• BigganB

Hur öka mängden bröstmjölk?

Hej
    Jag ha en tjej på nästan 3 veckor. I början gick hon ner över 10% pga av att min mjölkproduktion inte kom igång snabbt nog. Vi har därför använt ersättning parallellt med amning för att få upp hennes vikt.
    Nu har hon tagit igen vikten, vilket känns oerhört bra, men det som oroar mig är att jag fortfarande inte har kommit ikapp med mjölkproduktionen, utan får komplettera med ersättning.
    Jag försöker amma så ofta som hon vill ca varannan timme dagtid, men när mjölken tar slut blir hon otålig och vill ha mer mat, och då har enda sättet varit ersättning.
    Jag försöker också pumpa för att stimulera ytterligare, men det verkar inte funka.

Är det någon som har erfarenhet, tips eller råd på hur jag kan öka mjölkproduktionen. Jag vill kunna helamma. Men det känns också viktigt att hon får den näring hon behöver.

Mkt tacksam för svar
    Karin

• Svar på tråden Hur öka mängden bröstmjölk?
  • Pretty in scarlet

Min produktion var nere efter att jag varit sjuk. Men efter ordentligt med mat, sötsaker och vätska kom den igång igen. Men jag sitter ändå i liknande situation som du TS. Min bebis får amma hur ofta han vill, men det är sällan han släpper bröstet och är nöjd. Han blir aldrig riktigt mätt och han ammar bara kort stund på varje bröst sedan tar mjölken slut, för han fortsätter suga massor men sväljer inget. Jag ger en flaska tillägg på kvällen för att han ska bli lugn och pumpar istället ur det målet.

• Radha

Min BM sa att det mesta av mjölken kommer under de första 5 minuterna, att bebisen fortsätter tutta efter detta behöver inte betyda att han/hon är hungrig utan kan vara sugbehov och ett sätt att öka produktionen. Det behöver alltså inte betyda att ni har för lite mjölk. Att de vill bli ammade stup i kvarten är också helt normalt och behöver inte heller betyda att ni har för lite mjölk. Fråga BM om det är någon risk att de inte följer sin kurva, men om det inte är någon fara för det så skulle jag sluta ge ersättning och låta bebisen tutta så mycket den vill tills produktionen ställt in sig.

• Snart vår tur

Amma mer så ökas produktionen mer. Låt babyn amma så ofta den vill..i den åldern varje timme gärna. Amma på natten gör oxå susen! Ju mer ersättning du ger ju mindre kommer bebisen suga på dig och ju mindre mjölk får du. Sen kan du dricka amningste (weledas) eller Anis-fånkål-kummin-te..dessa stimulerar mjölkproduktionen. Vila mycket och drick mycket.

Lycka till!!

• Melly

Amma tätare eftersom att det är mycket efektivare än att pumpa

Ge helst inte ersättning bara om det är kris Ju mer ersättning du ger ju mindre mjölk produceras i dina bröst tyvärr.

Och om du ger flaska så är det oxå risk för att din bebis får sämre sugteknik utav flaskan och inte suger efektivt på brösten så att mjölkproduktionen inte stimuleras. Eftersom att det är helt olika sugteknik mellan flaska och bröst

Varannan timme är inte särskilt ofta faktiskt När man ska öka mjölkproduktionen så kan det behövas att man ammar varje timme och kanske ännu tätare ibland. Titta inte på klockan utan ge bröstet såfort som din bebis blir som orolig och börjar att söka.

Om du har ammat ifrån båda brösten men att bebisen inte är nöjd så börja om ifrån början och amma ifrån båda brösten en gång till. Dom kan aldrig bli tomma eftersom att det bildas ny mjölk hela tiden medans man sitter och ammar. Ju tätare som du ammar ju fortare bildas ny mjölk

• Veronika

Testa luzernte från hälsokostaffären. Ger ökad mjölkproduktion. Det funkade på mig

• allakantralla

Har aldrig hört att anis-fänkål-kummin stimulerar mjölkproduktionen, däremot Luzern som någon skrev. Anis-fänkål-kummin är däremot bra mot gasiga magar.

Jag drack Luzern, och det hjälpte verkligen. Att dricka mycket överhuvudtaget är ju bra. Och som Melly skriver - att amma i flera omgångar.

Ska se om jag hittar de råd jag fick när jag var i din sits.

Snart vår tur skrev 2009-09-09 10:12:27 följande:

Amma mer så ökas produktionen mer. Låt babyn amma så ofta den vill..i den åldern varje timme gärna. Amma på natten gör oxå susen! Ju mer ersättning du ger ju mindre kommer bebisen suga på dig och ju mindre mjölk får du. Sen kan du dricka amningste (weledas) eller Anis-fånkål-kummin-te..dessa stimulerar mjölkproduktionen. Vila mycket och drick mycket. Lycka till!!
  • lennartsdotter

Drick mycket vatten och ät ordentligt. Frukost, lunch och middag samt mellanmål. Amma ofta och var nära barnet (självklart jag vet).

Drick INTE alkohol. Tipset "drick öl" brukar komma förr eller senare, men alkohol har en negativ effekt på bröstmjölksproduktionen. Alkohol, oavsett om den finns i öl, sprit, vin eller något annat minskar bröstmjölksproduktionen. Det finns massor av vetenskapliga studier som motbevisar den gamla myten att öl ökar mjölkproduktionen.

• Sarilariz

Min BM berättade att hypofysen reagerar mest under sen kväll/tidig natt, det bästa för att öka mjölkproduktionen är alltså att amma/pumpa mellan ca 21 och 24 någon gång :)

• Tjohalia

För det första: skippa flaskan (om ni använder en sån) och börja ge ersättningen med kopp (finns på apoteket), sluta med napp tillfälligt om ni använder det, på så sätt är bebisens enda sätt att stilla sitt sugbehov genom att suga på brösten.
    Ge bebisen bröstet så fort hon visar att hon är sugen.
    Ju oftare du ammar, desto mer mjölk får du. Det är inte längden på amningen som är avgörande, utan hur ofta, flera gånger i timmen gör inget.
    Sätt ett mål att bara ge ersättning var 4:e timma eller liknande, och amma däremellan så fort hon visar att hon behöver. ge bara så pass mycket ersättning att ni får vila er en stund. Ger du för mycket blir hon jättemätt och då går det för lång tid mellan amningarna.
    Säg ifrån er besök och gör inga planer för dom närmaste 5 dagarna, ladda upp en massa bra filmer och ta en stor kanna vatten med dej i soffan eller sängen också satsar ni på att amma amma amma! 5 dagar tror jag inte att det tar om ni är riktigt envisa, snarare 2-3, men försöka att stå ut med att hon är lite hungrig, det är faktiskt inte hela världen så länge hon får påfyllning med jämna mellanrum.

• Pralin M

Jag fick också komplettera med ersättning under en period och har skrivit en inlägg i min blogg med olika tips och vad som funkade för mig
    www.magdis.se/

• Snart vår tur
    allakantralla skrev 2009-09-09 17:57:17 följande:
    Har aldrig hört att anis-fänkål-kummin stimulerar mjölkproduktionen, däremot Luzern som någon skrev. Anis-fänkål-kummin är däremot bra mot gasiga magar.
    Fast då lärde du dig nåt nytt idag!
    Anis-fånkål-kummin är jättebra för mjölkproduktionen och även bra för gasiga magar..både mammans o bebisens.(jag är hälsorådgivare och det står i vår kurslitteratur) Jag jobbar i en hälsobutik där säljs både lucern, anis-fänkål-kummin..och även Weledas amningste (innehåller anis, kummin, fänkål och bockhornsklöver) till ammande mammor. I broschyren man fick från BB (iallafall i min stad) står oxå om olika örtteer bla. fänkål.
  • Gummis

Jag var i exakt samma sits som dig, tjejen tappade 11% i vikt, min mjölk lyste med sin frånvaro i närmare en vecka, jag fick pumpa i gång den på bb, kom 5ml första gången. När jag sedan kom hem så fick tjejen äta så ofta hon ville men jag hade helt enkelt inte så det räckte ändå så vi fick ge ersättning för att få upp hennes vikt. Visst att ge dom flaskan gör att de snabbare ger upp amningen eftersom från flaskan kommer maten fortare än från mamma. Men vad gör man när man får bråka vid varje amningsstund och bebisen stökar bökar, tappar tålamodet för att det inte finns någon mjölk efter ett par minuter. Man kan itne bråka sig igenom amningsstunderna. Barnläkaren sa till mig att drick 3liter vatten minst/dag och ät ordentligt. Min bvc sa att var glad det du kan ge henne, det håller hennes mage igång och hon får i sig massor av nyttigheter men hon behöver också ersättning för att gå upp i vikt. Som mamma ska man inte behöva vända ut och in på sig själv för att få amningen att funka. Jag pumpade 8ggr/dygn i en månad för att öka mjölken men så fort jag slutade så försvann det. Jag kämpade på i drygt 5mån men sedan blev det mer en fajt än en mysig stund och hon vägrade tillslut också bröstet för hon visste att jag hade så lite mjölk. Sista månaden hade jag bara mjölk på morgonen så hon var nöjd. Jag fick vara nöjd med det jag kunde ge henne men jag kan lova att jag grät många tårar för jag ville så gärna helamma men det funkaede helt enkelt inte hur mycket jag än försökte. Så tänk att för varje droppe du ger är en droppe mindre ersättning men du ska inte bryta ihop på cupen!! Ersättning är bra och man kan fortfarande mysa med dom. Lycka till!!

• BigganB

Tusen tack för alla tips och råd

Det verkar som det allmänna rådet är att fortsätta amma så ofta som möjligt och försöka slappna av.

mvh karin

• allakantralla

Bra! Två flugor i en smäll så att säga!

Jag drack mitt anis-fänkål-kummin-luzern-thé för både ökad produktion och mot gasiga magar.

Snart vår tur skrev 2009-09-09 20:42:56 följande:

Fast då lärde du dig nåt nytt idag! Anis-fånkål-kummin är jättebra för mjölkproduktionen och även bra för gasiga magar..både mammans o bebisens.(jag är hälsorådgivare och det står i vår kurslitteratur) Jag jobbar i en hälsobutik där säljs både lucern, anis-fänkål-kummin..och även Weledas amningste (innehåller anis, kummin, fänkål och bockhornsklöver) till ammande mammor. I broschyren man fick från BB (iallafall i min stad) står oxå om olika örtteer bla. fänkål.
  • Becka81

Fick barn för tidigt och var tvungen att hålla i gång mjölkåproduktionen då jag inte ammade hennr i början. Det som gjorde susen var att jag dubbelpumpade. Då tror kroppen att den ska ge mat åt tvillingar och producerar extra mycket mjölk. Hade sedan amningsnapp när jag började amma, men efter att hon inte gick upp så slutade jag med nappen och sedan dess har det fungerat perfekt.

• Litorina

Hitta en riktigt bra serie på Netflix. Bulla upp med mat och mycket dricka framför tv:n. Och sen: amma, amma, amma. När hon sugit en stund på ena bröstet, byt till nästa. Byt sen fram och tillbaka kvällen igenom. (Det sägs att det gör mest nytta kvällstid, men jag vet inte om det stämmer.)

Svar på tråden Hur öka mängden bröstmjölk?