-
Hej brukar läsa er tråd ibland även om jag sällan skriver här men kan inte låta bli att skriva några rader till dig. Förstår så väl hur du känner. Jag har gjort 6 ivf:er och fått ett sent missfall de senaste 1,5 åren så jag förstår helt hur slutkörd du är både mentalt och fysiskt. Förstår också så väl din längtan, den är tärande och så oerhört jobbig att leva med. Vi väntar på äggdonation nu i mars och jag kan bara rekommendera att ändå ta en paus på några månader. Vi gjorde sista ivf:erna i maj och augusti och där emellan och sen dess har jag inte tagit några hormoner och det har ärligt talat varit underbart. Känner hur jag som person kommer tillbaka, har ju bara varit ett hormonmonster sista året känns det som - samtidigt som jag bearbetat den här sorgen över att förmodligen aldrig kommer att få några egna barn vilket i perioder gjort mig deprimerad. Visst känns det ibland jobbigt att vi måste vänta till i mars men på ett sätt är det också bra. Vi behövde det här för vår relation, att få göra andra saker, fokusera på något roligt i några månader. Hitta tillbaka till varandra. Vi passade även på att gifta oss i oktober och det var helt underbart - så enormt roligt och en sån kick i relationen (och en jäkla tur att jag var hormonfri då och ett par månader innan). Förstår att du inte kan ge upp drömmen men kanske behöver du också en paus på några månader för att återhämta dig och landa? Stor tröstande kramkramiiis skrev 2009-11-19 10:04:55 följande:rödluvan: tack söta bette: kändes det som vanlig mensvärk? försöker vila, men jag blir så rastlöscarmencita: tummar hålles för dig och det hårt!!bettina: jag har oxå funderat på vart sjutton man kan vända sig. Nånstans måste det ju finnas ngn sorts jour-gyn. googla är väl mitt enda tips tyvärr. kram!caribe: GRATTIS TILL MENS! JIPPIHOOO äntligen! åhh vad jag hoppas för dig nu söta vän! tack för tummar mina känslor bara stormar för tillfället. vet inte ritkigt om jag orkar göra fler försök efter det här jag är HELT SLUT! på 1,5 år har jag gjort 7 behandlingar... trodde inte det tärde så här mycket. Naivt kanske. hmm. Samtidigt har jag levt i en djup depression, gått i terapi och halvt som halvt brutit kontakten med mina idioter till föräldrar. Känns som om jag måste styra upp ngt annat innan jag fortsättter med fler försök. Fast samtidigt så är det försöken som fått mig att överleva, det tänds ju ändå alltid ett hopp när man börjar en ny behandling.Och den enda dröm jag har är att få bli mamma! jag vill så gärna! ibland så tvingar jag mig själv att drömma mig bort till ett underbart liv med 1-2 små barn som springer runt på gräsmattan hemma och leker. Jag vill så gärna få känna på det livet! Kan ju inte ge upp än. Det måste gå på ngt sätt! MEN HUR??Mår lite illa idag, men tror det är pga trötthet, har inte sovit nåt. Hade så rejält ont i svanken igår att jag blev tokig. Idag är jag mensig i magen och det småvärker lite. Är ju bara på rd 9 så alldeles för tidigt att testa samtidigt som jag bara vill få se det där minuset och få gå vidare istället.kram på er alla goa kämpar!
-
Kramiis: Min sista mening föll bort... Om du inte är gravid förståss skulle jag skriva. Tycker att du har alla symtom den här gången så jag håller självklart tummarna för dig!!!! Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam
-
Hej!saknarknytte skrev 2009-11-20 15:19:31 följande:Jag har haft det jobbigt med illamående. När jag har haft viktiga möten så har jag tagit lergian comp. Det fungerar bra för stunden men när de slutar att värka så mår jag dubbelt så illa och kräks. Det blir inte mycket sömn på nätterna men som tur vad så lider jag inte av någon enorm graviditetströtthet så jag klarar mig. Tvärtom, jag känner mig ganska så speedad. Pratat med några vänner och det verkar som om man antingen är jättetrött eller så mår man illa. Jag kan inte heller tro att jag är gravid. Har inte varit på något mer VUL sedan den 4/11. Min gyn mätte dock aldrig tvillingarna. Känner att jag skulle vilja ha ett till VUL för att få bekräftat att jag verkligen är gravid och att allt ser bra ut. Just nu känns det bara som jag har en megalång maginfluensa. Vill bli påmind om att illamåendet bär något gott med sig. Plus att jag måste snart berätta för min chef om min graviditet och då vill jag vara säker. I december är det så många konvent, fester och annat och då kommer det att märkas att jag är gravid i och med att jag inte kommer att kunna dricka eller festa till sent på natten. Är så rädd att han ska bli besviken!!!! Han är ingen elak människa men han kommer nog bli orolig att projektet ska gå i stöpet. Han har satsat så på mig och trott på min idé. Men jag hoppas att han ska tro på den plan jag har på hur projektet kan gå vidare utan mig.Kram
Förstår ditt dilemma med att berätta för chefen, har också varit i din situation med ett krävande och engagerand jobb som man känner stort ansvar för. Mitt tips är att tänka såhär - när du känner dig bekväm med att han/alla får veta även om det inte skulle gå vägen ska du berätta. Jag blev gravid via ivf förra året och har flera personer nära mig som fått missfall så jag valde att inte berätta förrän jag kände att nu är risken så himla liten. Skulle precis berätta för min chef när jag var i 14:e veckan, dagen efter NUPP/KUB för att vara på säkra sidan, ingen på jobbet hade anat nått innan. På ultraljudet/NUPP:en fick vi reda på att fostret dött trots att vi såg hjärtslag i vecka 9. Är i efterhand enormt glad att jag inte berättade även om det känns som en stor hemlis, det är ju mitt privatliv och det går alltid före jobbet trots allt. Bara mina bästa vänner och familj vet om detta och hade alla på mitt jobb vetat om det så vet jag inte hur jag hade orkat att gå tillbaka dit. Det var en sån enorm sorg efter flera år av kämpande och motgångar tidigare. Håller tummarna för att allt ska gå vägen för dig och att du snart mår lite bättre + att du hittar den rätta timingen för att berätta för chefen! Kram -
Hoppas inte att det är mf men tycker att du ska kolla upp det. Att störtblöda är ju inte bra. Håller tummarna!!! Kram
-
Låter helt underbart med tre veckor och utlandssemester - va bra att ni tar det lite lugnt. Det är ni värda!!!! Va kul att du hittat en bra läkare också, kan vara bra att veta framöver då vi går vidare med ÄD utomlands om vi misslyckas på Huddinge. Vem är det du går till? Hoppas att proverna kan ge något och så håller jag tummarna för ditt FET. Klart det ska gå vägen nästa gång!!!! Kramkramiiis skrev 2009-12-02 16:15:52 följande:I love my svenske gynVar inga problem att få remiss på s-tnf-alfa och om jag nu kom på fler prover så var det bara att säga till. nice! väntar på en lista från reprocentralen...Så känns bra att få veta det provet iaf, förhoppningvis innan nästa FET oxå. GLADva ju bara av ren slump som jag kontaktade honom inför första ÄD:n för jag tyckte det var skönt att bara gå 5 minuter hemifrån till gyn. Inte visste jag att han var en guld-läkare
-
Hej tjejer!
Vi har ju funderat på äggdonation utomlands och haft kontakt med Riga till och från men idag fick vi def besked om att vår donator här i Sverige blivit godkänd så nu blir det Huddinge i mars istället. En helt fantastisk tjej som jag fått kontakt med här på FL ställer upp och donerar till oss. Hon känner inte oss men har ett sånt stort hjärta att hon hjälper oss iaf. Ska träffa läkare nästa vecka igen också och sen kurator - känns som att det börjar rulla på lite Kram och lycka till er alla!!!!
Ps: Kramiiis - usch, det låter jobbigt. Vet att det finns nåt preparat på Apoteket man kan ta om man blöder väldigt mycket, har du testat det? Men kanske funkar det inte så bra ihop med att försöka få barn... Kramar -
Kicki 70: Grattis - helt otroligt att du fått fem barn med ÄD! Det är hoppingivande att läsa. Kommer väl själv att max kunna få två eftersom jag snart är 40 men ändå så är det skönt att höra om positiva exempel
ZXZX: Intressant att läsa din berättelse. Vad hade du för testresultat för att få prednisol och fragmin? Kram
Fråga till er alla som kan ha ett svar :
Själv har jag ju gjort sex ivf:er, blivit gravid en gång men fått MA i v 14 och alltid fått höra att det är mina ägg det är fel på eftersom jag varit så svårstimulerad, har alltid fått väldigt få ägg på högsta dosen och de sista två hormonbehandlingarna avbröt vi pga bara 2 och sedan 2 ägg. Mina sköldkörtelvärden har varit inom gränsvärdet (tror att det heter TSA som de tagit) - bör jag kolla upp detta mer tycker ni? TNF alfa tror jag inte att jag har tagit någon gång. Kan det vara något annat som spökar? Vill ju göra allt för att det ska gå vägen med äggdonationen så planerar att börja med akupunktur och örter någon månad innan för att vara i så bra balans som möjligt i min cykel. Kanske ska jag även kolla om det kan vara lämpligt med Trombyl? Har även läst att man kan ha bakteriell vaginos utan symtom och att det kan påverka. Vad säger ni andra? Kram
Carmencita: Skickar en jättekram till dig!!!! Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaam
Låla67: Det där med kromosomfel har jag också hört. Är delvis därför och även pga att min makes spermier kräver microinjektion som jag önskat att få alla äggen från vår donator. Då känns det som att chanserna ökar rejält, kan ju vara bara ett enda guldägg även om donatorn får väldigt många!!! Tror också på akupunktur och örterna även om de är grymt äckliga Kram -
Tack för svar - vad hade du för testsvar på TSH t ex? (Såg att det var så det hette.) Tog du även TNF alfa? Det här kan ju kanske vara något för mig med, har verkligen funderat på det. KramZXC skrev 2009-12-04 12:14:57 följande:Villsågärna, ja det är intressant det där med varför jag fått alla tillägg nu. För jag har tagit prover och har inga avvikelser i vare sig det ena eller andra testresultatet... Men det finns ju undersökningar som visar att t ex Prednisolon förbättrar chanserna att bli gravid.När det gäller Fragmin vet jag inte riktigt så mycket, men jag är glad över att doktorn verkligen tänkt till och försöker göra så att jag lyckas!Det låter kanske konstigt att jag bara låter mig behandlas utan att vara mer om och kring mig, men jag är så fruktansvärt trött på att vara det...Lite har jag ändå läst på och därför har jag t ex fortsatt med en lägre dos Prednisolon även efter att doktorn sagt att jag ska sluta. Jag tänker att hennes fokus ligger mycket på att insättningen ska lyckas, men att hon kanske inte tänker lika mycket på alla tidigare missfall. Det gör jag och väljer därför att fortsätta t o m v 10.KramZXZX
-
Tack Inte meningen att bombardera med frågor!! KramZXC skrev 2009-12-04 12:29:14 följande:Öööh, vet inte på rak arm... Kan kolla när jag kommer hem ikväll!KramZXZX
-
Mitt låg på 0,78 i april, har alltid legat under 1 så det är därför de aldrig har tagit fler prover. Osäker på om jag ska försöka forska vidare här... vad tror du? Kramkramiiis skrev 2009-12-04 12:50:06 följande:solstickan: kul att se dig hoppas allt är bra med er kram!villsågärna: vad har du för TSH värde då? Det ska väl var under 1 när man vill bli gravid. Ni kunniga rätta mig om jag har fel, för jag är inte säker...och det är väl inge fel med att få försöka få ta TNF-alfa. kram