• Carmencita03

Vi som gör äggdonation ute i Europa

Hej!
    Min slemhinna var 9 mm (det sa doktorn var bra) på dag 11 efter Estrofem 2mg 3 ggr /dag. Sedan fick jag ET förskjutet en vecka så jag kollade slemhinnan igen dag 25 och då var den 11 mm. Sedan på ET 3 dagar senare var slemhinnan 9.7 och det verkar också normalt att den krymper lite när man ätit progesteron ett par dagar (vilket man börjar med på då ägget fertiliseras, i mitt fall tre dagar innan ET).
    Loppa: din slemhinna är säkert jättebra! Jag var däremot orolig att jag hade gått för länge på östrogen innan ET, men det verkade klara sig. Nu är jag dock bara på RD3 och är naturligtvis superorolig och nyfiken och önskar jag kunde vrida fram tiden 10 dagar så jag fick se ett +!! Känner också av lite molvärk av o till men jag inbillar mig att det är normalt (måste tro det!! Annars blir jag tokig!)
    Lycka till Loppa! Och Kramiis - ge inte upp jag håller alla mina tummar och hoppas!
    Liksom för alla er andra väntande och ruvande!
    Kram!

• Carmencita03

Hej!
    Behöver hjälp!! Jag tog en magnecyl (trodde det var de enda som var OK, är lite orolig för blodproppar så det var därför) men så läste jag att det ska undvikas om man försöker bli gravid !!! Försökte faktiskt kräkas upp den men kunde inte... Är det någon som vet hur mycket det påverkar? Jäklar vad korkat...skulle ju läst innan - jag som undvikit alla värktabletter i evigheter. Om någon vet som hör av er - jag fick värsta ångesten och är livrädd att jag har förstört mina möjligheter nu... RD4 ... Jag trodde bara att var blodförtunnande.
    Hjälp....

• Carmencita03

Hej tjejer,
    Jag hittade lite info på nätet. En magnecyl är egentligen för mycket men i lågdos naturligtvis ok (typ Trombyl och andra mediciner som ordineras under graviditet) Men en hel magnecyl var kanske inte så bra, även om man enligt svaret nedan kan överleva en enstaka magnecyl. Hoppas jag inte har förstört mina chanser... Mina stackars små embryon...

. Det är osannolikt att en enstaka dos i början eller mitten av graviditeten orsakar några problem, men acetylsalicylsyra (som är den aktiva substansen i magnecyl, albyl, aspirin, bamyl och treo) kan skapa problem för både dig och bebisen om du tar det regelbundet i normaldos under graviditeten, så det är bäst att undvika det helt. Om du redan tar en ordinerad dos acetylsalicylsyra för något specifikt tillstånd, kan det vara nödvändigt att fortsätta. Men du bör rådfråga din läkare eller barnmorska innan du tar acetylsalicylsyra i någon form under graviditeten eller försöker att bli gravid.

• Carmencita03

Vad roligt, Caribe, nu är det snart dags! Håller tummarna!
    Lycka till Geten du också!! Fler tummar som hålls!

Jag ska försöka glömma min magnecyl och hoppas den inte har gjort någon skada. Kramiis och alla ni andra - jag håller med er - varför är så många så hjärtlösa i sina kommentarer? De har antagligen ingen aning om vilken fruktansvärd plåga det är att gå och hoppas, vänta ..., börja om, hoppas igen... Har en kompis som trots att hon varit med om missfall nu gärna talar om hur otroligt lätt hon blev gravid trots sin ålder (42), det var knappt planerat. Det är jobbigt att höra.... och svårt att opåverkad glädja sig med sin vän fast man vill. Jag är alltid livrätt att fråga folk om barn, graviditeter om man inte vet hur de har det.

Tack för tipset om jourgyn! Nu bor jag på västkusten och här är det verkligen inte lätt att hitta gyn som hjälper en. VUL kostar 1000kr och de vill inte skriva ut några mediciner...biljetter i sista minuten superdyra är upp i 100 000 nu... och vi är inte stenrika.. men jag kör hellre omkring i en gammal rishög och blir gravid än köper en ny fin bil för över 100 000!!

Kramiis - fortsätt hoppas - du har stora chanser! (du har iallafall inte stoppat i dig en hel magnecyl). Dina små kanske ligger inborrade och växer allt vad de kan nu!!

Kramar!!

• Carmencita03

Tack Tandmaja! Känner mig lite lugnare idag... Känner ialla fall ingen skillnad mot innan! Lite lite molvärk som jag inbillar mig är för att det är något kvar där inne! Rd5... det går långsamt

Bettina: Jag var också väldigt osäker på på behnadlingen i början, men fick många bra råd och stöttning av erfarna här i tråden. Som jag förstår nu efter att precis själv gått igenom proceduren så kommer blödningen "när den kommer" oftast 5-10 dagar efter injektionen. Jag gjorde mitt första VUL 13 dagar efter injektionen (för att kolla nedregleringen) och sedan VUL 2 (för att mäta slemhinnan) 11 dagar efter att börjat med östrogen (dag 1 efter första VUL). Finns det inget privat-gyn eller jour gyn du kan utnyttja? Håller tummarna!!

Kramiis: det låter bra! Hoppas!!

Ha en riktigt skön fredagkväll alla!!
    KRAMAR o massor med pepp!!

• Carmencita03

Kramiis: tröstkramar och mängder med värme. Har tänkt mycket på dig och undrat hur det gått. Du är i alla fall väldigt ung ännu och du kommer att bli en underbar mamma! Efter semestern när ni samlat krafter kanske det är dags att hitta +-ägget i er skörd.
    Vi fick bara 6 ägg från donatorn. 5 blev befruktade, alla klass 2. Två av dem ruvar jag på nu och tre är i frysen. Idag är det min RD7 och jag märker inte av hormonerna särskilt mycket (lite trött bara) och känner inget direkt annat heller.... Undrar om det verkligen är något... Men guuud vad jag ör okoncentrerad på jobbet.

Grattis Lala - det låter lovande!
    Caribe - håller tummarna för dig inför FET!

KRAMAR!!!

• Carmencita03

RD11.... testade för jag trodde att kändes som om kanske.... men det var minus.... inte ett spår av pluss...blev såå ledsen så superbesviken och jag bara föll ihop... Hoppet har hållit mig uppe.... Vet att jag måste ta mig samman och ni är så underbara förebilder här i tråden.... Men, just nu känns det nattsvart...

Grattis till er som fått pluss på stickan! Lycka till!!

Kramar från en ledsen C

• Carmencita03

Tack för ert stöd. Så gulliga ni är som peppar! Jo, jag ska testa igen om två dagar, men ni vet, man känner liksom på sig... Har gråtit floder idag, men ska försöka ställa om mig till FET i januari istället. Har tre i frysen.
    Det konstiga är att jag känner inte av varken östrogenet eller progesteronet heller. Min läkare som gjorde VUL skojade om det och sa "ajaj, nu när du börjar med progesteronet kommer du att få grymma humörsvängningar!" Men jag har kännt mig lugnare än vanligt nästan. Usch man går och funderar på VARFÖR det inte funkade.... embryorna var fina, slemhinnan ok...inget slarv med medicinen...positiva tankar... jag kanske bara tillhör dendär 32% som det inte funkar på (68% chans med två embryos sa de)...

Tur att ni finns som förstår hur man känner! Jaghar inte breättat för någon att jag gör detta, så därför är det extra skönt att fly hit till FL ibland!

KRAMAR till er alla!!!

• Carmencita03

Lala - stackars dig - så jobbigt och hemskt på tåget. Men, det verkar vara många som har haft blödningar här på tråden och klarat sig. Hoppas så att går över och att allt är OK. Det verkar vara vanligare med blödning under en ÄD-graviditet. Håller mina tummar stenhårt för dig.
    Kramar och lycka till!! C

• Carmencita03

Lala - hoppas allt ordnar sig nu och att du slipper fler sådan obehagliga överskningar. Hoppas du kan kolla att allt är OK så du kan koppla av och njuta lite av att du är gravid!

Grattis Annikamarie! Då har du säkert fått tillbaka en riktig "överlevare"! Har embryot klarat alla strapatser hittills har de säkert goda chanser att klara resten! Ruva lugnt!

Är själv på RD13... ska testa igen imorgon (negativt igår på RD 12). Känner inget tecken mer än lite aningens mer molande i "tjejmagen". Ska försöka få till ett blodprov på tisdag... hoppet är det sista som överger en

Kramar! C

• Carmencita03

Hej tjejer!
    Kramis du är verkligen härlig som kan vända så och bli så positiv igen.
    Caribe: grattis tilll fin slemhinna! Vad spännande att du äntligen är på väg! Håller verkligen tummarna!
    Saknarkytte: Förstår hur du känner dig! Även jag hade hoppats på tvillingar med mina fina embryon - RD14 idag och åter negativt (snyft). Men, saknarknytte - du har en friskus i magen, och det kan bli en härlig och enkel graviditet med "bara " en!
    Lala - hoppas allt är bra! Skönt med lite starkare graviditetstecken!

Måste fråga er hur ni gjort med HCG -blodprov?? Jag trodde man kunde ta det på vårdcentralen. Ringde och fick tid för blodprov, men när läkaren frågade vad han skulle analysera i blodet och jag sa HCG så han ut som ett frågetecken! Det hade de aldrig gjort förut där... Han var dock mycket hjälpsam och även labbet som tog provet, men de hade ingen aning om hur man skulle tolka svaret... - men det fixar jag sa jag - är det siffror blir jag jätteglad - är det bara 0 blir jag ledsen. Bara jag får blodet analyserat så tolkar jag svaret! Är det så här ni andra gör också? Eller ska man vända sig till gyn? Där är det ju veckors väntetid? Mitt upp i allt elände kunde jag inte låta bli att skratta lite när jag ställde till det så på läkarvärdcentralen bara för ett HCG (och att de ändå var så gulliga och gjorde allt de kunde!)

Annars känner jag mig rätt deppig och hoppet att det ska vända till ett positivt test känns mer o mer avlägset. Men en ytterst liiiten chans kanske finns kvar. Det finns visst de som plussat på RD17...

Om inte + så ska jag vila över jul och hoppas på FET i januari. Hela 2009 har varit ett ovanligt jobbigt år, så det är nog bäst att vänta till ett bättre år!

KRAMAR till er alla!! C

• Carmencita03

Hej tjejer!
    Nu verkar det vara många FET på gång! Har också funderat på vad som avgör om man ska bli nedreglerad innan. Jag hoppas jag slipper, men vi får väl se vad de säger. Någon som vet varför man blir nedreglerad?

Har åter testat minus idag RD 16 (inte ett spår av ett extra streck) och nu är hoppet helt ut. Har kontaktat kliniken och fått ett deltagande svar och vi planerar för FET i januari.

MyTurn - jag lider med dig. Man vill så gärna se det där plusset så man nästan ser i syne på stickan. Men ack nej...

Cijo - hur går det för dig som fick positivt så sent som på dag 16? Det låter ju som ett under!! Det var det jag hoppades på själv! Varför var kliniken tveksam? Hoppas det går bra för dig! Berätta gärna för oss hur det går!

Caribe - lycka till!!
    ZXZX - hoppas allt är bra med dig!! Att symptomen är starkare och du kan njuta!

Kramis - härligt att du är på gång igen! Kanske kan vi följas åt i januari! Hoppas 2010 är ett bättre år!

Kramar o pepp till er alla!
    C

• Carmencita03

Geten - Lycka till glömde jag säga också!! Hoppas det går jättebra!

Min fråga om nedreglering var alltås när man gör FET. Eftersom en del inte blir nedreglerade? Ska fråga kliniken vid tillfälle, men ifall nån har ett svar är det alltid intressant att veta!

Kram! C

• Carmencita03

Crijo! Vad spännande!! Det låter ju fantastiskt! Jag har också hört om folk som fått positivt gravtest väldigt sent och det varit ok. Jag hade hoppats på det själv. Jag gjorde blodtest i måndags RD 14 och då var det mindre än 1, och urintest i går igen RD16 men negativt... Nu ska jag sluta med medicinerna tyckte Riga, idag på RD17. Och, ja, jag har INGA symptom alls, så jag får nog acceptera att det inte är något.
    Jag håller tummarna för dig inför VUL!! Det kan mycket väl vara en seg liten rackare!!
    Det är fantastiskt ändå så många som lyckas på första försöket!
    Kram! C

• Carmencita03

Hej tjejer! Tack för er uppmuntran. Idag RD17 också minus. Idag kom liksom alla känslor av besvikelse ikapp, har gråtit floder - suttit i evigheter på toan på jobbet mellan möten o gråtit. Brukar vara positiv men så här deppig har jag inte varit jag på evigheter. Trodde verkligen att det skulle lyckas. Fina embryon var det också. Varför?? Varför ville de inte stanna? Börjar tvivla på FET... de stackars frysta embryorna kommer väl att reagera likadant... de fäster väl inte de heller. Usch så genomdeppig jag känner mig... Ingen att prata med om detta. Ingen på jobbe som fattar varför jag går omkring och ser ut som ett lik med rödgråtna ögon.
    Samtidigt läser jag om alla er som lyckats och tänker - att det går ju!! Det kan ju funka!! Men, varför funkar det inte på mig?
    Brukar man prata igenom situationen situationen med sin klinik-läkare? Brukar man försöka ha en teori och ändra något inför nästa steg? Eller kör man bara på likandant? Någon som vet?

• Carmencita03

Tack alla underbara vänner här i tråden. Jag vet att många av er har kämpat länge och till slut lyckats, så det ger mig hopp. Har försökt i så många år, försökt få hjälp men blivit ganska otrevligt bemött i den allmänna vården för att jag var 40, gick till en privat klinik där läkaren sa att det inte fanns tilläckligt många äggblåsor för IVF, samt att hormonvärdet de mätte (LH?) måste vara 0.5 och mitt var o.47. Han bedömde IVF-chansen till 1%, och trodde vi hade större chans på naturlig väg. Efter ytterligare missfall (ofostrig gravididet) till så gick jag till en annan klinik där det var en mycket mer engagerad läkare som sa att jag hade många äggblåsor och IVF säkert skulle fungerat! Men, då var jag redan 43 och chansen att göra det i Sverige lika med noll... Hon rekommenerade därför AVA Riga och tyckte att ÄD kanske ända var största chansen att lyckas.
    Så här efter ett minus hade det känts bra att få prata med läkaren och få lite hållpunkter framåt, men jag har inte fått någon telefontid ännu. Kommer nog nästa vecka.
    Så detta är min första ÄD. Jag ska försöka i januari med FET om allt går som det ska!! Känns lite stressigt att få till det innan jul. Så, nu väntar jag bara på.... mensen... Kom nu!!! Kommer den nu som hinner jag gå en cykel innan början på januari och då kanske FET blir i mitten-slutet på jan 2010!!

Tack för att ni finns och att ni peppar!! Ibland är det skönt att känna att det finns fler med samma drömmar och samma problem, att dela sina svårgheter med, men också att se hur många som lyckas - det ökar hoppet!

Till er ruvare - håll ut! Testa inte för tidigt!!

KRAMAR till er alla!! Ha en skön lördag!
    C

• Carmencita03

Loppa69: stackare. Jag är så ledsen för din skull. Vet precis hur det känns. Men, kanske som Crijo säger - ge inte upp helt ännu!
    Caribe: Grattis!! Hoppas du får en skön ruvartid i julstämning!

Jag har en fråga till er om blodprov för koagulationsfaktorer. Jag har fått rådet av min läkare i Riga att ta prov för APTL, INR, Protrombine complex, D-Dimeri, lupus antikoagulation. Har någon av er tagit dessa prover? Jag har ringt till alla möjliga ställen (privata kliniker, vårdcentraler mm) men ingen vill ta dessa prover.
    Undrar så om någon av er tagit dessa och var ni gjorde det, och vad gjorde läkaren med resultatet?

Så tacksam för era svar!
    KRAM,
    C

• Carmencita03

Lala: stackars dig. Så sorgligt efter att nästan vant sig vid tanken att vara gravid. Åh, vad jag lider med dig. Det är en chock att få det beskedet när man känner en massa symptom dessutom.

Tack, alla ni andra om svar på kogulationsprover! Så underbart att få svar och stöd. Jag har äntligen (tror jag) hittat ett sjukhuslab som kan ta dessa prover. Man lär sig något nytt varje dag. Ska bli intressant att se svaret, om det är något sådant som påverkar att de små fina embryorna inte fäste...

Caribe och ZXZX lycka till med ruvning och VUL!
    Crijo lycka till du också på VUL!
    Bettina: lycka till med behandlingen. Vi kanske ses i Riga i februari om jag gör FET då. Dr Fodina ville gärna nedreglera mig och vänta till nästa period så då blir det nog FET i slutet på feb. Denna väntan...

Återigen Lala - många varma tröstkramar. Jag vet hur det känns. Ta det lugnt nu och gråt ut, sedan får du nya krafter.

Kramar tiller alla!
    C

• Carmencita03

Såg att jag skrev Bettina, men jag menade ju Bengalen! Sorry, det börjar bli sent..!

Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa