• Dandelion

Hur får man ungen att gilla välling?

Har en son som vägrar välling. Det enda han dricker ur flaska är vatten. Jag skulle för min egen bekvämlighets skull vilja få honom att gilla välling. Förstås ska man inte tvinga i barn ngt de inte vill ha men är det ngn som har ngt knep till att kanske få honom att ändra sig? ...om d går. Vi har provat Nestlé majsvälling och Semper havre men de gillas inte. Finns det kanske ngn annan bra välling som ni rekommenderar. Ni som har haft vällingvägrare och fått era barn att dricka iaf (och ändra sig), hur gjorde ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-14 15:17
    Tack snälla för alla bra tips! =)
    De ska testas.
    Jag kommer naturligtvis inte tvinga i honom ngt han inte vill ha. Det är ju bara dumt, fattar väl jag oxå. Men uppenbarligen finns det flera som lyckats få sina barn att dricka välling och tycka riktigt bra om det så kan man väl testa.

• Svar på tråden Hur får man ungen att gilla välling?
  • Alexi

Har ni övat med vällingen dagtid också, dvs inte bara vid läggningen?

• Lallamen

Två av mina ville inte heller ha först men jag hade läst ett tips som jag testade. Hälften välling och hälften vaniljyoughurt som blandas. Låter jätteäckligt men de gillade det direkt och på någon vecka var vaniljyoghurten ute ur bilden. Jag har tyckt att vällingen varit väldigt bra och ville verkligen att det skulle funka.

• MaNiMi

Vi körde på med gröt när välling inte funkade på älste sonen, fast i hans fall var det nog mest att han inte gilla suga på flaska..det kom vi dock på långt efter, annars hade det kanske funkat med mugg eller så.
    Men tycker gröt var rätt smidigt det också.

• CloudBerry the 1st

Vissa vill helt enkelt inte ha. Jag har testat alla sorter från både netslé och semper men ingen är god anser 1½åringen. Blandade till och med i lite kakao för att få lite oboyfeelning men inte ens det hjälpte.

Jag har insett att hon helt enkelt inte gillar smaken av välling.

• Leija
    mandelblomma skrev 2009-09-13 21:30:07 följande:
    det här tipset får en del att gå i taket, men jag tipsar dig i alla fall :) Sockra vällingen...antingen med lite vanlijsocker eller med vanligt socker, bara någon tsk och bara någon dag, sen fasar man ut det. Det har fått en del ungar att ta vällingen :)
    Det gjorde vi.... Funkade sååå bra!!
    Jag började med ganska mkt florsocker, typ 2-3 teskedar.
    han drack, OTROLIGT... Vi hade kämpat i flera månader med den där jäkla vällingen.. Så enkelt =)
    Vi trappade ner med florsockret direkt, efter 2 dagar fick han helt utan o nu dricker han välling, så skönt.
    Vi behövde att han drack välling istället för ammade jämt, han var som besatt av mina bröst, kunde inte sitta i mitt knä ens utan att slita i kläderna o bara skrika o skrika, så det kändes så skönt att han tog välling och faktiskt slutade amma bara ett par månader efter det!
  • Strumpan08

Har ni luktat på vällingen? Huva, jag klarar inte ens av att diska flaskorna... Min dotter har vägrat välling hittills (9 mån), så vi kommer att struta i det. Hon får gröt på morgon och kväll (+ amning kväll). Men visst håller jag med om att det skulle vara bekvämt, men som sagt, jag tycker inte det är värt det längre. Sen väntar ju en avvänjning också, en bekants barn slutade inte med vällingflaska i sängen förrens h*n var 5.

• socute

Varför måste han gilla välling?? Gå efter vad barnet tycker om istället för att gå efter vad du VILL ge honom!

• Katarina76

Prova ersättning, smakar mer likt bröstmjölk, särskilt NAN är mest lik. Jo, jag har testat själv ;)

• Strumpan08
    socute skrev 2009-09-13 23:39:16 följande:
    Varför måste han gilla välling?? Gå efter vad barnet tycker om istället för att gå efter vad du VILL ge honom!
    Jo, precis... Strunta i grönsaker och annat hälsosamt tjafs om inte barnet vill ha det, godis och chips är precis lika bra...
  • socute
    Strumpan08 skrev 2009-09-14 06:28:05 följande:
    Jo, precis... Strunta i grönsaker och annat hälsosamt tjafs om inte barnet vill ha det, godis och chips är precis lika bra...
    Åh så onödigt att skriva sånt här! Du fattar väl att jag snackar om vällingen eller? annars är du bra trög!
Svar på tråden Hur får man ungen att gilla välling?