• Bette

Vi som gör äggdonation ute i Europa

Hinos skrev 2009-09-10 14:40:42 följande:
    Actionvera: Vår pojke dog i vecka 36 och då hade jag hela tiden haft känslan av han inte levde men ändå var det som om jag aldrig hade tänkt den tanken innan. Så denna gången tänker jag mest goda tankar, pratar mycket med Knoll och Totta och lever verkligen i graviditeten vilket jag inte gjorde förra gången. Jag har blivit helt sjukskriven tills 9 okt men hoppas på att komma tillbaka på halvtid innan. Men mår inte så mycket bättre iaf inte på förmiddagarn. Tack för inbjudan Caribe!!
    Du måste ha känt honom sparka eller inte sparka? Om man är orolig kan man köpa en angelsound och lyssna själv när man känner att bebben inte rört sig som den ska osv.

Bette
  • Bette

Helt otroligt sorgligt Hinos, men nu har du dina två små rackare i magen att glädjas åt, så prata mycket med de, jag pratar med min lillkille när jag åker bil och så där. Det är mysigt att prata med och klappa på magen.

Bette

• Bette
    Nioli skrev 2009-09-10 19:52:52 följande:
    Vad jobbigt för dig Saknarknytte. Jag sänder dig en jättestor kram så här genom rymden. Den kan du verkligen behöva. Och att allt ordnar sig för dig också. För egen del var jag på nytt vul i eftermiddag och slemhinnan hade växt till 6 mm. Men min gyn tyckte nog att det fortfarande var lite lite. Får höra vad Åbo säger i morgon när jag ringer dem och hur donatorn ligger till. För egen del känns det ju att de gärna får vänta några dagar så att slemhinnan hinner växa till sig. Början av nästa vecka (som planeringen var) känns ju lite stressande nu.
    Min slemhinna var sju mm vid insättning och jag väntar en lillkille i december.

Bette
  • Bette
    merlot skrev 2009-09-14 09:28:26 följande:
    Skönt - slemhinnan är på 12mm efter 1 veckas progynon. Nu är datumet spikat - på måndag nästa vecka åker min man för att lämna sina simmare och på onsdag eller torsdag blir det ET! Hoppas, hoppas på många fina ägg! Har ni tjejer några synpunkter om att sätta in ett eller två/fler embryon?
    Det låter toppen, hoppas att du får många fina embryon.

Bette
  • Bette
    Hinos skrev 2009-09-14 14:26:01 följande:
    Igår läste jag att missfallsrisken minskar om mamman mår illa dessutom blir barnen intelligentare, så nu är det mitt hopp när jag ligger här till sängs hela dagarna. Inte verkar det bli bättre heller. Nu håller jag på att minska medicineringen och efter det tror jag verkligen det försvinner så man kan hinna njuta lite innan man blir för tjock! och jobba...
    Vilken vecka är du i nu? Illamåendet brukar väl gå över efter 12 graviditetsveckan oftast, annars så får du vila ännu mer.

Bette
  • Bette
    saknarknytte skrev 2009-09-14 19:04:14 följande:
    Hejsan alla tappra! Det var toppen att ha min gamla pappa med mig. Gynekologen var som vanligt lite virrig men i och med att min far var med så tog jag det hela med ro. Jag var så pass lugn att jag lyckades få honom att förklara för oss vad som hade skett och varför. Tur i oturen så är jag så pass långt gången i för-klimakteriet att mer ner-reglerad än vad jag är kan man knappast bli. Därför behövdes inte p-pillren eller zoladex sprutan och jag kunde gå direkt på Progynon. Vilket betyder att beräknad embryo transfer är nu beräknad till den 5/10 och inte 15/10. Hurra! Är nu äntligen igång tjejer. Förväntansfull sätter jag upp mitt namn på listan. Rödluvan, jag hoppas att du får börja med progynon på onsdag. Roligt att vi nu är i samma vecka. Villsågärna38, du får gärna tipsa mig om en bra gynekolog i centrala Stockholm. Inboxa mig så är du snäll. Nioli, Vad kul!!!!!!!!!!!!!!!! Alla ni andra, tack för era peppande ord och omtankar. Jag håller tummarna för att de ska gå bra för alla väntande, ruvare och gravida. Stor kram VÄNTAR: HoppasLina 42 år: Tidigare 7 IVF + 2 FET. 1:a möte inför ÄD i maj ZXZX 46 år: Tidigare ET 20/3, FET 22/4 och ET 9/10 (mf) 2008, FET 21/1 2009 alla på AVA Tammerfors. 2 frysisar kvar... Solis65 43 år: Tidigare 3 IVF + 2 FET, 3 ÄD Caribe 42 år 3 insem+6 ivf utan resultat, 1:ÄD Åbo avbr, 2:a ÄD 3/6, 2st 4 celliga klass III tillbaka, testade + 16/6, blev MA i vecka 13, satsar på frys när styrkan är tillbaka Supertrouper 27 år: Tidigare 1 IVF + 1 avbrutet IVF. 1:a möte inför ÄD 18/9 hos AVA Lissabon Esmeralda 46 år: ÄD 29/5-08, FET29/9 (MA), FET 23/1, nästa FET 20 maj! Spottina 49 år: 1:a ÄD 16/4 AVA Riga, 2 st embryon, tidigt mf, FET planerad till Juni PÅ GÅNG : Nidra: FET v 36 el v 40 på Elite Sodkt. 44 år. 1 ÄD 27/4 - blev MF v.12. FET aug/sept. Nioli: 7 mf/ma 2:a ÄD v. 38, Åbo Rödluvan71: 1:a ÄD AVA Riga. Plan. ET början av oktober. Saknarknytte: 1:a ÄD AVA Riga. Plan ET 5 oktober Kramiiis: 28 år, 5 ivf, ÄD nr 1 AVA åbo, ET v40. Makima46. 46år. 3:e ÄD, FET v.40, IVI Spanien RUVARE : amn 49 år: FET 5/9, 2 st 7-celliga embryon - testdag 18/9 GRAVIDA : ÄlvanAlva: 1:a ÄD AVA Åbo nov -08 annkristine: 1:a ÄD, Åbo, ET 5/12 Tigermom 31 år: Tidigare 5 IVFer, missfall 1:a ÄD i sept. 2:a ÄD Tampere, FET 4:e dec Pigan74, 34 år: Tidigare 5 IVF utan resultat, 1:a ÄD ET 2/2 Grynet: Tidigare 1:a ÄD -08 2:a ÄD 26/2-09 (2*8CC) MoJ: 1:a ÄD -08, 2:a ÄD ET 27 feb AVA Åbo Wilja: 1:a ÄD, ET 26 feb AVA Peter Odette 42 år: 2:a ÄD, ET 11/3-09 2 st blastocyster AVA Peter. Bette 29 år: Gravid efter 2:a ÄD 19/3 2 st 1 8 celligt och 1 10 celligt. Sardin 41 år: Tidigare 8 inseminationer, 5 IVF utan resultat. Nu gravid på 1:a ÄD, Riga 13/3. Actionvera 41 år: 3 IVF 1 FET - första ÄD ET 18 Juni. Plussade 20/7. Hinos: 41 år: 1:a ÄD 20 juli. 2 topp 3, ett 7-celligt och ett 9-celligt. Plussade 3/8 Sanndy: 1:a ÄD, EGV Riga. ET 14/8. Vallmo75: 34 år, 2mf, 2 insem, 1 ivf. 1:a ÄD ET 17/8 FÅTT BARN : Dimmoriskyn: v 33+3 flicka 1720g, pojke 2135g. Vaginal förlossning, huvud/tvärläge Ayrtons sambo: v 39+6 flicka 3390g äd-bebis: pojke i v. 41+2 töjet: v 36+6 pojke 2830g, pojke 2520g. Planerat kejsarsnitt (säte/tvärläge) Ninnie65: v 38+4 pojke, 3100g, vaginal förlossning Fille 44: 1:a ÄD, FET 8 sept 2 st blastocytembryon - fått tvillingar den 3 april. Vecka 32+4, akut kejsarsnitt. Flicka 1970g och pojke 2290g. Igor: v 39+0 pojke 2600g. Planerat kejsarsnitt (säte/inre bäckenträngsel). Solstickan 42: 1:a ÄD, föddes på BF-dag, 3390 gr 50 cm, vaginal, sugklocka Nikolina V38+3 7:e ÄD, pojke 3,5 kg , 53 cm Sanca: v 39+2, 1:a ÄD, 3,1 kg, 50 cm Förväntan v 35+2, flicka 3.0 48 cm lång snitt Maari: V.39+0 Pojke född 090813, 3160 gr 49 cm. Planerat kejsarsnitt Kim Carol: v 38+4, pojke född 090810, 3058 g, 48 cm, planerat kejsarsnitt Vitsippa65: v 41+2, pojke född 090813, 3555 gr 51 cm
    Hej på dig vännen,

Vad roligt att ET blir tidigare än förväntat, men inte roligt med det andra om klimakteriet. Men vad bra att du hade din pappa med dig. Jag rekommenderar att du sätter tillbaka två embryon, AVA i Riga brukar första dagen sätta ihop ägg och spermier och sedan odlas de hela den dagen plus två dagar till.

Många kramar

Bette
  • Bette
    Vallmo75 skrev 2009-09-15 06:28:17 följande:
    Hej alla, Tyvärr gav mina blödningar inte med sig och i förra veckan kunde jag bara konstatera att jag fått missfall. Efter koll på gynakuten (hittade INGEN gynekolog i Sthlm som var villig att göra UL pga ÄD utomlands?!) visade det sig att vi hade väntat tvillingar... Missfallet kom alltså i precis samma vecka som mina förra och följde samma mönster så jag vet inte hur mycket otur som är inbladat. Det kanske är så att det är något som är fel som gör att jag stöter bort fostren i just denna vecka? Nu hämtar vi andan ett tag innan vi gör nästa försök. VÄNTAR: HoppasLina 42 år: Tidigare 7 IVF + 2 FET. 1:a möte inför ÄD i maj ZXZX 46 år: Tidigare ET 20/3, FET 22/4 och ET 9/10 (mf) 2008, FET 21/1 2009 alla på AVA Tammerfors. 2 frysisar kvar... Solis65 43 år: Tidigare 3 IVF + 2 FET, 3 ÄD Caribe 42 år 3 insem+6 ivf utan resultat, 1:ÄD Åbo avbr, 2:a ÄD 3/6, 2st 4 celliga klass III tillbaka, testade + 16/6, blev MA i vecka 13, satsar på frys när styrkan är tillbaka Supertrouper 27 år: Tidigare 1 IVF + 1 avbrutet IVF. 1:a möte inför ÄD 18/9 hos AVA Lissabon Esmeralda 46 år: ÄD 29/5-08, FET29/9 (MA), FET 23/1, nästa FET 20 maj! Spottina 49 år: 1:a ÄD 16/4 AVA Riga, 2 st embryon, tidigt mf, FET planerad till Juni Vallmo75: 34 år, 2mf, 2 insem, 1 ivf. 1:a ÄD ET 17/8, mf PÅ GÅNG : Nidra: FET v 36 el v 40 på Elite Sodkt. 44 år. 1 ÄD 27/4 - blev MF v.12. FET aug/sept. Nioli: 7 mf/ma 2:a ÄD v. 38, Åbo Rödluvan71: 1:a ÄD AVA Riga. Plan. ET början av oktober. Saknarknytte: 1:a ÄD AVA Riga. Plan ET 5 oktober Kramiiis: 28 år, 5 ivf, ÄD nr 1 AVA åbo, ET v40. Makima46. 46år. 3:e ÄD, FET v.40, IVI Spanien RUVARE : amn 49 år: FET 5/9, 2 st 7-celliga embryon - testdag 18/9 GRAVIDA : ÄlvanAlva: 1:a ÄD AVA Åbo nov -08 annkristine: 1:a ÄD, Åbo, ET 5/12 Tigermom 31 år: Tidigare 5 IVFer, missfall 1:a ÄD i sept. 2:a ÄD Tampere, FET 4:e dec Pigan74, 34 år: Tidigare 5 IVF utan resultat, 1:a ÄD ET 2/2 Grynet: Tidigare 1:a ÄD -08 2:a ÄD 26/2-09 (2*8CC) MoJ: 1:a ÄD -08, 2:a ÄD ET 27 feb AVA Åbo Wilja: 1:a ÄD, ET 26 feb AVA Peter Odette 42 år: 2:a ÄD, ET 11/3-09 2 st blastocyster AVA Peter. Bette 29 år: Gravid efter 2:a ÄD 19/3 2 st 1 8 celligt och 1 10 celligt. Sardin 41 år: Tidigare 8 inseminationer, 5 IVF utan resultat. Nu gravid på 1:a ÄD, Riga 13/3. Actionvera 41 år: 3 IVF 1 FET - första ÄD ET 18 Juni. Plussade 20/7. Hinos: 41 år: 1:a ÄD 20 juli. 2 topp 3, ett 7-celligt och ett 9-celligt. Plussade 3/8 Sanndy: 1:a ÄD, EGV Riga. ET 14/8. FÅTT BARN : Dimmoriskyn: v 33+3 flicka 1720g, pojke 2135g. Vaginal förlossning, huvud/tvärläge Ayrtons sambo: v 39+6 flicka 3390g äd-bebis: pojke i v. 41+2 töjet: v 36+6 pojke 2830g, pojke 2520g. Planerat kejsarsnitt (säte/tvärläge) Ninnie65: v 38+4 pojke, 3100g, vaginal förlossning Fille 44: 1:a ÄD, FET 8 sept 2 st blastocytembryon - fått tvillingar den 3 april. Vecka 32+4, akut kejsarsnitt. Flicka 1970g och pojke 2290g. Igor: v 39+0 pojke 2600g. Planerat kejsarsnitt (säte/inre bäckenträngsel). Solstickan 42: 1:a ÄD, föddes på BF-dag, 3390 gr 50 cm, vaginal, sugklocka Nikolina V38+3 7:e ÄD, pojke 3,5 kg , 53 cm Sanca: v 39+2, 1:a ÄD, 3,1 kg, 50 cm Förväntan v 35+2, flicka 3.0 48 cm lång snitt Maari: V.39+0 Pojke född 090813, 3160 gr 49 cm. Planerat kejsarsnitt Kim Carol: v 38+4, pojke född 090810, 3058 g, 48 cm, planerat kejsarsnitt Vitsippa65: v 41+2, pojke född 090813, 3555 gr 51 cm
    Vallmo75, vad tråkigt. Fick du kortison den här gången, jag tror att det är bra att ta, det trycker ju ner det egna immunförsvaret.

Bette
  • Bette
    Rödhåriga tjejen skrev 2009-09-15 19:12:43 följande:
    Vallmo: Neeeej.... Din stackare. Jag inboxar dig. saknarknytte: jepp, du hämtade "ikapp" fint här på slutet så nu är du före mig i behandligen. Den historien om ditt första gyn.besök fick mig att tänka att den där läkaren borde anmälas! Så får man bara inte behandla en patient!!!! Jag har idag fått godkänt på mitt första ultraljud, så imorgon börjar jag med Progynon tabletterna. Oj, vad det pirrade till i magen idag när jag insåg att det är på G... det är inte längre bara en tanke utan verklighet. Jag skall göra en ÄD! Tack för att ni finns och gör min resa lättare.
    Grattis
  • Bette
    Happies skrev 2009-09-17 13:31:11 följande:
    Bette: Du har skrivit mycket om epigenetic och jag hittade en artikel som berättar om det här. Speciellt den sista meningen fäster jag mig vid :) In other words the birth mother influences what the child is like at a genetic level - it IS her child." Epigenetics - The Importance of the Birth Mother An article about epigenetics that referred to the influence of the birth mother on the genetic make up of a child born from donor eggs. ….. Genes must be ‘expressed’ within an individual in order to have an effect. The same gene or genes can express in a number of different ways depending upon the environment. A gene can remain ’silent’ or unexpressed; it can be expressed strongly; it can be expressed weakly, and so on. There is also an entire field of study called “imprinting” having to do with which gene you ‘activate,’ the copy you received from your mother, or the copy you received from your father. The field of epigenetics studies these phenomenon, and popular journalism is just starting to write about it. While the Human Genome Project was still underway, we usually heard genes referred to as ‘the Bible’ of the human being, as a kind of absolute truth concerning the fundamental nature of the individual. That is now changing. In a donor egg pregnancy, the pregnant woman’s womb is the environment. It is her genes, not the donor’s, that determine the expression of the donor-egg baby’s genes. A donor egg baby gets her genes from the donor; she gets the ‘instructions’ on the expression of those genes from the woman who carries her to term. This means that a donor egg baby has 3 biological parents: a father, the egg donor, and the woman who carries the pregnancy. The child who is born would have been a physically & no doubt emotionally different person if carried by his genetic mother. In horse breeding for example, it’s not uncommon to implant a pony embryo into the womb of a horse. The foals that result, are different from normal ponies. They’re bigger. These animals’ genotype – their genes – are the same as a pony’s, but their phenotype – what their genes actually look like in the living animal – is different. The implication of epigenetics is that the child inherits characteristics from the woman who carries the child even if the original DNA comes from a donor egg. In other words the birth mother influences what the child is like at a genetic level - it IS her child."
    Det är saknarknytte som har skrivit om epigenitik, visst är det intressant. Det finns massor på nätet om du googlar.

Bette
  • Bette
    Örnie skrev 2009-09-18 08:40:25 följande:
    Rubriken på den här tråden är totalt missledande. "Gör" i samband med "donation" låter som om den handlar om kvinnor som reser ut i Europa för att donera ägg till andra. Men det handlar väl om att ni försöker få barn genom äggdonation från andra. F ö har jag hört ett riktigt ruskigt program på tysk radio om de fattiga ensamstående rumänska och spanska kvinnorna som "donerar" (=säljer) ägg för att ha råd med hyran och barnens vinterkläder och sen behandlas extremt dåligt av "äggindustrin" och får stora hälsoproblem och ingen sjukvård efteråt (i Rumänien åtminstone). Ni kollar väl upp att det inte är på såna villkor som ni får äggen? Det kanske också finns kvinnor som donerar ägg på människorvärdiga villkor, snälla kolla upp det. Om ni är kritiska och frågar, kan det betyda mycket hur dessa kvinnor behandlas i framtiden.
    De kliniker de flesta av oss åker till är högst seriösa, det kostar mycket pengar och de är noggranna med donatorerna så det ska inte vara någon fara. Oftast är klinikerna välrenommerade i Europa så det du har läst måste vara i Rumänien på någon skum klinik.

Bette
Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa