fattar väl att jag snackar om vällingen eller? annars är du bra trög!
    Lika onödigt i så fall att ifrågasätta varför TS vill lära barnet dricka välling när hon i trådstarten frågar om tips på hur man gör det.
  • socute
    Strumpan08 skrev 2009-09-14 22:09:10 följande:
    Lika onödigt i så fall att ifrågasätta varför TS vill lära barnet dricka välling när hon i trådstarten frågar om tips på hur man gör det.
    Ja precis lika onödigt!! Nöjd nu eller ska du tjaffsa om något mer onödigt?
  • MrsLi

Barnen är inte gamla och inte för allt för längesen började man med smakportioner. Många barn slänger sig inte över skeden och ÄLSKAR potatis, majs och andra grönsaker. Man får testa i en vecka sen en ny sort osv.
    VAD är det som gör att man helt ska rata vällingen? Varför får man inte träna den?
    Likadant med dessa napptrådar. Föräldrar som vill ha tips på att få barnet o ta napp.. där är det genast folk som hugger.. varför tvinga napp om han/hon inte vill ha??

Nej TS.. fortsätt att testa. Min son var likadan och min systerson också. Första gången sonen tog vällingen ordentligt var dom här tetrapacken med mild havrevälling. Den är inte så "mjölig" i konsistensen som egenskakad. Vi fasade över till vanlig pulver senare men innan dess hade jag testat med olika nappar, flaskor mm. Men han drack inte i många månader förrän han kräktes en gång med välling och sen var det kört.
    Lycka till!!

• Strumpan08
    socute skrev 2009-09-15 10:26:06 följande:
    Ja precis lika onödigt!! Nöjd nu eller ska du tjaffsa om något mer onödigt?
    Nu är jag nöjd.
  • nyponros1

Ett tips:
    Våra tvillingar vill bara ha' kall välling. Kanske är värt att prova.

• LillaLe

Mitt barn gillade inte sempers majsvälling i början, men jag blandade i 2-3 teskedar katrinplommonpuré i vällingen och skakade. Då älskade han det, och detta gjorde ju att han inte fick hård mage antar jag.

• madebyinferno
    Dandelion skrev 2009-09-13 12:43:20 följande:
    Ja, jag vet att man kan mysa med mkt annat. Han har både nappar, snuttefilt och nalle. Men han somnar inte med dem, bara slänger dem åt sidan. Han åt gladeligen från flaska förut så jag vet inte om detta bara är en fas eller om han plötsligt bestämt sig för att inte vilja längre. Förmodligen kommer jag väl inte lyckas men man kan väl få testa? Varför ska man alltid bli så påhoppad här? Så återigen, är det ngn som kan rekommendera ngn bra välling? Finns det överhuvudtaget ngt alt till Nestlé och Semper?
    Tråkigt med alla påhopp, jag förstår iaf precis hur du menar

Har också en liten som vägrar allt utom vatten i flaskan men vi har provat lite då och då och nu sist så hade jag köpt sempers kvällsvälling som det är ris och vete i och den verkade hon gilla, hon har inte ätit några mängder (50ml per gång) men de andra vägrade hon mer än en mun av så framsteg är det ju iaf, värt att testa?
  • belinedawsla2016
    Dandelion skrev 2009-09-13 12:31:39 följande:

Jo vi kör på gröt nu. Men det blir knepigt vid nattningen. Lite svårt att mysa i sängen med en skål havregryn och han somnar bara när han äter... och min mjölk börjar sina bort, plus att han får tänder och det gör ont att amma. Tänkte bara ifall d kanske gick att få honom att gilla välling ändå. Men vill han inte så vill han ju inte.

har du barn ? har du någon aning vad du pratar om? har du suttit uppe i 9 månaders pga magsmärtot? har du fött barn? har du efter dom otroligt påfrestande 9 månaderna fått vara vaken natt efter natt pga skrikande bebis med magont? 
    har du sovit mindre än 3-4 timmar per natt i över ett år?
    J#¤%/)A idiot kommentar, tänk innan du skriver något!
    och ja jag tänte länge och väl innan jag kommenterade detta 
  • Litet My

Nu kan jag inte se ålder på barnet, men ge ersättning istället om barnet gillar det. Finns många som ger det till 1,5-2 års ålder. Betydligt nyttigare än välling också.

• Bertram

finns väl ingenting i välling som är nyttigt iaf? Ge riktig mat istället

• Aikido
    Litet My skrev 2016-12-31 15:29:16 följande:
    Nu kan jag inte se ålder på barnet, men ge ersättning istället om barnet gillar det. Finns många som ger det till 1,5-2 års ålder. Betydligt nyttigare än välling också.
    Om vi räknar lite grovt... 2016 - 2009 = 7. Kanske 8-9 år gammal nu? Förhoppningsvis fixar ungen lite mer fast föda nu som pizza och hamburgare.
  • Litet My
    Aikido skrev 2016-12-31 15:54:43 följande:
    Om vi räknar lite grovt... 2016 - 2009 = 7. Kanske 8-9 år gammal nu? Förhoppningsvis fixar ungen lite mer fast föda nu som pizza och hamburgare.
    Vi kan ju hoppas, dock syns inte årtalen från mobilappen
  • Mallemamma
    belinedawsla2016 skrev 2016-12-31 15:08:54 följande:

har du barn ? har du någon aning vad du pratar om? har du suttit uppe i 9 månaders pga magsmärtot? har du fött barn? har du efter dom otroligt påfrestande 9 månaderna fått vara vaken natt efter natt pga skrikande bebis med magont? 

har du sovit mindre än 3-4 timmar per natt i över ett år?

J#¤%/)A idiot kommentar, tänk innan du skriver något!

och ja jag tänte länge och väl innan jag kommenterade detta 

Du tänkte i över 7 år, så ja.. det var länge och väl, så länge att du förmodligen inte ens minns vad du kommenterar på, för vad var det för idiotiskt i det du citerade?
Svar på tråden Hur får man ungen att gilla välling?