• Dandelion

Hur får man ungen att gilla välling?

Har en son som vägrar välling. Det enda han dricker ur flaska är vatten. Jag skulle för min egen bekvämlighets skull vilja få honom att gilla välling. Förstås ska man inte tvinga i barn ngt de inte vill ha men är det ngn som har ngt knep till att kanske få honom att ändra sig? ...om d går. Vi har provat Nestlé majsvälling och Semper havre men de gillas inte. Finns det kanske ngn annan bra välling som ni rekommenderar. Ni som har haft vällingvägrare och fått era barn att dricka iaf (och ändra sig), hur gjorde ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-14 15:17
    Tack snälla för alla bra tips! =)
    De ska testas.
    Jag kommer naturligtvis inte tvinga i honom ngt han inte vill ha. Det är ju bara dumt, fattar väl jag oxå. Men uppenbarligen finns det flera som lyckats få sina barn att dricka välling och tycka riktigt bra om det så kan man väl testa.

• Svar på tråden Hur får man ungen att gilla välling?
  • carola1977

Emilia tog inte välling förrän jag slutade amma helt så hon fick gröt på kvällen. Jobbigt när hon var jättetrött eller om vi var borta för det är mycket mer kladd med gröt ju. Vi gav henne smakportion av välling i stort sett varje kväll men det var inte förrän hon var 11,5 månad och jag slutade amma som hon tog det. Nu är hon 3 år och dricker fortfarande välling .

Vi körde alla knep, alla olika sorter, olika flaskor/nappar, blanda med päronjuice, ha i vaniljsocker men inget hjälpte.

• S168

Hej,
    Jag har läst att de blandar i lite bröstmjök i vällingen... det kanske kan hjälpa.
    Trotts allas smarta kommentarer tycker jag som du. Det är väl jätte bra om de dricker välling.

• Pyttismamman

Dottern brukar äta Nestlés havregröt naturell. När vi skulle börja med välling så testade vi godnatt Mild havrevälling som smakar typ likadant, och den gillar hon.
    Vilken gröt brukar han äta? Finns det välling med samma smak som ni kan testa?

Annars tycker jag som en del andra att det duger utmärkt med gröt. Det känns onödigt att lära dem att äta något annat än bröstmjölk/ersättning för att somna... Vi har alltid gett vällingen i knät i soffan och sen saga och i säng.
    Problemet med att äta sig till sömns kommer ni ju få ta tag i tids nog så det kanske är lika bra att ta tag i det naturligt när du slutar amma?

• Fröken Inga

Min tjej tvärvägrade både välling och gröt. Jag provade med det mesta men hon spottade bara. Sen struntade jag i det. Malte havregryn i mortel och blandade med yogurt. Efter några månader provade vi igen och då gillade hon det.

Det är ju bekvämt med välling men inte om barnet inte vill ha. Ge gröt eller nåt annat och ta med en nappflaska med vatten i till sängen om du vill ha den där. Prova att byta den mot välling nån gång.

Ottilia dricker förresten inte välling i sängen. Hon måste borsta tänderna efteråt. Men det är skönt att slippa sitta vid bordet.

• MajasMat

jag har provat alla vällingar som finns. sen gjorde jag egen välling på skrädmjöl och han bara älskar det.. prova det.. ett tips är 2dl vatten och 2 tsk skrädmjöl.. låt mjölet ligga i vatten ett par timmar innan.. sedan kokar du upp och låter det stå och svälla tills du får ät temperatur.
    hinns inte det med så kan man hälla i lite mjölk .. bara lite så det blir ättemperatur..
    sen vet jag inte om detta är bra.. men ajg är uppvuxen på det och jag lever.. :)

• Jessica26

Hur gammal är din son tll att börja med??

Min pojk vägrade välling så länge jag hade mjölk kvar. Sen en natt när han var ca 14 månader så fanns det inget i bröstet så då gjorde vi välling och sen dess älskar han sin välling.

Vi ger honom nestles fullkornsvälling med päron från 15 månader.
    Han är nu 20 månader och älskar den morgon och kväll.

♥emilia♥ min underbara ängel är storasyster
  • mandelblomma

det här tipset får en del att gå i taket, men jag tipsar dig i alla fall :)
    Sockra vällingen...antingen med lite vanlijsocker eller med vanligt socker, bara någon tsk och bara någon dag, sen fasar man ut det.
    Det har fått en del ungar att ta vällingen :)

• MajasMat
    mandelblomma skrev 2009-09-13 21:30:07 följande:
    det här tipset får en del att gå i taket, men jag tipsar dig i alla fall :) Sockra vällingen...antingen med lite vanlijsocker eller med vanligt socker, bara någon tsk och bara någon dag, sen fasar man ut det. Det har fått en del ungar att ta vällingen :)
    oj oj oj vilket ramaskri det kommer att bli.. :)
  • mandelblomma
    zatziki skrev 2009-09-13 21:31:52 följande:
    oj oj oj vilket ramaskri det kommer att bli.. :)
    *duckar* ;)
    Nåväl det fungerar i alla fall och är knappast skadligt att prova!
  • astalacasta

Vi tyckte också att välling var praktiskt när vårt äldsta barn var litet, så vi ville gärna att även vår lilla son skulle ta vällingflaskan. Men det gick icke. Han gillade inte välling, helt enkelt.

Alla barn behöver ju inte vara lika stora vällinghatare som vår son, så här kommer en liten sammanfattning av de tips vi fick när han inte villa ta vällingflaskan:

- Testa olika sorters välling, kanske finns det någon han gillar.
    - Testa att servera vällingen rumstempererad.
    - Testa att servera vällingen iskall.
    - Testa att blanda välling och ersättning ett tag och öka succesivt mängden välling.
    - Låt honom dricka ur pipmugg.
    - Låt honom dricka klunkar ur en vanlig mugg.

Tja, inget av tipsen ovan funkade som sagt för oss, hoppas de funkar bättre för er.

Svar på tråden Hur får man ungen att gilla välling?