Caribe skrev 2009-11-30 16:29:10 följande:
Saknarknytte ja se till att vila ordentligt nu!Kramiiis du får dagens ros för att du är så positiv Såg i en annan tråd att i Riga frågar dom efter blodgrupp, det gör dom ju inte i Åbo. Spelar det ngn roll? Jag fick ju i samband med mitt missfall reda på att jag är A Rh negativ och fick en anti-D spruta i baken pga det!
Vad kul att du är på gång igen Caribe! Jag hålller alla tummar för dig.
I Riga fick jag lämna blodprov för att de skulle ta reda på min blodgrupp. (Även maken.) Senare efter att jag plussade har jag frågat dem vilken blodgrupp min donator har och det var samma som mig. Jag vet inte heller om det spelar någon roll, om det var slumpen eller om de tagit hänsyn till det när de valde donator. Det har jag inte frågat om.
Ang det jag läst om Rh- är att om man som kvinna är negativ och ens man är positiv så kan man bilda antikroppar mot barnet (om det är positivt???). Detta händer i samband med första graviditeten på något sätt och det brukar inte vara problem då, utan visar sig vid en eventuell nästa graviditet. Detta skall lösas med den spruta du fick.
Men som sagt - detta är bara så som jag minns det - kolla med någon läkare för att få en säker beskrivning av hur det funkar.