• Carmencita03

Vi som gör äggdonation ute i Europa

Esther! Om du är osäker på sprutan så kan du få hjälp på vårdcentralen. Det fick jag. Har inga problem med sprutor (är blodgivare) men att ta på mig själv är jag inte van vid. Sprutan är ju så dyr också (var tvungen att köpa medicinen från Riga, ingen läkare här ville skriva ut) så jag var lite orolig att inte göra rätt. Men det går säkert jättebra att göra det själv också. Verkar som vi ligger i samma fas men med en månads mellanrum! Önskar verkligen dig Lycka Till!!

• Carmencita03

Grattis Makima! Så underbart att få det där "beviset" på att något lever inut i en!
    Första gången jag hade en ofostrig graviditet blev jag chockad. Hade då aldrig hört talas om det. Där står man med alla sympom och växande mage men inget foster i. Så det önskar jag ingen av oss.
    Åh, så skönt att höra att det har gått bra! Så många här inne nu som lyckats! Själv väntar jag på att få datum från kliniken, troligast 16 el 17 nov för ET. Den där extra veckan känns lång... Ska på extra VUL nästa vecka för att kolla att slemhinnan ser bra ut innan jag åker i och med att det blev fördröjt en vecka (tack för alla råd jag fått!).
    Lycka till ni som har ET eller FET i dagarna också! KRAM!!

• Carmencita03

Hej Bettina! Det där med hur mensen är antar jag att det kan vara väldigt individuellt. Jag har alltid haft korta menstruationer, lite blödning och inte ont alls, men slemhinnan varit bra ändå (det är nog mina ägg det är lite si o så med). Har själv undrat hur det kan vara så olika. Jag blöder också bara 3 dagar , men sista året har det ändrats lite eftersom första dagen följs av ett uppehåll på 1-2 dagar för att sedan starta och blöda igen 2-3 dagar. Min syster däremot blöder i 10 dagar och har det jättejobbigt med PMS mm.
    Men, som Makima säger slemhinnan kollas noga innan så det går säkert bra!
    Lycka till!

• Carmencita03

Hej! Lägger till mig till listan, under "på gång" Är osäker om dethär blir rätt - har inte varit inne i en "tråd" tidigare!. Sov gott!!
    ==================================================Hoppaslina 42 år: Tidigare 7 IVF + 2 FET. 1:a möte inför ÄD i majSolis65 43 år: Tidigare 3 IVF + 2 FET, 3ÄDCaribe 42 år 3 insem+6 ivf utan resultat, 1:ÄD Åbo avbr, 2:a ÄD 3/6, 2st 4 celliga klass III tillbaka, testade + 16/6, blev MA i vecka 13, satsar på frys när styrkan är tillbakaSupertrouper 27 år: Tidigare 1 IVF + 1 avbrutet IVF. 1:a möte inför ÄD 18/9 hos AVA LissabonEsmeralda 46 år: ÄD 29/5-08, FET29/9 (MA), FET 23/1, nästa FET 20 maj!Spottina 49 år: 1:a ÄD 16/4 AVA Riga, 2 st embryon, tidigt mf, FET planerad till JuniVallmo75: 34 år, 2mf, 2 insem, 1 ivf. 1:a ÄD ET 17/8, mfNioli: 2:a ÄD, Åbo gick inte de hellerMerlot, 1:a ÄD, ET 25/9, EGV Riga. negativt.Chris06: 2ÄD,misslyckade.3 frysta kvar.3e ÄD 2010 v 9.PÅ GÅNG : ==================================================Nidra: FET v 36 el v 40 på EliteSodkt. 44 år. 1 ÄD 27/4 - blev MF v.12. FET 9 sept. 2 8 celliga embryon, negavtivt. Nasta FET varen 2010Sevgili: ÄD nov-09 Riga, AVA klinikenZXZX 46 år: Tidigare ET 20/3, FET 22/4 och ET 9/10 (mf) 2008, FET 21/1 2009 alla på AVA Tammerfors. 2 frysisar kvar...Loppa69:!:a ÄD Elite clinic, Estland. Plan ET under v. 48Esther123, 1:a ÄD, AVA Riga, ET ca 14/12., Carmencita03, 1:a ÄD, AVA Riga, ET ca 16/11. RUVARE : ==================================================Saknarknytte: 38 år, 1:a ÄD AVA Riga 5/10Kramiiis: 28 år, 5 ivf, ÄD nr 1 AVA åboLåla67: 41 år, 1:a ÄD, ET 5/11 på Elite i Estland. GRAVIDA : ==================================================ÄlvanAlva: 1:a ÄD AVA Åbo nov -08annkristine: 1:a ÄD, Åbo, ET 5/12Grynet: Tidigare 1:a ÄD -08 2:a ÄD 26/2-09 (2*8CC)MoJ: 1:a ÄD -08, 2:a ÄD ET 27 feb AVA ÅboWilja: 1:a ÄD, ET 26 feb AVA PeterOdette 42 år: 2:a ÄD, ET 11/3-09 2 st blastocyster AVA Peter.Bette 29 år: Gravid efter 2:a ÄD 19/3 2 st 1 8 celligt och 1 10 celligt.Sardin 41 år: Tidigare 8 inseminationer, 5 IVF utan resultat. Nu gravid på 1:a ÄD, Riga 13/3.Actionvera 41 år: 3 IVF 1 FET - första ÄD ET 18 Juni. Plussade 20/7.Hinos: 41 år: 1:a ÄD 20 juli. 2 topp 3, ett 7-celligt och ett 9-celligt. Plussade 3/8Sanndy: 1:a ÄD, EGV Riga. ET 14/8.Gottisen: 7 misslyckade ÄD, 1 lyckat FET -05, ET 27/8-09 väntar tvillingarIsisisis 44 år Gravid tvillingar BF 22 marsIssi01: 2:a ÄD, FET, AVA ÅBO sept -09Tjorvar: 3 misslyckade inseminationer, två misslyckade ivf, Gravid efter 1:a äggdonation AVA Riga ET 17/9Makima46. 46 år. 3:e ÄD, FET 6 okt. IVI Spanien. Ett 8 celligt o ett 9 celligt. Båda i toppklass. Rödluvan71: 1:a ÄD AVA Riga. ET 8 oktober.FÅTT BARN : ==================================================amn; 2006 (jag 46 år) - en flicka - ÄD ET Tammerfors, 2007(jag 47 år) - en pojke - ÄD FET Tammerfors.Dimmoriskyn: v 33+3 flicka 1720g, pojke 2135g. Vaginal förlossning, huvud/tvärlägeAyrtons sambo: v 39+6 flicka 3390gäd-bebis: pojke i v. 41+2töjet: v 36+6 pojke 2830g, pojke 2520g. Planerat kejsarsnitt (säte/tvärläge)Ninnie65: v 38+4 pojke, 3100g, vaginal förlossningFille 44: 1:a ÄD, FET 8 sept 2 st blastocytembryon - fått tvillingar den 3 april. Vecka 32+4, akut kejsarsnitt. Flicka 1970g och pojke 2290g.Igor: v 39+0 pojke 2600g. Planerat kejsarsnitt (säte/inre bäckenträngsel).Solstickan 42: 1:a ÄD, föddes på BF-dag, 3390 gr 50 cm, vaginal, sugklockaNikolina V38+3 7:e ÄD, pojke 3,5 kg , 53 cmSanca: v 39+2, 1:a ÄD, 3,1 kg, 50 cmFörväntan v 35+2, flicka 3.0 48 cm lång snittMaari: V.39+0 Pojke född 090813, 3160 gr 49 cm. Planerat kejsarsnittVitsippa65: v 42, pojke född 090813, 3555 gr och 51 cm, vaginaltKim Carol: v 38+4, pojke född 090810, 3058 g, 48 cm, planerat kejsarsnittPigan74: v35+0, pojke, 2100g, 42 cmTigermom: v39 2:a ÄD, född 090822, flicka 3170g 49cm
    [/citat]

• Carmencita03

Nja, jag fick inte till listan riktigt. Jag missade nog något knep . Känner mig helt plötsligt "oteknisk" :-0 ! Om någon vill förklara så kan jag försöka slänga in mig under "på gång" igen! Hoppas på besked om datum imorgon....!!

• Carmencita03

Hej alla tappra!
    Oj, vad det har skrivits mycket nu i tråden. Har inte hunnit följa med i allt.

Jag har en fråga om hur det var för er, ni som har gjort ET, när fick ni svar om embryornas status? Min man var i Riga igår och de lovade maila idag men vi har inte hört något ännu. Vi måste åka i morgon för att vara där på ET på måndag, och nu känns det lite jobbigt då vi inte vet hur det har gått... Typiskt att det är söndag innan jag ska göra ET. Vet någon när man tidigast kan se om det är några embryos som är OK?
    Är det någon som har någon erfarenhet att dela med sig av här? Visste ni innan ni åkte att det fanns embryos som väntade på er?
    Kramar till er alla!

• Carmencita03

Grattis Lala - hoppas det går bra nu! Lala - om äggen är brfruktade 2/11 så är embryorna 3 dagar vid insättning den 5/11.
    Och grattis Rödluvan - nu kan du pusta ut lite!
    Har precis kommit hem från AVA efter ET igår. Två embryos ligger nu där inne, ett 9-celligt och ett 8-celligt, båda av klass 2. Hoppas hoppas... Läste att i USA vill de inte att man flyger efter ET, men det var ju vi tvugna att göra. Är det någon mer som har satt sig på flyget direkt efter?
    Är det någon som vet hur många dagar efter befruktning som embryot fäster? Är det 5-6 eller mer?
    Kramar och pepp och lycka till, till er alla!

• Carmencita03

Lala - hm, jag håller med det är inte lätt att räkna dygn.. det är ju så mycket som händer de där första dygnen så jag antar att timmarna är viktiga också. Så om embryorna är 2 eller 3 dagar vid insättning beror nog även på när på dygnet befruktning skedde och när insättning skedde?
    Mina befruktades 13/11 mitt på dagen och sattes in i går (16/11) vid 17-tiden och jag trodde de räknades som 3-dygns. Kanske någon med mer erfarenhet vet?

• Carmencita03

Tack för alla värmande lyckönskningar!! Åh det känns skönt att ha er här i tråden!Ja, lite ångestladdat är det!! Känns lite overkligt på något sätt!! Jag bara går omkring och önskar de ska fästa!! Är hemma från jobbet idag för att försöka ta det lugnt. Har ingen förstående chef - en man av annan nationalitet. Skulle inte ens drömma om att berätta något privat för honom.

Men - ändå!! Ruvare! Så häftigt - det är ett stort steg! Och jag blir så hoppfull av alla ni som blivit gravida - det bevisar ju att det går! Kramiis - upp med hakan - det kommer att gå bra!!
    Caribe - hoppas nu mensen kommer. Denna röda period som man ibland hatar och ibland älskar. Hoppas på FET för din skull snart!
    Superkram och massa pepp till er alla!

• Carmencita03

Hallå där ni underara tjejer! Tänk vad detta är påfrestande som vi går igenom. Alla som inte vet, de har verkligen ingen aning om hur mycket energi det suger. Just nu blandas min glädje över två fina embryos med ångesten och oron för vad som händer om det blir ett minus... Vill inte tänka på det! Önskar så jag kunde peppa er - skickar en mängd cyberkramar till er!!
    När ni skriver om full fart på mortorvägen mot psyket (förstår helt o fullt vad ni menar - så känns det verkligen ibland!) så kommer jag ändå att tänka på Arto Passilinnas mycket roliga bok: "Kollektivt självmord" om ni inte har läst den så har ni något roligt att läsa. Man läser den med ett leende och det kan man behöva i all väntan. Ibland är det skönt att dyka ner i en bok och glömma sina egna bekymmer lite. En annan rolig bok är ju "Underbara och älskad av alla - och på jobbet går det också jättebra" av Martina Haag. "Tillsammans är man mindre ensam" av Anna Gavalda är också en mysig bok... Det var dagens boktips med må-bra-känsla ...
    KRAMAR!!

Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa