Inlägg från: Rödhåriga tjejen |Visa alla inlägg
  • Rödhåriga tjejen

Vi som gör äggdonation ute i Europa

Merlot: Jag skall definitivt unvika pyttipanna! Där fick jag mig ett gott skratt!

Mytrouble: Du är toppen!

Caribe: Hur går det - har mensen kommit än? (Oj, vad man kan ställa för frågor här. Folk utanför vårt gäng här skulle nog hoppa till vid en sådan fråga. )

Välkomna alla nya!
    Skickar omtanke, stöd och lyckönskningar till er allihop, nya som "gamla" i denna tråd.

• Rödhåriga tjejen
    blaise skrev 2009-10-01 18:38:08 följande:
    ...
    Jag vill gärna ta proverna i Sverige och eftersom jag är från Helsingborg undrar jag om någon har erfarenhet om en förstående gynekolog härifrån som kan hjälpa till med detta och senare kanske även mediciner?
    Skall man översätta journalerna, provsvaren eller hur fungerar det?
    Är det någon speciellt som ni kan tänka att man måste fixa, ta reda på, ordna eller liknande?
    ...
    Hej blaise!
    Ang mediciner så skrev AVA Riga ut ett papper med vad jag skulle ta. På det stod både det Lettiska preparatets namn och motsvarande svenskt preparat. Jag hade innan detta kollat med min gyn att han skrev ut recept. (Bor inte i Helsingborg.)
    Jag köpte den medicin jag var osäker på om han skrev ut (Zoladex injektion) i Riga.

Jag mailade kliniken och frågade om vi behövde ta med översatta journaler. Det behövde vi inte. När vi sedan var där visade det sig att det de var intresserade var främst mina stimuleringsprotokoll ifrån mina tre IVF:er. Sedan fick vi återberätta vår historia. Då var det bra att ha fått ut de svenska journalerna att ha som stöd för egen del.
    Jag hade fått ut tidigare svenska provsvar (FSH, TSH, T3, T4, hepatit, HIV mm) som jag visade dem. Dessa heter liknande på engelska så det behövde inte heller översättas.
    Men kolla med den klinik du väljer. Så det blir som de vill ha det.

Det var det jag kom på nu. Lycka till!
  • Rödhåriga tjejen
    mytrouble skrev 2009-10-03 11:17:39 följande:
    Tack , va du är söt! Är det dags för din ET snart??
    Jepp, det närmar sig med stormsteg. I slutet av nästa vecka är det dags. Jag talar om lite närmare exakt när det blir.

Jo, kan någon som har bättre koll än jag lägga upp en ny lista?
    Känns som det har hänt mycket den senaste tiden.
  • Rödhåriga tjejen
    tjorvar skrev 2009-10-04 10:39:47 följande:
    Jag smörjer i perioder in underlivet med vaselin som skyddar en del, lägger sig som en hinna. Att tvätta med vatten hjälper inte mig utan gör mig mera känslig. Spelar det någon roll om man tar vagitorierna analt tror ni? Jag tycker att det kladdar mindre och jag inbillar mig att mer absorberas...En annan fråga på äckel-området - är det bara jag som är besvärad av gaser? Både uppkörd och gasig och en lukt som fått maken att hota med skilda sovrum... Nån som känner igen sig?
    Jag skulle rekommendera att inte tvätta underlivet med vanlig duschtvål, utan istället använda en med olja i. Tex Nivea oil eller Neutro Roberts "shower oil" (eller vad de heter). Jag använder dessa pga underlivsklåda.

Min gyn har även tipsat om en salva/kräm som heter Cortimyk. Den är bra om man tror sig ha svamp - innehåller både läkemedel mot svamp och kortison. Enl honom kan man använda denna hur "länge man vill". Den finns receptfritt på apoteket.

Men som sagt smörj med någon mjukgörande kräm enl tidigare tips. Bara tvål och vatten torkar ut och gör att man blir ännu mer mottaglig för klåda och svamp.

Äum... appro på trög mage och gaser med ytterst otrevlig lukt (nog det värsta jag någonsin presterat) så kan jag väl bara erkänna att jag också fått det... Men det verkar ha minskat nu.
  • Rödhåriga tjejen
    sodkt skrev 2009-10-05 11:12:20 följande:
    Hur går det för ruvarna, har vi fler än Merlot, Kramiis och Nioli? Jag börjar känna mig sugen att sätta igång igen, men ska ta itu med myomet först, kanske.
    Hej! Jag tycker du skall ta i tu med myomet först - särskilt om dina läkare tycker det.
    Min mamma blev inte gravid (8 års försök) förrän efter hon opererat bort ett myom. Fast det är ju över trettio år sedan, så kanske säger läkarna något annat idag? Ang om myom hindrar graviditet, menar jag.
  • Rödhåriga tjejen

Nu är vi i Riga. Jag fick just reda på att vår donator har plockats på 20 ägg idag!!! Nu håller vi tummarna för att så många som möjligt av dessa är användbara och blir befruktade.
    På torsdag är det planerat med ET. Å, vad det här är spännande!!!

• Rödhåriga tjejen

Tack alla för era hälsningar!! De värmer oerhört!

saknarknytte: Grattis! Håller tummarna för dig!

Själv skall jag stå ut till efter kl 16 när vi kunde ringa kliniken och höra hur det gått med befruktningen. Detta är den del i processen som i princip alltid gått åt skogen vid våra egna IVF:er... (Av tre IVF:er har jag endast fått ett ägg att dela sig av två befruktade. Övriga gånger har vi fått beskedet om ingen befruktning trots microinjektion.)
    Så det är lite läskigt idag kan man ju lungt säga.

• Rödhåriga tjejen

Hej tjejer!
    Har fått det ooootroligt fantastiska beskedet att alla 20 äggen blivit befruktade!!!
    Så imorgon vid 17 lettisk tid skall vi ringa igen och höra hur det gått med delningen. Det är olidligt spännande!

Vi har just kommit tillbaka till hotellet efter att ha vandrat på stan i sju timmar. Vi har varit på museum, ätit på restaurang, åkt upp i St Peterskyrkans torn (helt fantastisk utsikt där uppifrån - kan verkligen rekommenderas) samt hittat den Svenska Porten. Så nu är jag helt mör i fötterna.

• Rödhåriga tjejen
    Sevgili skrev 2009-10-06 18:02:36 följande:
    Är så glad för din skull! Förhoppningsvis är jag i din situation om en månad.
    Tack! Jag håller tummarna för dig.
Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa