• kramiiis

Vi som gör äggdonation ute i Europa

har inte blivit så mycket jobb för mig idag. slutade med att jag kom på att jag har ju tillgång till en massa artiklar via våra databaser eftersom jag är doktorand på KTH. Och nu har jag skrivit ut en bunt artiklar om ASA och prednisolon vid ivf och en om "immunological profile of infertile women after repeated ivf failure".

Läste lite kort i en som faktiskt en läkare på min gamla ivf klinik (CvL) varit med och skrivit om just ASA och prednisolon och de har alltid sagt att de inte alls tror på det, men slutsatserna i den artikeln tyder på att det ger högre resultat med medicinerna än utan även om det inte var milsstor skillnad. grrrrrrrrrrr.

så nu har jag avreagerat mig lite för det

♥I know what I want and NOTHING is going to stop me now!♥
  • kramiiis
    Caribe skrev 2009-12-01 15:08:24 följande:
    Spännande läsning Kramiiis, stod det ngt i artikeln om dos och när börja/sluta med prednisolonet?
    såhär står det om pred:
    10mg/dag från sprutstart, 30mg/dag från ET-dagen i 5 dagar och sen 10mg/dag tills gravtest.

ASA:
    100mg från sprutstart fram till gravtest
  • kramiiis

resulaten var:
    graviditet: 50% med ASA+pred, 40% utan
    och ongoing pregnacy: 42% resp 32%

så nej ingen jätteskillnad, märk dock att denna studie gjordes på kvinnor som ansågs ha hög chans för graviditet. Så jag anser att 10% ändå är en hyffsad skillnad då.

• kramiiis

dock verkar ju det ha blivit ungefär lika många % mf i båda grupperna vilket direkt får mig att fundera på att man ska fortsätta med medcinerna längre än till testdagen.

intressant iaf, snart ska jag läsa vad några japaner skrivit om exakt samma sak.

• kramiiis

förresten om ni vill ha artiklarna, så inboxa mig er mailadress så kan jag skicka över dem, har dem i pdf-format.

caribe: ja jag tror ju oxå på att man ska fortsätta fram till v12

• kramiiis

Nidra: jag blev inte nedreglerad innan FET, utan började med progynon på mensdag 1 och ska göra så inför FET i jaunari oxå.
    Vid mitt senaste FET behövde de tina 5 embryon, jag fick två tillbax. Så jag hade tinat alla tre.

kram!

my turn: tråkigt med minus på testen kramar om dig!

----------

Har precis pratat med läkarn i Åbo och som vanligt så pratar man med en vägg känns det som{#lang_emotions_yell} känns inte som om läkarna tycker om när jag är påläst och kan hänvisa till rapporter och annat. Så nää det kan inte vara några andra fel på dig, näe allt ser så bra ut. gaaah.
    Så nej ingen annan medicinering eller nya blodprover där inte.
    Däremot FET runt 19-22 januari om mensen sköter sig.
    Har ett litet problem då dock och det är att min gyn är på semester när jag troligtvis behöver göra vul för att kolla slemhinnan. Men måste väl finnas ngn annan i hela sthlm som kan tänka sig göra et tvul hoppas jag. Det får ordna sig helt enkelt. Det gör väl allt alltid, eller? Är jag lite för naiv kanske

Har fått teletontid med min svenska gyn i eftermiddag så då ska jag be honom fixa remisser för blodprov, TNF-alfa till att böjra med, han är hjälpsam så är nog inga problem. Sen lovade reprocentralen att hjälpa mig tolka svar
    Tack för att ni fina tjejer finnns!!!

Och så är sambon med på att göra FET i januari! jippihoo behövde inte övertala honom ens!

kramiiis is going strong, fortfarande på gott humör{#lang_emotions_laughing}

• kramiiis

caribe: jo det finns nog ngn som är en typ kollega, vet inte hur de jobbar där direkt (aleris närsjukvård). Får ta och kolla upp det.

Jo vissst är Mika snäll och så, men känns lixom som att de vill bara köra sitt egna race. Och så är det väl iofs mest överallt kan jag tänka mig.
    Embryona kvar i frysen var iaf av bra kvalité sa han, iofs kan han ju säga vad som för jag har ju ingen aning... Men i vilket fall så fick vi inte göra ngn ny färskbehandling hos dem förrän vi använt alla i frysen.

Ja skönt att ha sambon på samma spår igen. Hans längtan efter barn tar nog över tillslut och då vill han oxå kämpa vidare. Och så kanske han märker hur mycket tid och kraft jag ändå lägger ner på att försöka komma på vad som kan vara fel. Han har ju inte direkt gjort ngt alls i denna processen förutom lämnat lite prover då och då... Och det kanske oxå får honom att tro framåt, inte vet jag.

Undrar vart min mens håller hus tog sista medicinerna i lördags kväll. Hoppas den kommer snart.

• kramiiis

caribe: det trodde jag oxå, men tydligen gällde det inte oss. 
    Jag hoppas på två guldägg i form av twins till nästa höst

förra gången tror jag mensen kom efter 3 dar, så kanske inte ska börja bli orolig än, fast det har ju gått tre dar nu. grr

bara den kommer och är över innan egypten så är jag glad. Blöder ju som en stucken gris och kan inte röra mig från toaletten de första dygnet.

• kramiiis
    Caribe skrev 2009-12-02 10:01:00 följande:
    Kramiiis när åker Ni?
    15 dec inte ens två veckor kvar nu{#lang_emotions_sunny}
    och så har vi bestämt oss för att ta ledigt i mellandagarna så vi kommer få nästan 3 veckors ledigt. wohoo{#lang_emotions_laughing}
  • kramiiis

woho när man tralla om trollen. mensen kom
    skönt att veta att kroppen fungerar...

Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa