Hur öka mängden bröstmjölk?
Jag var i exakt samma sits som dig, tjejen tappade 11% i vikt, min mjölk lyste med sin frånvaro i närmare en vecka, jag fick pumpa i gång den på bb, kom 5ml första gången. När jag sedan kom hem så fick tjejen äta så ofta hon ville men jag hade helt enkelt inte så det räckte ändå så vi fick ge ersättning för att få upp hennes vikt. Visst att ge dom flaskan gör att de snabbare ger upp amningen eftersom från flaskan kommer maten fortare än från mamma. Men vad gör man när man får bråka vid varje amningsstund och bebisen stökar bökar, tappar tålamodet för att det inte finns någon mjölk efter ett par minuter. Man kan itne bråka sig igenom amningsstunderna. Barnläkaren sa till mig att drick 3liter vatten minst/dag och ät ordentligt. Min bvc sa att var glad det du kan ge henne, det håller hennes mage igång och hon får i sig massor av nyttigheter men hon behöver också ersättning för att gå upp i vikt. Som mamma ska man inte behöva vända ut och in på sig själv för att få amningen att funka. Jag pumpade 8ggr/dygn i en månad för att öka mjölken men så fort jag slutade så försvann det. Jag kämpade på i drygt 5mån men sedan blev det mer en fajt än en mysig stund och hon vägrade tillslut också bröstet för hon visste att jag hade så lite mjölk. Sista månaden hade jag bara mjölk på morgonen så hon var nöjd. Jag fick vara nöjd med det jag kunde ge henne men jag kan lova att jag grät många tårar för jag ville så gärna helamma men det funkaede helt enkelt inte hur mycket jag än försökte. Så tänk att för varje droppe du ger är en droppe mindre ersättning men du ska inte bryta ihop på cupen!! Ersättning är bra och man kan fortfarande mysa med dom. Lycka till!!