• mytrouble

Vi som gör äggdonation ute i Europa

Annikamarie: Beklagar, verkligen tråkigt för er... {#lang_emotions_frown} Hoppas på frysisarna istället.

Rödluvan: Jamen va skönt att allt var OK med dina blödningar! Va glad jag blir för din skull. Tyckte det lät så konstigt - men bra att veta att det kan vara helt normalt {#lang_emotions_laughing}

Knytte: Gud va skönt att du fick träffa en så gullig gynekolog - och du får fortsätta hos honom? Det är ju guld värt isf {#lang_emotions_sunny} Och va gulligt när din sambo var lite sotis på FL. Har också råkat ut för liknande. Men då var det en kompis som blev sur och undrade varför jag inte rådfrågade henne istället för 'pseudovännerna på FL'? Då blev jag faktiskt ledsen - för att hon inte förstod hur stort stöd man kan ha av de som är på FL och i samma situation som en själv

Kramis: Jösses vilken skörd!!! Otroligt, vilken donator {#lang_emotions_laughing} Hoppas allt gått bra idag! {#lang_emotions_kiss}

Estra: Grattis och ruva lugnt nu! Jag blev gravid med 4-celliga. {#lang_emotions_smile} Men det där med två spermier vet jag inte...

Låla: Hej! Kul att se dig igen - och kul att du ska till 'min' klinik! {#lang_emotions_dreamer} Skönt att det gick bra med sprutan. Själv fick jag ta Procren Depot.

Gottisen: Jamen det är ju helt otroligt. Lever båda småttingarna nu ändå? Grattis!! {#lang_emotions_gravid} När ska du på nästa UL??

Väntar tvillingar, vecka 24+3
  • mytrouble

Visst, det är klart. Skönt att din gynläkare är så bra då {#lang_emotions_smile}

Väntar tvillingar, vecka 24+3
  • mytrouble

Tjorvar: Välkommen hit och grattis! {#lang_emotions_gravid} Jo, man kan se på hCG-värdet om det är fler än en. Det blir mycket högre tidigt. För mig var det då jag insåg att det var två på gång {#lang_emotions_wink}

Kramis: Grattis och ruva lugnt nu! {#lang_emotions_sunny}

Knytte: Vilken humor ni har du och sambon {#lang_emotions_laughing} Jodå, mina så pyren sparkar på och blir allt större. Är dock lite orolig nu då jag fått äggvita i urinen. Är rädd att det är havandeskapsförgiftning på gång och att dom små ska behöva plockas ut för tidigt... {#lang_emotions_frown}

Isis o Knytte: Intressant diskussion. Det viktiga här - oavsett om man är läkare, professor eller ej - är att man grundar sin uppfattning på 'vetenskap och beprövad erfarenhet' - som det heter. Dvs - att det finns välgjorda studier som stöder ens uppfattning. Problemet uppstår när det inte finns studier, eller när olika studier ger motstridiga resultat. Det är då det uppstår olika uppfattningar, och ingen kan säkert veta vad som är rätt eller fel. Därför är det alltid riskabelt att vara för kategorisk. Bättre att vara ödmjuk och öppen för att medicinska fakta hela tiden förändras. Det som var sant igår är kanske inte sant imorgon... {#lang_emotions_wink}

Väntar tvillingar, vecka 24+4
  • mytrouble
    saknarknytte skrev 2009-10-02 12:54:12 följande:
    Fick precis reda på att min donator fick ut 13 ägg.
    Toppen! Låter ju jättebra! Du får glädjas med sambon ikväll {#lang_emotions_sunny} Kram
  • mytrouble
    Caribe skrev 2009-10-02 13:10:35 följande:
    Tänkte påpeka att när jag bad olika fertilitetsläkare om trombyl för några år sedan så sa dom skarpt nej och det finns inga belägg för att använda den medicinen för fertilitetssyften. Nu låter det helt annorlunda, nu skriver läkarna gärna ut den och när jag var gravid och gick hos barnmorskan så sa hon att det är toppen att jag äter den och att det kommer hjälpa till att motverka havandeskapsförgiftning! Jag tror inte att det är långt borta tills små doser av prednisolon oxå kommer skrivas ut....  till patienter som t.ex mig som har 2 autoimmuna sjukdomar och är oförklarligt barnlös sen snart 6 år.....ibland när man kämpat så länge så måste man själv försök kämpa i framkant, man har helt enkelt inte tid att vänta tills det blir praxis! En av mina gyn sa till mig vid tillfälle, ibland tror jag du vet mer än jag..... med det vill jag säga att vi som kämpat länge och söker information är rätt så pålästa och inte stoppar i oss piller utan att noga ha vägt riskerna! Men håller med om att det finns en fara i att tjejer här på forumet som försökt i en kvart och börjar laborera med medicin på samma sät som tex bisolvon och rosenrot, ja då är det inte bra!
    Lika klok som vanligt du {#lang_emotions_laughing} {#lang_emotions_kiss}
  • mytrouble

Caribe: Så var det också för mig med Trombyl. Tänkte jag skulle sluta i v 12,  men blev rådd av min läkare på specMVC som är mycket kunnig, erfaren och har doktorerat - att fortsätta till v 38 eftersom studier har visat minskad risk för havandeskapsförgiftning.

Kramis: Tog ej Trombyl vid mina två första ÄD-försök (trots klinikernas rekommendationer) bla pga jag trodde att det inte behövdes. Dock tog jag det nu vid tredje försöket och lyckades... {#lang_emotions_dreamer} Slumpen eller ej? Svårt att veta...

Estra: Mysko det där som hände vid din ET. Dom brukar ju ha kontrast i den vätskan som embryot sprutas in tillsammans med - just för att man med UL ska kunna se att det hamnat i livmodern och på rätt ställe. Hoppas det gick bra ändå. Slemhinnan mätte dom inte på mig vid något av mina tre ÄD-försök. Många kliniker gör inte det just i samband med ETn. Man vill inte föra in något - gel tex - som kan störa ETn sedan. Då ska ju allt vara så sterilt som möjligt bla.. Lycka till med ruvningen nu! {#lang_emotions_flower}

Sevgili: Välkommen hit! {#lang_emotions_smile} Tycker inte alls du är 'knäpp'. Håller med Solstickan. Lycka till!!! {#lang_emotions_sunny}

Merlot: Tack, va gulligt av dig! {#lang_emotions_kiss} Ruvningen är verkligen svårt tålamodsprövande - ett rent h-e! Härligt med dina strategier för att uthärda eländet! {#lang_emotions_wink}

• mytrouble
    plupp06 skrev 2009-10-03 09:52:02 följande:
    Mytrouble och Bette: Var nog lite uppe i varv i går och överanalyserade allting, klart att de är proffesionella och vet vad de gör. Vätskan/embryot kom ju in i livmodern enligt assistenten.
    mytrouble: Jag har läst flera studier där trombyl i lågdos anses motverka havandeskapsförgiftning, desamma gäller fragmin. Kalcium anses även förebygga havandeskapsförgiftning.
    En fråga? När embryot är placerat i livmoderns "åker " den runt där inne i några dagar innan/om den fäster sig i slemhinnan? Eller sätter läkaren embryot på plats direkt i slemhinnan. Hoppas ni förstår min fråga.
    Ingen fara. Man kan få för sig alla möjliga konstiga saker. Vet precis hur det är {#lang_emotions_wink}

Ja, jag vet. Knaprar både kalcium och magnesium av den anledningen {#lang_emotions_smile}

Alltså livmoderhålan är inget stort hålrum där saker och ting kan åka runt utan väggarna ligger emot varandra (när den är tom alltså och man ej är gravid). Det är därför det är lite pilligt för doktorn att föra in katetern så att spetsen hamnar precis i mitten mellan väggarna och inte en bit ner i någon av sidorna/slemhinnorna. För det minskar chanserna. Embryot ligger sedan ganska still där, inklämt mellan de två väggarna, och ska sedan själv fästa i den ena väggen/slemhinnan och själv växa in/implanteras i den.
    Väntar tvillingar, vecka 24+5
  • mytrouble
    Rödhåriga tjejen skrev 2009-10-03 10:19:11 följande:
    Mytrouble: Du är toppen!
    Tack , va du är söt! {#lang_emotions_kiss} Är det dags för din ET snart?? {#lang_emotions_dreamer}
  • mytrouble

Mockarutan: Vad jag hört sätter man inte in embryon från olika donatorer vid samma tillfälle. Just för att - som du säger - man/kliniken inte vet vilken donator som gett upphov till ett plus... Så ni får nog välja om ni vill satsa på frysisarna eller göra färskförsök med ny donator...

• mytrouble
    isisisis skrev 2009-10-04 09:16:28 följande:
    Nä,men våra vagitorer är bättre än deras progesterontabletter. Det säger klinikerna själva om man frågar. Däremot är Estrofem bättre än Progynon,då progynon ger större risk för cancer för man tar dem oralt. Estrofem kan tas vaginalt och har enl nya rön betydligt mindre påverkan när det gäller cancer. Dessutom bygger de flesta snabbare slemhinna genom att ta östrogenel vaginalt.
    Helt rätt ang progesteronet Isis. Det är välkänt att det tas upp allra bäst som vagitorier eller gel som tas vaginalt. Då kommer det direkt till livmoderslemhinnan - dit det ska. Rektalt går också bra - men vaginalt är allra bäst. Tabletter är mycket sämre - så det är ingen mening att hämta ut.  Sen finns det ju i injektionsform också. Kan man få med sig om man åker tex till Ryssland. Det är tänkt att ha om man skulle få blödningar, behöver en extra dos och kanske är osäker på hur det tagits upp vaginalt pga blödningarna...

Väldigt intressant det där med östrogenet. Synd att det inte finns möjlighet att ta det vaginalt i Sverige i form av tex Estrofem. Vet du i vilka länder det finns?
    Väntar tvillingar, vecka 24+6
Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa