• ANOF

    Vad ska man göra med äggvitor?

    Jmia skrev 2009-09-12 22:38:17 följande:
    Du måste koka skiten ur äggulan annars blir det katastrof. Sen i med sockret, saltet, senapen och den råa gulan. Försiktigt med rapsolja, ta bara lite i taget så att det blir fluff på en gång innan man successivt har i mer olja medan det vispas. Och så skvätter man i citronen, varvat med oljan. Jag kör i matmixer, eller vad kallas det för? Vill du ha de exakta måtten kan jag skaka fram receptet? Det är ju inte varje dag man tillverkar majonäs?
    Nej. Det här passar inte i tråden. Man gör inte majonnäs med kokt ägg, utan ägget ska vara rått.
  • ANOF
    smula86 skrev 2009-09-12 22:47:11 följande:
    Nu har jag läst HELA tråden, ds för närvarande 635 inlägg, hinner säkert bli mer nu när jag skriver. Diskutionen väcker många frågor. Hur många ägg köper TS i veckan? Om man äter macha med kokt ägg och majonäs, Är det ägg på ägg då? Äter TS bara rödbeta, potatis och majonäs, men drömmer om en sufflé? Är detta på riktigt? Som TS har sagt flera gånger så väcker denna tråd mr förvirring än ordning, men jag har sällan skrattat så mycket. God natt alla små ägg
    Det blir mellan ca 10-20 ägg i veckan. Det är inget konstigt. Om man äter ägg med majonnäs så är det inte ägg på ägg utan det är helt enkelt ägg med olja och salt.
  • ANOF
    Alm skrev 2009-09-12 22:51:48 följande:
    Men förlåt min tröghet. Hur många äggulor och hur många dl olja ska jag vispa.??? vilken olja ska jag välja rasp oliv solros vilken e bäst??
    Men du får ju se hur mycket gulor du har. Om du har 10 gulor tar du 1 liter matolja. Det blir ca 1,3 liter majonnäs. Man kan väl ta vilken olja som helst. Jag köper vanlig matolja på stor dunk för den är bäst. Det är solros och majsolja i tror jag.
  • ANOF
    smula86 skrev 2009-09-12 22:55:00 följande:
    Det bästa med hela tråden är första gången vi får ta del av TS recept för, majjo. Vi får inte veta hur mtcket av vad, vilken ordning och hur vi ska tillaga den, eller för all del, hur vi ska äta den. Jag är lite ot. förlåt. men det verkar de flesta vara och de som inte har vart det har gått sårade härifrån...
    NÄMEN jag har ju sagt att det är EN DL OLJA PER GULA + salt. Då beror mängden självklart på hur många gulor man har!
  • ANOF
    kokulan skrev 2009-09-12 22:59:29 följande:
    Hur gör du din majonnäs då? beskriv utförligt så att jag kan göra likadant. Jag vill veta mer om din majonnäs. Lägger du ägget eller oljan först i bunken, eller använder du kanske skål? Eller är det saltet som ska i bunken först? Använder du handvisp eller elvisp eller mixer? Hur många äggulor brukar du ta per gång? Jag vill veta mer utförligt.
    Men VAD ÄR DET SOM ÄR SVÅRT???? jag tar EN gula och EN dl matolja som jag kör i mixern och blandar det med salt. Vad är det du behöver veta?

    Sen handlar den här tråden INTE om tillredningf av majonnäs utan om vad som ska göras med vitorna som blir över. Men det verkar inte vara någon som kan skriva det så därför ska tråden avslutas!
  • ANOF
    smula86 skrev 2009-09-12 23:14:24 följande:
    panerad fisk med en kallsås med majjo i. (vågar mig inte på en fullständig stavning av nyckelordet i tråden)
    Men man har ju gulan till panering. Och sen går det ändå inte åt särskilt mycket vid panering.
  • ANOF

    Nu handlar INTE tråden om majonnäs. Jag vet redan hur det tillreds och jag vill inte ha flera tips om det. Och jag vet hur det ska serveras så jag behöver ibtre heller det.

    Tråden handlar om äggvitor!

  • ANOF
    Jmia skrev 2009-09-12 23:23:53 följande:
    Vad vill du egentligen? Du har fått drösvis av tips. Att du sen inte kan acceptera att man inte har uppfunnit hundratals MATIGA recept med äggvita kan ingen här påverka. Du får helt enkelt uppfinna egna. Och dela med dig till alla andra frågvisa själar. Du har dessutom fått mitt exklusiva majorecept. Helt gratis.
    Jaha. Jag har sagt att jag vill ha någon mat man kan göra av vitorna. Det verkade som om man kunde göra suffle, men det vägrade folk skriva om. Om det inte är någon som vill skriva om det så är det ointressant.
  • ANOF
    Jmia skrev 2009-09-12 23:29:05 följande:
    Vad gör du i tråden då? Jag finner det fascinerande att du kan manöverera dig fram till familjeliv.se men du kan inte hitta google.se
    Jo, jag kan söka på googlev vilket jag gjort men inte hittat något lämpligt. Därför startar jag en tråd.
  • ANOF
    juluu skrev 2009-09-12 23:31:49 följande:
    Jag lämnar tipset igen då eftersom du uppenbarligen har missat det. Matig paj med sufflétak. Köttfärsen går att byta ut till vad som helst, t ex ost och skinka, skaldjur, kyckling osv. Köttfärspaj med suffletak Ingredienser Pajdeg. 3 dl vetemjöl 125 gram smör 2 msk -3msk vatten Fyllning. 1 st stor gul lök 500 gram köttfärs 1 burk skivade champinjoner 1 tsk salt 2 krm svartpeppar 1 tsk dragon 1 msk kinesisk soja 2 st fasta tomater 100 gram mjuk vitlöksost suffletak 2 dl crème fraiche 2 msk senap 0,5 dl hackad persilja 3 st äggvita Gör så här hacka samman mjöl och smör till en gryning massa.Tillsätt vatten.Arbeta snabbt ihop till en deg.Tryck ut degen i en pajform.ca 25 cm i diameter.Låt vila kallt ca 30 minuter. Sätt ugnen på 200°c.Nagga pajbotten och förgrädda den ca 10 minuter.Bryn nötfärs,lök och svamp i smör.Salta och krydda. Tillsätt soja och hackade tomater.Rör i osten.Bred ut fyllningen i pajskalet.Blanda creme fraiche,senap och persilja.Vispa vitorna till hårt skum och vänd ner dem. Bred sufflesmeten över fyllningen.Grädda i 200°c ca 25 minuter.Servera med en grön sallad
    Det är kanske ett bra recept. MEN det är ganska komplicerat och det är bara 3 st vitor i. Det blir för mycket avancerad tillredning för att bara bli av med tre vitor. Tyvärr så är inte ditt recept så lämpligt. Kanske om jag kunde tillreda bara sufflen? Men jag vet ju inte hur man gör det.
  • ANOF
    Alm skrev 2009-09-12 23:38:01 följande:
    Va? Vad mer vill du ha? Du får det ena receptet efter der andra och inget duger????
    Jo, jag säger ju att det är många bra recept MEN jag vill bli av med mycket äggvita och det på en matig suffle. Därför är dom recepten inte så lämpliga för det jag vill ha dom till.
  • ANOF

    Mary Lo skrev 2009-09-12 23:48:05 följande:


    Kan man inte frysa in sufflé?
    Men man måste ju tillreda den först. Och när den är tillredd så kan man ju lika gärna äta upp den istället för att spara den i fryssen.
  • ANOF
    llinaa skrev 2009-09-13 13:30:40 följande:
    Anof gillar ditt barn med majonäs o rödbetor? eller de får annan mat utav dig
    Majspuffar.
  • ANOF

    Spicy Women skrev 2009-09-13 13:37:12 följande:


    Inget annat?
    Jo. Rödbeta och potatis bl annat.
  • ANOF
    juluu skrev 2009-09-13 14:05:00 följande:
    Med majonäs?
    Ja, det kan man ha.
Svar på tråden Vad ska man göra med äggvitor?